مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

335
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

524
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تعیین عوامل موثر بر حضور در کلاس های درس تئوری از دیدگاه دانشجویان و مدرسین دانشکده علوم پیراپزشکی مشهد در سال 1395

صفحات

 صفحه شروع 14 | صفحه پایان 25

چکیده

 مقدمه: حضور در کلاس درس ارتباط تنگاتنگی با پیشرفت تحصیلی و جلوگیری از افت تحصیلی دانشجو دارد در حالی که امروزه دانشجویان تمایلی برای حضور در کلاس ندارند لذا مطالعه ای با هدف تعیین عوامل موثر در حضور در کلاس های نظری از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشکده علوم پیراپزشکی انجام گردید. در مطالعه توصیفی-تحلیلی 38 تن از اساتید و 447 تن از دانشجویان دانشکده علوم پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشارکت داشتند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساز بود که مشتمل بر دو بخش اطلاعات دموگرافیک و بررسی عوامل حضور در کلاس در 4 حوزه استاد, دانشجو, محیط فیزیکی و محتوی درس بر اساس مقیاس پنج درجه ای لیکرت تنظیم شده بود. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS18 مورد آنالیز قرار گرفتند. روش بررسی: در مطالعه توصیفی-تحلیلی 38 تن از اساتید و 447 تن از دانشجویان دانشکده علوم پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشارکت داشتند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساز بود که مشتمل بر دو بخش اطلاعات دموگرافیک و بررسی عوامل حضور در کلاس شامل 25 سوال در بخش اساتید و 27 سوال در پرسشنامه دانشجویان و در 4 حوزه استاد, دانشجو, محیط فیزیکی و محتوی درس بر اساس مقیاس پنج درجه ای لیکرت تنظیم گردید. روایی محتوی پرسشنامه بعد از بررسی متون علمی مرتبط و توسط اساتید مجرب این حیطه و پایایی پرسشنامه با محاسبه آلفای کرونباخ مورد بررسی و ارزشیابی قرار گرفت. داده-های حاصل با استفاده از نرم افزار SPSS18 و آزمون های توصیفی مورد آنالیز قرار گرفتند. نتایج: اساتید و دانشجویان شرکت کننده در این پژوهش به ترتیب با میانگین سنی39/9 ± 16/43 و 23/1 ± 64/21 بودند. طبق نظر اساتید و دانشجویان به ترتیب بیشترین اهمیت به روش تدریس و تسلط استاد (%7/73) و (%6/46) و کمترین اهمیت به عوامل محیطی همچون نور و حرارت (%9/7) و (%2/13) تعلق گرفت. نتیجه گیری: یکی از مهمترین دلایل حضور موثر دانشجویان در کلاس های درس نظری ویژگی های مثبت اساتید می باشد, در نتیجه مدرسان می توانند با بهبود روش تدریس, بالا بردن سطح علمی و ایجاد رابطه مناسب با دانشجویان باعث حضور آنها در کلاس درس گردند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    معراجی، مرضیه، ضیایی، امیر حسین، عرفانی، مریم، فتحعلیزاده، علی اکبر، و نوری، مینا. (1398). تعیین عوامل موثر بر حضور در کلاس های درس تئوری از دیدگاه دانشجویان و مدرسین دانشکده علوم پیراپزشکی مشهد در سال 1395. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، 14(1 )، 14-25. SID. https://sid.ir/paper/367613/fa

    Vancouver: کپی

    معراجی مرضیه، ضیایی امیر حسین، عرفانی مریم، فتحعلیزاده علی اکبر، نوری مینا. تعیین عوامل موثر بر حضور در کلاس های درس تئوری از دیدگاه دانشجویان و مدرسین دانشکده علوم پیراپزشکی مشهد در سال 1395. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد[Internet]. 1398؛14(1 ):14-25. Available from: https://sid.ir/paper/367613/fa

    IEEE: کپی

    مرضیه معراجی، امیر حسین ضیایی، مریم عرفانی، علی اکبر فتحعلیزاده، و مینا نوری، “تعیین عوامل موثر بر حضور در کلاس های درس تئوری از دیدگاه دانشجویان و مدرسین دانشکده علوم پیراپزشکی مشهد در سال 1395،” مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، vol. 14، no. 1 ، pp. 14–25، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/367613/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button