مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,766
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

746
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه نقشه های مفهومی بصری (نقاشی) با آموزش چهره به چهره بر استفاده صحیح از اسپری در کودکان مبتلا به آسم

صفحات

 صفحه شروع 53 | صفحه پایان 60

چکیده

 مقدمه: یکی از راه کارهای اساسی در درمان آسم کودکان استفاده از داروهای استنشاقی (اسپری ها) می باشد. با توجه به این که روش استفاده از اسپری ها در روند درمان آن ها موثر است, آموزش در این زمینه لازم و ضروری به نظر می رسد. هدف از این پژوهش مقایسه تاثیر آموزش به شیوه نقشه کشی مفهومی و چهره به چهره بر نحوه استفاده از اسپری ها در کودکان مبتلا به آسم, بوده است.روش: در یک کارآزمایی بالینی شاهددار, به روش دو گروهی 80 کودک مبتلا به آسم 6-12 سال تحت مطالعه قرار گرفتند. کودکان به طور تصادفی به گروه های مطالعه تخصیص داده شدند. آموزش به گروه شاهد با روش چهره به چهره و در گروه آزمون با استفاده از نقشه های مفهومی بصری معتبر ارایه شد. از تمامی نمونه ها یک پیش آزمون و نیم ساعت بعد یک پس آزمون سپس به فاصله یک ماه بعد یک پس آزمون دوم به عمل آمد.یافته ها: میانگین و انحراف معیار امتیازات پس آزمون دوم در گروه کنترل (2±) 6.7 و در گروه آزمون (0.7±) 9.5 به دست آمد. آزمون t مستقل با p<0.001, تفاوت معناداری بین گروه ها نشان داد. به علاوه آزمون آماری واریانس اندازه های تکراری نشان داد روند یادگیری در هر دو گروه سیر صعودی داشته اما این پیشرفت در گروه آزمون بارزتر بوده است (p<0.001).نتیجه گیری: استفاده از نقشه کشی مفهومی در مقایسه با روش چهره به چهره در آموزش به کودکان مبتلا به آسم موثرتر می باشد. لذا پرستاران و سایر درمانگران مرتبط با اطفال می توانند جهت افزایش اثربخشی آموزش در زمینه نحوه استفاده از اسپری ها در کودکان مبتلا به آسم, از نقشه کشی مفهومی بصری استفاده کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    بزرگ زاده، پریسا، سرهنگی، فروغ، معین، مصطفی، عبادی، عباس، سعادت آملی، بزمان، و رزمجویی، نسرین. (1389). مقایسه نقشه های مفهومی بصری (نقاشی) با آموزش چهره به چهره بر استفاده صحیح از اسپری در کودکان مبتلا به آسم. پژوهش پرستاری، 5(16)، 53-60. SID. https://sid.ir/paper/138337/fa

    Vancouver: کپی

    بزرگ زاده پریسا، سرهنگی فروغ، معین مصطفی، عبادی عباس، سعادت آملی بزمان، رزمجویی نسرین. مقایسه نقشه های مفهومی بصری (نقاشی) با آموزش چهره به چهره بر استفاده صحیح از اسپری در کودکان مبتلا به آسم. پژوهش پرستاری[Internet]. 1389؛5(16):53-60. Available from: https://sid.ir/paper/138337/fa

    IEEE: کپی

    پریسا بزرگ زاده، فروغ سرهنگی، مصطفی معین، عباس عبادی، بزمان سعادت آملی، و نسرین رزمجویی، “مقایسه نقشه های مفهومی بصری (نقاشی) با آموزش چهره به چهره بر استفاده صحیح از اسپری در کودکان مبتلا به آسم،” پژوهش پرستاری، vol. 5، no. 16، pp. 53–60، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/138337/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button