مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

345
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

559
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مطالعه تطبیقی برنامه آموزشی دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری پرستاری در سه کشور خاورمیانه

صفحات

 صفحه شروع 32 | صفحه پایان 42

چکیده

 زمینه و هدف: درآموزش دانشگاهی منظور از آموزش, ایجاد تغییرات مناسب در دانش آموختگان است. در کلیه جوامع, اهداف آموزشی به همدیگر شباهت دارند, ولی برنامه ریزی ها با سنت ها و فرهنگ های هر یک از جوامع ارتباط پیدا می کند. مطالعه حاضر با هدف مقایسه و تطبیق برنامه آموزشی پرستاری در سه کشور ایران, اردن و ترکیه انجام شده است. روش بررسی: این مطالعه مروری-تطبیقی در سال 1398 انجام شد. برای دست یابی به جزئیات برنامه آموزشی, سایت وزارت بهداشت ایران, سایت چندین دانشکده پرستاری سه کشور و برخی مطالعات مرتبط؛ مورد استفاده قرار گرفت. اطلاعات به دست آمده با استفاده از مدل چهار مرحله ای بردی؛ توصیف, تفسیر, هم جواری و مقایسه, تحلیل گردید. مقایسه در حیطه های زمان شروع آموزش دانشگاهی, رسالت دانشکده ها و هدف از آموزش فراگیران, شرایط ورود, تعداد واحدها, گرایش ها و ساختار دوره بود. یافته ها: برنامه آموزش پرستاری در هر سه کشور دارای مشابهت های زیادی می باشد. تفاوت هایی در محتوی آموزشی دوره کارشناسی مشاهده گردید. در سطح کارشناسی ارشد, تفاوت هایی در شرایط پذیرش دانشجو وجود داشت و در سطح دکتری تفاوت هایی در گرایش های این دوره مشاهده گردید. نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر پیشنهاد می گردد جهت بهبود کیفیت هر چه بیشتر آموزش پرستاری و به منظور رفع کاستی ها و نقایص آن و همچنین با در نظر گرفتن نیازهای پیچیده و در حال تغییر جامعه, مواردی مانند گزینش دانشجو, محتوای برنامه درسی دوره کارشناسی و گرایش های تحصیلات تکمیلی؛ مورد بازبینی و اصلاحات جدی قرارگیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    بقایی، رحیم، مختاری، لیلا، میهن دوست، سعدی، و حسین زادگان، فریبا. (1399). مطالعه تطبیقی برنامه آموزشی دوره کارشناسی, کارشناسی ارشد و دکتری پرستاری در سه کشور خاورمیانه. توسعه آموزش در علوم پزشکی، 13(40 )، 32-42. SID. https://sid.ir/paper/370926/fa

    Vancouver: کپی

    بقایی رحیم، مختاری لیلا، میهن دوست سعدی، حسین زادگان فریبا. مطالعه تطبیقی برنامه آموزشی دوره کارشناسی, کارشناسی ارشد و دکتری پرستاری در سه کشور خاورمیانه. توسعه آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1399؛13(40 ):32-42. Available from: https://sid.ir/paper/370926/fa

    IEEE: کپی

    رحیم بقایی، لیلا مختاری، سعدی میهن دوست، و فریبا حسین زادگان، “مطالعه تطبیقی برنامه آموزشی دوره کارشناسی, کارشناسی ارشد و دکتری پرستاری در سه کشور خاورمیانه،” توسعه آموزش در علوم پزشکی، vol. 13، no. 40 ، pp. 32–42، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/370926/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button