مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,470
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

844
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر روش تدریس نقشه مفهومی بر مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 143 | صفحه پایان 148

چکیده

 مقدمه: پرورش تفکر انتقادی از مهمترین اهداف آموزش پرستاری است. این مطالعه برای بررسی تاثیر نقشه مفهومی بر مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری انجام شد.روش ها: این مطالعه نیمه تجربی با طرح دو گروهی و با روش پیش آزمون - پس آزمون در سال 1388 انجام شد. 66 دانشجوی ترم پنج پرستاری با روش سرشماری و به روش تصادفی ساده به دو گروه شاهد و مداخله تقسیم شدند. دانشجویان گروه های شاهد (سخنرانی) و مداخله (نقشه مفهومی) به مدت هشت جلسه و در طول دو ماه به ترتیب تحت آموزش با روش سخنرانی و نقشه مفهومی قرار گرفتند. تفکر انتقادی با استفاده از پرسشنامه مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا (فرم ب) قبل و بعد از مداخله در دو گروه بررسی شد. آنالیز آماری با استفاده از نرم افزارSPSS 15  انجام گرفت. آمار توصیفی و نیز آزمون آماری تی مستقل, مجذور کای و ANOVA به کار گرفته شد.یافته ها: اجرای روش نقشه مفهومی سبب افزایش معنی دار نمرات مهارت های تفکر انتقادی در همه حیطه ها به غیر از حیطه تجزیه و تحلیل (p=0.286) و استدلال استقرایی (p=0.104) در گروه مداخله نسبت به گروه شاهد شد. با وجود افزایش معنی دار در نمرات مهارت های تفکر انتقادی گروه مداخله, در مقایسه اختلاف میانگین نمرات در مراحل قبل و بعد در هر دو گروه تنها در حیطه تجزیه و تحلیل تفاوت معنی داری مشاهده نشد (p=0.053).نتیجه گیری: بکارگیری روش نقشه مفهومی در آموزش دانشجویان پرستاری می تواند منجر به توسعه مهارت های تفکر انتقادی, به عنوان یکی از رسالت های مهم آموزش عالی شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سرهنگی، فروغ، معصومی، معصومه، عبادی، عباس، سیدمظهری، مرجان، رحمانی، آزاد، و رییسی فر، افسانه. (1389). تاثیر روش تدریس نقشه مفهومی بر مهارت‌ های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری. پرستاری مراقبت ویژه IRANIAN JOURNAL OF CRITICAL CARE NURSING (IJCCN)، 3(4)، 143-148. SID. https://sid.ir/paper/151650/fa

    Vancouver: کپی

    سرهنگی فروغ، معصومی معصومه، عبادی عباس، سیدمظهری مرجان، رحمانی آزاد، رییسی فر افسانه. تاثیر روش تدریس نقشه مفهومی بر مهارت‌ های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری. پرستاری مراقبت ویژه IRANIAN JOURNAL OF CRITICAL CARE NURSING (IJCCN)[Internet]. 1389؛3(4):143-148. Available from: https://sid.ir/paper/151650/fa

    IEEE: کپی

    فروغ سرهنگی، معصومه معصومی، عباس عبادی، مرجان سیدمظهری، آزاد رحمانی، و افسانه رییسی فر، “تاثیر روش تدریس نقشه مفهومی بر مهارت‌ های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری،” پرستاری مراقبت ویژه IRANIAN JOURNAL OF CRITICAL CARE NURSING (IJCCN)، vol. 3، no. 4، pp. 143–148، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/151650/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button