مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,918
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

782
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش از طریق مدل اعتقاد بهداشتی بر ادراکات تغذیه ای دانش آموزان دختر سال چهارم دبستان های شهرستان نوشهر درباره صرف صبحانه و میان وعده غذایی

صفحات

 صفحه شروع 51 | صفحه پایان 63

چکیده

 سابقه و اهداف: توجه به وضعیت تغذیه دختران نقش مهمی در سلامت آنها و پیشگیری از بیماریهای ناشی از سوء تغذیه در سالهای بعد دارد. صبحانه نقش مهمی در سلامت جسمی و فکری دانش آموزان داشته بطوریکه صبحانه مناسب و کامل باعث افزایش قدرت یادگیری و شادابی کودکان می گردد. در نظر گرفتن برنامه های آموزش تغذیه در مدارس گام مهمی در جهت بهبود وضعیت تغذیه کودکان دارد. آموزش یکی از روش های افزایش ادراکات دانش آموزان است.این مطالعه به منظور تعیین میزان تاثیر آموزش از طریق مدل اعتقاد بهداشتی بر ادراکات دانش آموزان دخترسال چهارم دبستان های شهرستان نوشهر درباره صرف صبحانه و میان وعده غذایی در سال تحصیلی 87- 1386 انجام گرفته است.روش بررسی: در این پژوهش تجربی که از نوع مورد و شاهد است, از دبستانهای دخترانه شهرستان نوشهر بوسیله نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای با استفاده از فرمول حجم نمونه, 100 دانش آموز انتخاب و به دو گروه مورد و شاهد تقسیم بندی شدند. نمونه های مورد بررسی طی دو مرحله از طریق آزمون اولیه قبل از آموزش و آزمون ثانویه بعد از آموزش با پرسشنامه ای مشتمل بر سوالات اطلاعات دموگرافیک و سنجش ادراکات تغذیه ای بود, مورد ارزشیابی قرار گرفتند. آموزش از طریق مدل اعتقاد بهداشتی انجام شد. برای ارایه محتوای آموزش از روش سخنرانی, پرسش و پاسخ با وسایل کمک آموزشی مثل پمفلت استفاده شد.نتایج: نتایج نشان داد که قبل از آموزش در دو گروه تفاوت معنی داری از نظر مشخصات فردی و عوامل تشکیل دهنده مدل اعتقاد بهداشتی مشاهده نشد (P>0.05). ولی بعد از مداخله آزمون تی مستقل در هر دو گروه تفاوت معنی داری را نشان داد (P<0.05). آزمون های تی زوج و کای دو پس از مداخله افزایش معنی داری در میانگین نمرات حساسیت درک شده (از 5.26 به5.74 ), شدت درک شده (از 15.10 به16.34 ), منافع درک شده (از 13.14 به14.12 ) و موانع درک شده (از 20.1 به 22.52) در گروه مداخله را نشان داد (P<0.001) ولی در گروه کنترل تغییر معنی داری مشاهده نشد (P>0.05). در بین متغیرهای دموگرافیک در مقایسه با اجزای مدل اعتقاد بهداشتی, شغل پدر با ادراکات منافع رابطه ای معنی دار داشت (P=0.05) و ادراکات کل نیز با شغل پدر رابطه معنی داری نشان داد (P=0.05).بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج این بررسی و نظر به اهمیت و نقش مهم دانش آموزان به عنوان بستر آتی کشور و کم هزینه بودن فعالیت های آموزش بهداشت نسبت به سایر فعالیت ها در این زمینه لزوم تعمیم این گونه برنامه های آموزش و بسط آن ضروری به نظر می رسد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خزایی پول، مریم، عبادی فردآذر، فربد، صلحی، مهناز، اسدی لاری، محسن، و عبدی، نسرین. (1387). بررسی تاثیر آموزش از طریق مدل اعتقاد بهداشتی بر ادراکات تغذیه ای دانش آموزان دختر سال چهارم دبستان های شهرستان نوشهر درباره صرف صبحانه و میان وعده غذایی. طلوع بهداشت، 7(1-2 (مسلسل 23-24))، 51-63. SID. https://sid.ir/paper/102931/fa

    Vancouver: کپی

    خزایی پول مریم، عبادی فردآذر فربد، صلحی مهناز، اسدی لاری محسن، عبدی نسرین. بررسی تاثیر آموزش از طریق مدل اعتقاد بهداشتی بر ادراکات تغذیه ای دانش آموزان دختر سال چهارم دبستان های شهرستان نوشهر درباره صرف صبحانه و میان وعده غذایی. طلوع بهداشت[Internet]. 1387؛7(1-2 (مسلسل 23-24)):51-63. Available from: https://sid.ir/paper/102931/fa

    IEEE: کپی

    مریم خزایی پول، فربد عبادی فردآذر، مهناز صلحی، محسن اسدی لاری، و نسرین عبدی، “بررسی تاثیر آموزش از طریق مدل اعتقاد بهداشتی بر ادراکات تغذیه ای دانش آموزان دختر سال چهارم دبستان های شهرستان نوشهر درباره صرف صبحانه و میان وعده غذایی،” طلوع بهداشت، vol. 7، no. 1-2 (مسلسل 23-24)، pp. 51–63، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/102931/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button