مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,146
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,220
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر تمرینات ادراکی-حرکتی پاریاد بر حافظه فعال کودکان با اختلال یادگیری خاص

صفحات

 صفحه شروع 102 | صفحه پایان 114

چکیده

 زمینه و هدف: یکی از راهکارهای اساسی در بهبود مشکلات حافظه فعال کودکان با اختلال یادگیری خاص, انجام فعالیت بدنی هدف­ دار است. هدف از انجام این پژوهش, بررسی تأثیر تمرینات ادراکی-حرکتی پاریاد بر حافظه فعال کودکان با اختلال یادگیری خاص بود. روش: پژوهش حاضر, از نوع نیمه­ تجربی و از حیث هدف, کاربردی, با طرح پیش­ آزمون پس­ آزمون با گروه گواه بود. در این مطالعه, تعداد 24 نفر از کودکان پسر 9-7 سال مبتلا به اختلال یادگیری خاص شهر مشهد در سال تحصیلی 1397-1396 انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه تجربی و گواه جایدهی شدند. گروه تجربی, به مدت 20 جلسه, هر جلسه 30 دقیقه و با تکرار پنج روز در هفته تمرینات ادراکی-حرکتی پاریاد را انجام دادند. گروه گواه نیز در طی این دوره به فعالیت های عادی روزمره خود پرداختند. تغییرات در حافظه فعال آزمودنی­ ها, قبل و بعد از دوره تمرین, به وسیله آزمون ان بک سنجیده شد. جهت تجزیه و تحلیل آماری از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که تمرینات ادراکی-حرکتی پاریاد موجب بهبود حافظه فعال در گروه تجربی می­ شود.؛ تمامی این تغییرات در مقایسه با گروه گواه معنادار بود (0/05p<). نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت که تمرینات ادراکی-حرکتی پاریادبا تأثیر بر مناطق مغزی مربوط به حافظه فعال در کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص, باعث بهبود این نوع حافظه در آنها می­ شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قاسمیان مقدم، هانیه، سهرابی، مهدی، و طاهری، حمیدرضا. (1397). تأثیر تمرینات ادراکی-حرکتی پاریاد بر حافظه فعال کودکان با اختلال یادگیری خاص. سلامت روان کودک (روان کودک)، 5(3 )، 102-114. SID. https://sid.ir/paper/258376/fa

    Vancouver: کپی

    قاسمیان مقدم هانیه، سهرابی مهدی، طاهری حمیدرضا. تأثیر تمرینات ادراکی-حرکتی پاریاد بر حافظه فعال کودکان با اختلال یادگیری خاص. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1397؛5(3 ):102-114. Available from: https://sid.ir/paper/258376/fa

    IEEE: کپی

    هانیه قاسمیان مقدم، مهدی سهرابی، و حمیدرضا طاهری، “تأثیر تمرینات ادراکی-حرکتی پاریاد بر حافظه فعال کودکان با اختلال یادگیری خاص،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 5، no. 3 ، pp. 102–114، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/258376/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button