مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,032
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

758
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه سواد خواندن در دانش آموزان آسیب دیده شنوایی در سه مقطع تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 8 | صفحه پایان 14

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی پیشرفت سواد خواندن در دانش آموزان آسیب دیده شنوایی و مقایسه سواد خواندن آنان در سه مقطع تحصیلی انجام پذیرفت.روش بررسی: در این تحقیق تحلیلی و کاربردی که از نوع مقطعی- مقایسه ای می باشد, از بین جامعه آماری شامل دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی, سوم راهنمایی و سوم دبیرستان مدارس استثنایی شهرستانهای کرج, شهریار, شهرقدس, هشتگرد و رباط کریم, 119 دانش آموز آسیب دیده شنوایی به روش در دسترس انتخاب و توانایی خواندن و درک متون اطلاعاتی و ادبی آنها با استفاده از ابزار پژوهش یعنی دفترچه های مطالعه بین المللی پیشرفت سواد خواندن (پرلز) مورد سنجش قرار گرفت. داده های حاصل با استفاده از آزمون تی مستقل برای مقایسه گروه ها تحلیل شد.یافته ها: بین پایه های تحصیلی چهارم ابتدایی و سوم راهنمایی با آسیب شنوایی شدید و متوسط, سواد خواندن و درک متون اطلاعاتی و ادبی اختلاف معناداری نداشت (P>0.05) .سواد خواندن و درک متون ادبی بین پایه های تحصیلی سوم راهنمایی و سوم دبیرستان با آسیب شنوایی شدید) به ترتیب P=0.011 و P=0.005) و متوسط (به ترتیب P=0.004 و P=0.032) اختلاف معناداری نشان داد, ولی درک متون اطلاعاتی بین این پایه ها فقط بین دانش آموزان دارای آسیب شنوایی متوسط تفاوت معناداری داشت (P=0.008).نتیجه گیری: پیشرفت سواد خواندن در دانش آموزان آسیب دیده شنوایی روند بسیار کندی دارد که فراتر از مقطع تحصیلی و میزان کاهش شنوایی می باشد. لزوم توجه به ارتقا سواد خواندن و هدایت به سمت لایه های عمیق یادگیری و درک مطلب در مقاطع مختلف تحصیلی در سیستم آموزش استثنایی شایان توجه است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کاکوجویباری، علی اصغر، سرمدی، محمدرضا، و شریفی، اعظم. (1389). مقایسه سواد خواندن در دانش آموزان آسیب دیده شنوایی در سه مقطع تحصیلی. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، 11(3( مسلسل 43))، 8-14. SID. https://sid.ir/paper/43128/fa

    Vancouver: کپی

    کاکوجویباری علی اصغر، سرمدی محمدرضا، شریفی اعظم. مقایسه سواد خواندن در دانش آموزان آسیب دیده شنوایی در سه مقطع تحصیلی. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)[Internet]. 1389؛11(3( مسلسل 43)):8-14. Available from: https://sid.ir/paper/43128/fa

    IEEE: کپی

    علی اصغر کاکوجویباری، محمدرضا سرمدی، و اعظم شریفی، “مقایسه سواد خواندن در دانش آموزان آسیب دیده شنوایی در سه مقطع تحصیلی،” آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، vol. 11، no. 3( مسلسل 43)، pp. 8–14، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/43128/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button