مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,006
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,067
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی و تحلیل توضیح های معلمان دوره ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 103 | صفحه پایان 122

چکیده

 هدف پژوهش حاضر گردآوری و تحلیل توضیح های شفاهی معلمان دوره ابتدایی مدارس سماء منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی بود. تدریس کلاس های 32 نفر معلم (20 زن و 12 مرد) چهار پایه تحصیلی (دوم, سوم, چهارم و پنجم) در پنج شهر, در درس های فارسی, ریاضی و علوم هر کدام به مدت 10 جلسه با استفاده از MP3 Player مورد ثبت و ضبط قرار گرفت. اطلاعات گردآوری شده با استفاده از روش های آمار توصیفی و آزمون مجذور خی تجزیه و تحلیل شدند. یافته های حاصل از تحلیل تدریس 960 جلسه کلاس درس و 11617 توضیح مطرح شده با استفاده از پرسش نامه معکوس و مقیاس درجه بندی نشان داد که: بین دلایل ارائه توضیح ها و پایه تدریس معلمان ارتباط معنادار وجود دارد, همچنین ارتباط بین دلایل ارائه توضیح ها و نوع درس ها نیز و بین رویکردهای توضیح دادن و پایه تدریس معلمان معنادار بود. معلمان ترجیح می دهند توضیحات خود را به آموزش مفاهیم, آموزش هدف ها و مقصدها, آموزش پیامدها, آموزش علت و معلول و آموزش فرایندها و شیوه ها اختصاص دهند. معلمان با افزایش پایه تدریس, رویکردهای نوین و پیچیده تری را برای توضیح دادن بکار می گیرند. نقاط ضعف معلمان در استفاده از توضیح دادن عبارت بودند از: واضح بودن مقدمه, مناسب بودن ساختار جمله ها, کافی بودن مثال های عینی, مناسب بودن مکث ها, ارائه سرنخ های کلامی مستقیم, بکارگیری مناسب مواد و رسانه آموزشی, روشن بودن الگوی توضیح, خلاصه کردن تدریجی مطلب, تغییر سرعت بیان یا سطح مطلب و بررسی مشارکت دانش آموزان در بحث. بین دلایل ارائه توضیح ها و پایه تدریس معلمان ارتباط معنادار وجود دارد. ارتباط بین دلایل ارائه توضیح ها و نوع درس ها نیز معنادار بوده است. بین رویکردهای توضیح دادن و پایه تدریس معلمان ارتباط معنادار وجود دارد. با توجه به اهمیت توضیح دادن, این مقوله بایستی در واحدهای درسی و دوره های آموزشی بدو خدمت و حین خدمت معلمان بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

گنجی، کامران، کردنوقابی، رسول، و ذبیحی، رزیتا. (1390). بررسی و تحلیل توضیح های معلمان دوره ابتدایی. نوآوری های مدیریت آموزشی (اندیشه های تازه در علوم تربیتی)، 7(1 (مسلسل 25))، 103-122. SID. https://sid.ir/paper/154166/fa

Vancouver: کپی

گنجی کامران، کردنوقابی رسول، ذبیحی رزیتا. بررسی و تحلیل توضیح های معلمان دوره ابتدایی. نوآوری های مدیریت آموزشی (اندیشه های تازه در علوم تربیتی)[Internet]. 1390؛7(1 (مسلسل 25)):103-122. Available from: https://sid.ir/paper/154166/fa

IEEE: کپی

کامران گنجی، رسول کردنوقابی، و رزیتا ذبیحی، “بررسی و تحلیل توضیح های معلمان دوره ابتدایی،” نوآوری های مدیریت آموزشی (اندیشه های تازه در علوم تربیتی)، vol. 7، no. 1 (مسلسل 25)، pp. 103–122، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/154166/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button