مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,450
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

748
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

6

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تاثیر آموزش بر مبنای نقشه مفهومی با روش تلفیقی بر یادگیری درس فرایند پرستاری دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز

صفحات

 صفحه شروع 41 | صفحه پایان 49

چکیده

 مقدمه: دانشجویان پرستاری برای تجزیه و تحلیل مشکلات بیماران و ایجاد طرح مراقبتی مناسب, نیازمند یادگیری عمیق و معنی دار هستند, بنابراین, بهتر است در آموزش این دانشجویان از روش های آموزشی که توانایی ایجاد این سطح از یادگیری را دارند, استفاده شود. این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر آموزش بر مبنای نقشه مفهومی با روش تلفیقی در یادگیری درس فرایند پرستاری دانشجویان پرستاری انجام گرفت. روش ها: در یک مطالعه نیمه تجربی با طرح دو گروهی قبل و بعد از آموزش, 45 دانشجوی ترم دوم پرستاری با روش نمونه گیری آسان انتخاب و به روش تصادفی به دو گروه شاهد و تجربی تقسیم شدند. پس از اجرای پیش آزمون, دانشجویان گروه های شاهد و تجربی به مدت ده جلسه و در طول دو ماه به ترتیب تحت آموزش با روش آموزش تلفیقی و روش نقشه مفهومی قرار گرفتند و سپس پس آزمون اجرا شد. برای جمع آوری داده ها از یک آزمون پیشرفت تحصیلی متشکل از دو قسمت استفاده گردید که حیطه های دانش و یادگیری معنی دار یا حیطه شناختی دانشجویان را در زمینه درس فرایند پرستاری مورد ارزشیابی قرار می داد. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS و با آزمون های مجذور کای و t با نمونه های زوج و مستقل مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. نتایج: هر دو روش آموزشی در ارتقای دانش و یادگیری معنی دار دانشجویان موثر بوده اند. ولی این اختلاف میانگین ها قبل و بعد از آموزش دو گروه تنها در بعد یادگیری معنی دار از نظر آماری اختلاف معنی دار داشت. نتیجه گیری: با توجه به تاثیر نقشه مفهومی در یادگیری معنی دار دانشجویان, توصیه می گردد در مواردی که نیاز به یادگیری عمیق و سطح بالا از مطالب درسی وجود دارد از این روش آموزشی استفاده گردد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رحمانی، آزاد، محجل اقدم، علیرضا، فتحی آذر، اسکندر، و عبداله زاده مهلانی، فرحناز. (1386). مقایسه تاثیر آموزش بر مبنای نقشه مفهومی با روش تلفیقی بر یادگیری درس فرایند پرستاری دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 7(1 (پیاپی 17))، 41-49. SID. https://sid.ir/paper/59249/fa

    Vancouver: کپی

    رحمانی آزاد، محجل اقدم علیرضا، فتحی آذر اسکندر، عبداله زاده مهلانی فرحناز. مقایسه تاثیر آموزش بر مبنای نقشه مفهومی با روش تلفیقی بر یادگیری درس فرایند پرستاری دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1386؛7(1 (پیاپی 17)):41-49. Available from: https://sid.ir/paper/59249/fa

    IEEE: کپی

    آزاد رحمانی، علیرضا محجل اقدم، اسکندر فتحی آذر، و فرحناز عبداله زاده مهلانی، “مقایسه تاثیر آموزش بر مبنای نقشه مفهومی با روش تلفیقی بر یادگیری درس فرایند پرستاری دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 7، no. 1 (پیاپی 17)، pp. 41–49، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59249/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button