مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,410
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

648
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: نوع شناسی انگیزه های زنان کارآفرین ایرانی (عنوان عربی: علم النماذج الشخصیة لدوافع النساء الایرانیات المستحدثات لفرص العمل)

صفحات

 صفحه شروع 99 | صفحه پایان 125

کلیدواژه

راه اندازی کسب و کار (کلیدواژه عربی: النساء المستحدثات لفرص العملQ2
اقامة العمل والنشاط التجاری)Q2

چکیده

 چکیده فارسی:یکی از موضوعات اساسی در برنامه ریزی های خرد و کلان اقتصادی کشورها, توجه به نیروی انسانی است. از آنجا که قشر عظیمی از جمعیت جهان را زنان تشکیل می دهند, توجه به استعداد و نقش آنان در توسعه کشورها, ضرورت دارد. به همین دلیل, بسیاری از دولت ها در بحران های اقتصادی خود توانسته اند با اتخاذ تدابیر و سیاست هایی نسبت به بهره مندی از نیروی کار زنان بر بحران های جامعه خود فائق آیند و در مسیر توسعه, موفق شوند. در همین راستا, شناخت عواملی که زنان را به ایجاد فعالیت های کارآفرینانه تشویق می کنند جهت افزایش مشارکت هر چه بیشتر زنان در عرصه فعالیت های کارآفرینی ضروری به نظر می رسد.مطالعات نشان می دهد که کارآفرینان دارای صفات و ویژگی ها, انگیزه ها و اهدافی اند که نقش آنان را از سایران متمایز می سازد. از سوی دیگر, به رغم وجود شباهت هایی میان زنان و مردان کارآفرین, تفاوت هایی در انگیزه ها, نوع کسب و کار, نقطه شروع کسب و کار و عملکرد کسب و کار وجود دارد. هم چنین, زنان کارآفرین با وجود تفاوت با مردان کارآفرین, خود, گروه همگنی نیستند و در بسیاری ویژگی ها و انگیزه ها متفاوت اند. بررسی تاثیر تفاوت های فکری میان زنان و مردان بر تفاوت عملکرد تجاری آن ها موضوع برخی تحقیقات کارآفرینی زنان بوده است.هدف این تحقیق, شناسایی انواع انگیزه های زنان کارآفرین ایرانی و دسته بندی آن هاست. در این تحقیق, به منظور شناسایی انگیزه های زنان کارآفرین مصاحبه با ده زن کارآفرین انجام گرفته است و با تحلیل محتوای مصاحبه های انجام شده, سیزده انگیزه به عنوان انگیزه های اصلی زنان در راه اندازی کسب و کار شناسایی شدند. سپس با استفاده از روش مولفه های اصلی, سیزده انگیزه راه اندازی کسب و کار در پنج گروه, انگیزه اصلی کارآفرینان دسته بندی و با توجه به مبانی نظری تحقیق و ماهیت انگیزه ها در هر دسته, به صورت کارآفرینان آرمان طلب, توفیق طلب, اجباری, اجتماعی و انعطاف طلب نام گذاری شدند.   چکیده عربی:إن احد الموضوعات الرئیسیة فی التخطیط الاقتصادی الجزئی والعام للدول, یتمثل فی الاهتمام بالقوی الانسانیة. و بما ان المراة تشکل جزء کبیرا من سکان العالم, فان من الضروری ایلاء الاهمیة لمواهبها و دورها فی تنمیة البلدان. و لذلک فان العدید من الدول و فی اطار تسویة ازماتها الاقتصادیة و من خلال اتخاذ التدابیر والسیاسات, استطاعت ان تستفید من قوة العمل لدی المراة للتغلب علی ازمات مجتمعاتها و تسجیل النجاح علی طریق التنمیة. و فی هذا الاطار فانه یبدو من الضروری التعرف علی العوامل التی تحفز النساء علی ایجاد الفعالیات المستحدثة لفرص العمل لزیادة مساهمة المراة فی میادین و فعالیات ایجاد فرص العمل.و تظهر الدراسات بان مستحدثی فرص العمل یملکون صفات و میزات و دوافع و اهدافا تمیز دورهم عن الاخرین. و من جهة أخری و علی الرغم من وجود اوجه الشبه بین المراة والرجل المستحدثین لفرص العمل, فان فوارق توجد ایضا فی مجال الدوافع و انوع العمل والفعالیات التجاریة و نقطة انطلاق العمل والفعالیات التجاریة و اداء العمل والفعالیات التجاریة. کما ان النساء المستحدثات لفرص العمل و علی الرغم من اختلافهن مع الرجال المستحدثین لفرص العمل, لا یعتبرن مجموعة متناسقة متناغمة بحد ذاتها بل انهن مختلفات عن بعضهن البعض فی الکثیر من المیزات والدوافع. ان دراسة اثر الفوارق الفکریة بین المراة والرجل علی الفارق فی ادائهم التجاری شکل مادة لبعض البحوث المتعلقة بایجاد فرص العمل لدی المراة.والهدف من هذه الدراسة هو التعرف علی الدوافع الموجودة لدی النساء الایرانیات المستحدثات لفرص العمل و تصنیفهن. و فی هذا البحث و من اجل التعرف علی دوافع النساء المستحدثات لفرص العمل, عقدت مقابلات مع عشر نساء مستحدثات لفرص العمل. و فی ضوء تحلیل هذه المقابلات تم التعرف علی ثلاثة عشرة دافعا کدوافع رئیسیة لدی المراة فی مجال العمل والنشاط التجاری. و من ثم تم من خلال الافادة من اسلوب المکونات الرئیسیة, تصنیف ثلاثة عشرة دافعا للعمل والنشاط التجاری فی خمس فرق رئیسیة لایجاد فرص العمل, و نظرا الی الاسس النظریة للبحث و طبیعة الدوافع فی کل فریق, تم تسمیة المجموعات المستحدثة لفرص العمل ب المثالیة, الباحثة عن النجاح, القسریة, الاجتماعیة, الداعیة للمرونة.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

آراستی، زهرا، و والی نژاد، محبوبه. (1390). عنوان فارسی: نوع شناسی انگیزه های زنان کارآفرین ایرانی (عنوان عربی: علم النماذج الشخصیة لدوافع النساء الایرانیات المستحدثات لفرص العمل). مجله تحقیقات زنان(مجله مطالعات زنان)، 5(3)، 99-125. SID. https://sid.ir/paper/133249/fa

Vancouver: کپی

آراستی زهرا، والی نژاد محبوبه. عنوان فارسی: نوع شناسی انگیزه های زنان کارآفرین ایرانی (عنوان عربی: علم النماذج الشخصیة لدوافع النساء الایرانیات المستحدثات لفرص العمل). مجله تحقیقات زنان(مجله مطالعات زنان)[Internet]. 1390؛5(3):99-125. Available from: https://sid.ir/paper/133249/fa

IEEE: کپی

زهرا آراستی، و محبوبه والی نژاد، “عنوان فارسی: نوع شناسی انگیزه های زنان کارآفرین ایرانی (عنوان عربی: علم النماذج الشخصیة لدوافع النساء الایرانیات المستحدثات لفرص العمل)،” مجله تحقیقات زنان(مجله مطالعات زنان)، vol. 5، no. 3، pp. 99–125، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/133249/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا