مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,691
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,502
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

6

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر رفتار سازگارانه کودکان عقب مانده ذهنی خفیف

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 35

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی میزان اثر بخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر رفتار سازگارانه کودکان عقب مانده ذهنی خفیف انجام شده است. روش: 28 دانش آموز که بر پایه آزمون هوش و کسلر کودکان, عقب مانده ذهنی خفیف تشخیص داده شده و دارای سطوح سازگاری پایین در خرده مقیاس های مهارت های زندگی روزمره و مهارت های اجتماعی شدن مقیاس واینلند, با هوش بهر 63 تا 67 و در گروه سنی 11 سال و 10 ماه بودند, انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش (n=14) و گواه (n=14) تقسیم شدند. نخست هریک از آزمودنی ها به کمک فهرست مهارتهای اجتماعی و دو خرده مقیاس مهارت های زندگی روزمره و مهارت اجتماعی شدن مقیاس واینلند ارزیابی شدند. سپس آموزش مهارت های اجتماعی به مدت 5/2 ماه در 15 جلسه آموزشی برای آزمودنی های گروه آزمایش اجرا شد. در پایان دوره آموزش و 2 ماه پس از آن, همه آزمودنی ها دوباره به کمک ابزارهای یاد شده ارزیابی شدند. یافته ها: تحلیل داده ها نشان داد که گروه آزمایش پس از پایان جلسات آموزشی, بهبود معنی داری را در زمینه رفتار سازگارانه (مجموع مهارت های زندگی روزمره و مهارت اجتماعی شدن) و مهارت های اجتماعی پیدا کرده است. بررسی پیگیری نیز نشان داد که بهبودهای به دست آمده از آموزش, 2 ماه پس از پایان آموزش نیز همچنان حفظ شده است. نتیجه: آموزش مهارت های اجتماعی سبب افزایش رفتار سازگارانه کودکان مبتلا به عقب ماندگی خفیف ذهنی می شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ارجمندی، زهرا، و بیان زاده، سیداکبر. (1382). تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر رفتار سازگارانه کودکان عقب مانده ذهنی خفیف. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، 9(1 (پیاپی 33))، 27-35. SID. https://sid.ir/paper/16779/fa

    Vancouver: کپی

    ارجمندی زهرا، بیان زاده سیداکبر. تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر رفتار سازگارانه کودکان عقب مانده ذهنی خفیف. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)[Internet]. 1382؛9(1 (پیاپی 33)):27-35. Available from: https://sid.ir/paper/16779/fa

    IEEE: کپی

    زهرا ارجمندی، و سیداکبر بیان زاده، “تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر رفتار سازگارانه کودکان عقب مانده ذهنی خفیف،” مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، vol. 9، no. 1 (پیاپی 33)، pp. 27–35، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/16779/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا