مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

776
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

757
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیش بینی بهزیستی ذهنی بر اساس سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت، تعارض کار-خانواده و رضایت شغلی در معلمان مدارس استثنایی

صفحات

 صفحه شروع 14 | صفحه پایان 21

چکیده

 مقدمه: معلمان مدارس استثنایی به دلیل مشکلات زیاد دانش آموزان, نیازمند بهبود ویژگی های مثبت روانشناختی به ویژه بهزیستی ذهنی می باشند. پژوهش حاضر با هدف پیش بینی بهزیستی ذهنی بر اساس سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت, تعارض کار-خانواده و رضایت شغلی در معلمان مدارس استثنایی انجام شد. روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه پژوهش همه معلمان مدارس استثنایی اهواز در سال 96-1395 بودند که از میان آن ها 120 نفر با روش نمونه گیری تصافی خوشه ای انتخاب شدند. داده ها توسط "پرسشنامه بهزیستی ذهنی" (Subjective Well-being Questionnaire), "نیمرخ سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت" (Health-Promoting Lifestyle Profile), "پرسشنامه تعارض کار-خانواده" (Work-Family Conflict Questionnaire) و "پرسشنامه رضایت شغلی" (Job Satisfaction Questionnaire) را جمع آوری شد. داده ها با نرم افزار اس پی اس اس نسخه 19 تحلیل شد. یافته ها: سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت (476/0 = r) و رضایت شغلی (263/0 = r) با بهزیستی ذهنی همبستگی مثبت و معنادار داشت. از طرف دیگر, و تعارض کار-خانواده (301/0-= r) با بهزیستی ذهنی همبستگی منفی و معنادار داشت. همچنین متغیرهای سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت, تعارض کار-خانواده و رضایت شغلی توانستند به طورمعناداری 6/32 درصد از تغییرات بهزیستی ذهنی معلمان مدارس استثنایی را پیش بینی کنند. در این پیش بینی سهم سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت بیشتر از سایر متغیرها بود (01/0 > P). نتیجه گیری: نتایج حاکی از اهمیت متغیرهای سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت, تعارض کار-خانواده و رضایت شغلی در پیش بینی بهزیستی ذهنی معلمان مدارس استثنایی بود. لذا پیشنهاد می شود مشاوران, روانشناسان بالینی و درمانگران از طریق افزایش سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت و رضایت شغلی و کاهش تعارض کار-خانواده میزان بهزیستی ذهنی معلمان مدارس استثنایی را بهبود بخشند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

غضبان زاده، رضیه، و دشت یزرگی، رضا. (1397). پیش بینی بهزیستی ذهنی بر اساس سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت, تعارض کار-خانواده و رضایت شغلی در معلمان مدارس استثنایی. مدیریت ارتقای سلامت، 7(5 )، 14-21. SID. https://sid.ir/paper/215790/fa

Vancouver: کپی

غضبان زاده رضیه، دشت یزرگی رضا. پیش بینی بهزیستی ذهنی بر اساس سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت, تعارض کار-خانواده و رضایت شغلی در معلمان مدارس استثنایی. مدیریت ارتقای سلامت[Internet]. 1397؛7(5 ):14-21. Available from: https://sid.ir/paper/215790/fa

IEEE: کپی

رضیه غضبان زاده، و رضا دشت یزرگی، “پیش بینی بهزیستی ذهنی بر اساس سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت, تعارض کار-خانواده و رضایت شغلی در معلمان مدارس استثنایی،” مدیریت ارتقای سلامت، vol. 7، no. 5 ، pp. 14–21، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/215790/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button