مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,041
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,037
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تطبیقی برنامه درسی کارشناسی ارشد پرستاری سالمندی ایران و امریکا

صفحات

 صفحه شروع 51 | صفحه پایان 57

چکیده

 مقدمه: مقایسه برنامه های درسی موجود با یکدیگر به شناسایی نقاط قوت و ضعف برنامه کمک کرده و فرصتی را برای بهبود برنامه و ایجاد رقابت فراهم می کند. این پژوهش با هدف بررسی و مقایسه تطبیقی برنامه درسی کارشناسی ارشد پرستاری سالمندی ایران و امریکا انجام شد.روش کار: این مطالعه با استفاده از روش تطبیقی با کمک الگوی برودی در سال 1392 انجام شد. در این مطالعه برنامه های درسی فوق لیسانس پرستاری سالمندی در ایران و امریکا مقایسه شدند دانشگاه علوم پزشکی تهران از ایران و دانشگاه جان هاپکینز از امریکا انتخاب شدند. اطلاعات از طریق مستندات موجود در صفحه الکترونیکی دو دانشگاه در سال 1392 استخراج شدند. دو برنامه درسی از نظر رسالت و اهداف برنامه, نحوه پذیرش دانشجو, مدت دوره, تعداد واحدهای درسی, عناوین دروس, نحوه پذیرش دانشجو, فرصت های اشتغال فارغ التحصیلان و هزینه های تحصیلی, در چهار مرحله توصیف, تفسیر, همجواری, و مقایسه, بررسی شدند.یافته ها: اهداف برنامه سالمندی در ایران بر سه حوزه بالین, آموزش و پژوهش تمرکز دارد. فرصت های اشتغال, هماهنگ با اهداف برنامه توصیف شده و بسیار کلی است. پذیرش دانشجو متمرکز و به شکل هنجاری است. در امریکا برنامه در دو حوزه مجزا پیشگیری و بالینی متمرکز است. فرصت های اشتغال تعریف عینی تری دارد و متناسب با اهداف برنامه است. پذیرش دانشجو غیرمتمرکز و به صورت ملاکی است.نتیجه گیری: استفاده از روش غیر متمرکز و معیارهای چندگانه برای پذیرش دانشجو, توجه به پیشینه علمی و حرفه ای متقاضیان, تعریف عینی واحدهای اشتغال فارغ التحصیلان, تفکیک برنامه متناسب با فعالیت فارغ التحصیلان در مراکز بهداشتی در جامعه و مراکز بالینی, طراحی برنامه های تکمیلی جداگانه برای تربیت مدرس و محقق, تمرکز بر دروس متناسب با محل های خدمت رسانی فارغ التحصیلان, برای بهبود برنامه فوق لیسانس پرستاری سالمندی در ایران پیشنهاد می شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

صدوقی اصل، افسانه، نواب، الهام، نگارنده، رضا، و نیکبخت نصرآبادی، علیرضا. (1396). مقایسه تطبیقی برنامه درسی کارشناسی ارشد پرستاری سالمندی ایران و امریکا. پژوهش پرستاری، 12(3 (پیاپی 48))، 51-57. SID. https://sid.ir/paper/138197/fa

Vancouver: کپی

صدوقی اصل افسانه، نواب الهام، نگارنده رضا، نیکبخت نصرآبادی علیرضا. مقایسه تطبیقی برنامه درسی کارشناسی ارشد پرستاری سالمندی ایران و امریکا. پژوهش پرستاری[Internet]. 1396؛12(3 (پیاپی 48)):51-57. Available from: https://sid.ir/paper/138197/fa

IEEE: کپی

افسانه صدوقی اصل، الهام نواب، رضا نگارنده، و علیرضا نیکبخت نصرآبادی، “مقایسه تطبیقی برنامه درسی کارشناسی ارشد پرستاری سالمندی ایران و امریکا،” پژوهش پرستاری، vol. 12، no. 3 (پیاپی 48)، pp. 51–57، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/138197/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button