Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,064
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

672
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین تجربه فرسودگی تحصیلی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز

صفحات

 صفحه شروع 35 | صفحه پایان 48

چکیده

 مقدمه: فرسودگی تحصیلی یکی از پدیده هایی است که به دلیل تاثیرات منفی آن بر کارایی تحصیلی و بهداشت روانی دانش آموزان و دانشجویان, در دهه های اخیر مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. بنابراین, پژوهش حاضر با هدف دستیابی به درک عمیقی از جوهره اصلی پدیده فرسودگی تحصیلی انجام شد. روش: این پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی توصیفی بود. نمونه ها با استفاده از روش هدفمند زنجیره ای از میان دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال تحصیلی 94-1393 انتخاب شدند و مصاحبه ژرف نگر با آن ها صورت گرفت. سپس متن مصاحبه ها ضبط و مکتوب گردید و کسب اطلاعات تا رسیدن به مرحله اشباع داده ها ادامه یافت که حجم نمونه در مرحله اشباع به 9 نفر رسید. اطلاعات به دست آمده با روش Ramist مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به منظور تایید قابلیت اعتماد, دلالت و صحت اطلاعات, خلاصه اظهارات شرکت کنندگان به آنان ارایه شد و آن ها هماهنگی نظرات خود با یافته های محقق را اعلام نمودند و در صورت وجود تناقض, برداشت های محقق اصلاح گردید. یافته ها: تجربه فرسودگی تحصیلی در قالب 3 مضمون اصلی «ضعف برنامه ریزی, مشکلات انگیزشی و مشکل در سازگاری» و 8 مضمون فرعی «نقص هدف گذاری, به تعویق انداختن, تکرار اشتباهات برنامه, بی علاقگی, انگیزش بیرونی, احساس خستگی و بی حوصلگی, منبع کنترل بیرونی و انتظارات کارایی» خلاصه شد. نتیجه گیری: نتایج به دست آمده می تواند اطلاعات مفیدی را در مورد ویژگی های این افراد و راهبردها و مداخلات پیشگیرانه و اصلاحی برای ارتقای سطح کارایی تحصیلی و بهبود وضعیت این گروه از افراد فراهم نماید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    ادیب، یوسف، فتحی آذر، اسکندر، و دستوری، رامین. (1396). تبیین تجربه فرسودگی تحصیلی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز. تحقیقات کیفی در علوم سلامت، 6(1 )، 35-48. SID. https://sid.ir/paper/215541/fa

    Vancouver: کپی

    ادیب یوسف، فتحی آذر اسکندر، دستوری رامین. تبیین تجربه فرسودگی تحصیلی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز. تحقیقات کیفی در علوم سلامت[Internet]. 1396؛6(1 ):35-48. Available from: https://sid.ir/paper/215541/fa

    IEEE: کپی

    یوسف ادیب، اسکندر فتحی آذر، و رامین دستوری، “تبیین تجربه فرسودگی تحصیلی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز،” تحقیقات کیفی در علوم سلامت، vol. 6، no. 1 ، pp. 35–48، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/215541/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا