Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,200
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

813
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

فرهنگ سازمانی بخش های پرستاری بیمارستان های شهر تهران

صفحات

 صفحه شروع 113 | صفحه پایان 126

چکیده

 مقدمه: فرهنگ سازمانی بخش های پرستاری با عملکرد پرستاران, کیفیت خدمات پرستاری و رضایت بیماران ارتباط دارد. این مطالعه با هدف شناسایی نوع فرهنگ سازمانی بخش های پرستاری بیمارستان های شهر تهران انجام شد. مواد و روش کار: این پژوهش مقطعی در 18 بیمارستان شهر تهران در سال 1393 انجام شد. پرسشنامه فرهنگ سازمانی دارای 8 بعد توجه به جزئیات, مشتری مداری, کار تیمی, نوآوری, خطر پذیری, انسجام, فاصله قدرت و افق زمانی کوتاه مدت یا بلند مدت و 32 گویه, توسط 244 نفر از پرستاران تکمیل شد. برای تحلیل داده ها از نسخه 20 نرم افزار آماری SPSS استفاده شد. از آزمون های آماری پیرسون, آنالیز واریانس یکطرفه و رگرسیون چند متغیره برای تحلیل داده ها استفاده شد. یافته ها: میانگین امتیاز فرهنگ سازمانی بخش های پرستاری بیمارستان های شهر تهران 60/3 از 6 امتیاز بود. بیشترین و کمترین امتیاز فرهنگ سازمانی بخش های پرستاری به ترتیب مربوط به بیمارستان های تأمین اجتماعی (75/3) و بیمارستان های دولتی (53/3) بود. بیشترین و کمترین میانگین ابعاد فرهنگ سازمانی به ترتیب مربوط به ابعاد توجه به جزئیات (24/4) و خطر پذیری (07/3) بود. استقبال مدیران از ایده های جدید پرستاران, انجام وظایف به صورت تیمی, وجود روحیه خلاقیت و نوآوری در بین پرستاران, توجه به تغییر به عنوان فرصت بهبود وضع موجود و پاسخگویی به نیاز بیماران بیشترین تأثیر را بر فرهنگ سازمانی بخش های پرستاری بیمارستان های شهر تهران داشتند. نوع مالکیت بیمارستان با ابعاد کار تیمی, نوآوری و افق زمانی فرهنگ سازمانی بخش های پرستاری مرتبط بود (05/0>p). میانگین توجه به جزئیات پرستاران با افزایش تعداد تخت بیمارستان افزایش می یافت (05/0>p). افراد با سابقه کار بالا در بعد توجه به جزئیات و افراد متأهل در بعد کار تیمی به صورت معنی داری میانگین بیشتری از سایرین کسب کردند (05/0>p). بحث و نتیجه گیری: فرهنگ سازمانی بخش های پرستاری بیمارستان های شهر تهران در حد متوسط ارزیابی شد. مدیران پرستاری بیمارستان ها باید با تقویت فرهنگ سازمانی به ویژه ابعاد خطر پذیری, خلاقیت, انسجام و کار تیمی زمینه ارتقای بهره وری پرستاران را فراهم کنند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

مصدق راد، علی محمد، و سخنور، مبین. (1398). فرهنگ سازمانی بخش های پرستاری بیمارستان های شهر تهران. پایش، 18(2 )، 113-126. SID. https://sid.ir/paper/23449/fa

Vancouver: کپی

مصدق راد علی محمد، سخنور مبین. فرهنگ سازمانی بخش های پرستاری بیمارستان های شهر تهران. پایش[Internet]. 1398؛18(2 ):113-126. Available from: https://sid.ir/paper/23449/fa

IEEE: کپی

علی محمد مصدق راد، و مبین سخنور، “فرهنگ سازمانی بخش های پرستاری بیمارستان های شهر تهران،” پایش، vol. 18، no. 2 ، pp. 113–126، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/23449/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا