مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

910
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

546
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر اجرای برنامه بهسازی سرپرستاران بر اساس نقشه مفهومی بر سبک رهبری و اثربخشی آنان از دیدگاه خود و پرسنل پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 65 | صفحه پایان 74

چکیده

 مقدمه: برنامه های بهسازی مدیران از الویت های دستیابی به موفقیت سازمان است. ایجاد محیط بالینی مطلوب برای استفاده از توانمندی های پرستاران و شناسایی استعدادهای نهفته آنان نیازمند ایفای مهارت رهبری کارآمد سرپرستان است.هدف: بررسی تاثیر اجرای برنامه بهسازی سر پرستاران بر اساس نقشه مفهومی بر سبک رهبری و اثریخشی آن از دیدگاه خود و پرسنل پرستاری است.مواد و روش ها: مطالعه حاضر یک مطالعه نیمه تجربی از نوع خود شاهد شده است که در یکی از بیمارستان های آموزشی منتخب شهر تهران با انتخاب تصادفی انجام شد. نمونه ها شامل 25 نفر سرپرستار و 120 پرستار بود که به صورت تمام شماری انتخاب و در دو مرحله قبل از مداخله (آموزش به روش نقشه مفهومی) و یک ماه پس از انجام مداخله, اقدام به تکمیل پرسشنامه نمودند. ابزار جمع آوری اطلاعات, پرسشنامه سبک رهبری پرستاران از دیدگاه سرپرستاران و پرسنل پرستاری و بر اساس مدل سه بعدی هرسی - بلانچارد بود که ضریب پایایی آن در سرپرستاران 0.94 و در پرسنل پرستاری 0.95 به دست آمد و طراحی و اثربخشی هرکدام از سبک های انتخاب شده در صورت تناسب با موقعیت, بر اساس پرسشنامه امتیازبندی گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS16 و با ارائه آمار توصیفی و آزمون های کای دو, ویلکاکسون انجام گرفت.یافته ها: نتایج مطالعه نشان داد که سرپرستاران در مرحله قبل از مداخله, سبک رهبری خود را استدلالی (سبک غالب 37%) و دستوری (سبک حمایتی 32%) معرفی کرده اند. اما بعد از مداخله, 42% سبک رهبری خود را استدلالی (سبک غالب) و 26% سبک حمایتی خودشان را به مشارکتی تغییر داده بودند. همچنین از دیدگاه پرسنل پرستاری, قبل از مداخله, پرستاران سبک رهبری سرپرستاران خود را استدلالی (سبک غالب 37%) و دستوری (سبک حمایتی 36.5%) و بعد از مداخله 42% استدلالی (سبک غالب) و 32.5% مشارکتی (سبک حمایتی) بیان کردندو آزمون آماری ویلکاکسون تفاوت معناداری را قبل و بعد مداخله نشان داد (P<0.001). میزان اثربخشی رفتار رهبری مدیران قبل از مداخله در حد کم و بعد از مداخله در حد متوسط به دست آمد. همان آزمون آماری تفاوت معناداری در خصوص میزان اثر بخشی رفتار رهبری سرپرستاران قبل و بعد از مداخله نشان داد (P<0.05).نتیجه گیری: با توجه به اثر بخشی استفاده از روش نقشه کشی مفهومی در بهسازی سبک رهبری سرپرستاران, بکارگیری این روش برای آموزش و بهسازی مدیران توصیه می گردد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اوجیان، پرستو، ونکی، زهره، حاجی زاده، ابراهیم، پرنده، اکرم، و شریف نیا، سیدحمید. (1391). تاثیر اجرای برنامه بهسازی سرپرستاران بر اساس نقشه مفهومی بر سبک رهبری و اثربخشی آنان از دیدگاه خود و پرسنل پرستاری. مدیریت پرستاری، 1(3)، 65-74. SID. https://sid.ir/paper/239335/fa

    Vancouver: کپی

    اوجیان پرستو، ونکی زهره، حاجی زاده ابراهیم، پرنده اکرم، شریف نیا سیدحمید. تاثیر اجرای برنامه بهسازی سرپرستاران بر اساس نقشه مفهومی بر سبک رهبری و اثربخشی آنان از دیدگاه خود و پرسنل پرستاری. مدیریت پرستاری[Internet]. 1391؛1(3):65-74. Available from: https://sid.ir/paper/239335/fa

    IEEE: کپی

    پرستو اوجیان، زهره ونکی، ابراهیم حاجی زاده، اکرم پرنده، و سیدحمید شریف نیا، “تاثیر اجرای برنامه بهسازی سرپرستاران بر اساس نقشه مفهومی بر سبک رهبری و اثربخشی آنان از دیدگاه خود و پرسنل پرستاری،” مدیریت پرستاری، vol. 1، no. 3، pp. 65–74، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/239335/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button