مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,640
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

699
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی و تحلیل پرسش های شفاهی معلمان دوره ابتدایی مدارس سما دانشگاه آزاد اسلامی

صفحات

 صفحه شروع 109 | صفحه پایان 130

چکیده

 هدف پژوهش حاضر گردآوری و تحلیل پرسش های شفاهی معلمان دوره ابتدایی مدارس سما در منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی است. فرایند روزمره کلاس های 32 نفر معلم (20 زن و 12 مرد) چهار پایه تحصیلی (دوم, سوم, چهارم و پنجم) در پنج شهر, در درس های فارسی, ریاضی و علوم هر کدام به مدت 10 جلسه با استفاده از MP3 Player مورد ثبت و ضبط قرار گرفت. برای استخراج اطلاعات گردآوری شده از پرسشنامه معکوس استفاده شد. یافته های حاصل از تحلیل فرایند 960 جلسه کلاس و 29520 سوال مطرح شده, نشان می دهد که:1- معلمان به طور متوسط در هر جلسه 30.75 سوال پرسیده اند. 2- از مدت زمان هر جلسه, حدود 20 درصد آن به سوال کردن اختصاص داشته است. 3- اغلب سوال ها برای وارسی میزان فهم دانش آموزان و یادآوری حقایق مطرح شده اند. 4- تعداد اندکی از سوال ها بر تشویق دانش آموزان به تفکر تاکید داشته اند. 5- پرسش کردن در طرح درس معلمان جایگاهی نداشته است. 6- بین ابعاد سوال ها و پایه تدریس, نوع درس و جنسیت معلمان ارتباط معنادار وجود دارد. 7- معلمان در سوال کردن خود خطاهایی را مرتکب می شوند, از جمله: فقط از باهوش ترین دانش آموزان سوال کردن, طرح سوال و پاسخ دادن به آن توسط خود معلم, و همیشه یک نوع سوال مطرح کردن. با توجه به اهمیت پرسش کردن, این مقوله بایستی در واحدهای درسی و دوره های آموزشی بدو خدمت و حین خدمت معلمان بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

گنجی، کامران. (1389). بررسی و تحلیل پرسش های شفاهی معلمان دوره ابتدایی مدارس سما دانشگاه آزاد اسلامی. نوآوری های مدیریت آموزشی (اندیشه های تازه در علوم تربیتی)، 6(1 (مسلسل 21))، 109-130. SID. https://sid.ir/paper/154049/fa

Vancouver: کپی

گنجی کامران. بررسی و تحلیل پرسش های شفاهی معلمان دوره ابتدایی مدارس سما دانشگاه آزاد اسلامی. نوآوری های مدیریت آموزشی (اندیشه های تازه در علوم تربیتی)[Internet]. 1389؛6(1 (مسلسل 21)):109-130. Available from: https://sid.ir/paper/154049/fa

IEEE: کپی

کامران گنجی، “بررسی و تحلیل پرسش های شفاهی معلمان دوره ابتدایی مدارس سما دانشگاه آزاد اسلامی،” نوآوری های مدیریت آموزشی (اندیشه های تازه در علوم تربیتی)، vol. 6، no. 1 (مسلسل 21)، pp. 109–130، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/154049/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا