مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,099
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

671
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی و اجرای روش یادگیری تلفیقی در آموزش پرستاری: تلفیق روش های یادگیری مبتنی بر حل مساله و ایفای نقش در بخش عملی فرآیند آموزش به بیمار

صفحات

 صفحه شروع 219 | صفحه پایان 227

چکیده

 زمینه و هدف: با توجه به پیشرفت روز افزون علم در رشته پرستاری و با توجه به این که رشته پرستاری ترکیبی از علوم نظری و بالینی به صورت توام می باشد نیاز به استفاده از روش های نوین آموزشی در این رشته احساس می شود. هدف از انجام این مطالعه نیز طراحی و اجرای روش آموزش تلفیقی و تاثیر آن بر یادگیری و رضایتمندی دانشجویان پرستاری بود.روش بررسی: این مطالعه شبه تجربی با طراحی قبل و بعد بر روی 50 نفر از دانشجویان ترم اول پرستاری دانشگاه علوم پزشکی جهرم که در سال تحصیلی 1395-96 واحد درسی فرایند آموزش به بیمار را انتخاب کرده بودند انجام شد. روش آموزش تلفیقی در شش مرحله به اجرا در آمد. قبل از اجرای رو شهای آموزشی از دانشجویان پیش آزمون گرفته شد, سپس دانشجویان به 10 گروه 5 نفره تقسیم شدند. برای هر گروه یک نماینده انتخاب شد و یک گایدلاین که در آن وظایف دانشجویان در هر یک از گا مهای شش گانه با ذکر تاریخ مشخص شده بود در اختیار آنان قرار گرفت. چهار گام اول شامل استفاده از روش حل مساله تعدیل شده, گام پنجم آموزش به بیمار با استفاده از روش ایفای نقش و گام ششم ارزشیابی برنامه بود. در پایان آموزش نیز دانشجویان در پس آزمون شرکت کردند و فرم پرسشنامه رضایتمندی از روش آموزش تلفیقی را تکمیل نمودند.یافته ها: از 50 دانشجوی پرستاری شرکت کننده در مطالعه 26 نفر (%52) مذکر, 24 نفر (%48) مونث و میانگین سنی آنها (21.47±4.84) بود. نتایج مطالعه با استفاده از آزمون تی زوجی اختلاف معنی داری را بین نمرات پیش آزمون (12.52±1.64) و پس آزمون (14.9±1.67) دانشجویان نشان داد (p=0.001) که این امر بیانگر موثر بودن روش آموزش تلفیقی بر یادگیری دانشجویان می باشد.طبق نتایج به دست آمده از پرسشنامه نیز آموزش تلفیقی موجب افزایش رضایتمندی دانشجویان (%93) شده بود. بررسی پاسخ های دانشجویان به فرم رضایتمندی از آموزش تلفیقی نشان داد روش ایفای نقش موجب برانگیختگی عاطفی دانشجویان (%85), نزدیک تراحساس کردن خود به صحنه نمایش و به کار گیری همه حواس آنها برای مشاهده (%87) شده است. علاوه بر این, روش یادگیری مبتنی بر حل مساله منجر به ارتقاء مهارت های فردی (%90), ومدیریت انگیز هها (%92) و روش یادگیری تلفیقی نیز موجب افزایش اعتماد به نفس (%95) و یادگیری تجربی آنان شده است (%89). نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه و باتوجه به اینکه روش یادگیری تلفیقی موجب افزایش یادگیری و رضایتمندی دانشجویان م یگردد م یتوان از این روش در تدریس بخش عملی فرآیند آموزش به بیمار استفاده نمود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

شهسواری اصفهانی، سارا. (1396). طراحی و اجرای روش یادگیری تلفیقی در آموزش پرستاری: تلفیق روش های یادگیری مبتنی بر حل مساله و ایفای نقش در بخش عملی فرآیند آموزش به بیمار. طب و تزکیه، 26(3 )، 219-227. SID. https://sid.ir/paper/34243/fa

Vancouver: کپی

شهسواری اصفهانی سارا. طراحی و اجرای روش یادگیری تلفیقی در آموزش پرستاری: تلفیق روش های یادگیری مبتنی بر حل مساله و ایفای نقش در بخش عملی فرآیند آموزش به بیمار. طب و تزکیه[Internet]. 1396؛26(3 ):219-227. Available from: https://sid.ir/paper/34243/fa

IEEE: کپی

سارا شهسواری اصفهانی، “طراحی و اجرای روش یادگیری تلفیقی در آموزش پرستاری: تلفیق روش های یادگیری مبتنی بر حل مساله و ایفای نقش در بخش عملی فرآیند آموزش به بیمار،” طب و تزکیه، vol. 26، no. 3 ، pp. 219–227، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/34243/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button