مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

660
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

466
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی دوره دکترای تخصصی پرستاری در ایران و دانشکده پرستاری کلمبیا

صفحات

 صفحه شروع 71 | صفحه پایان 81

چکیده

 مقدمه: جهت ارتقاء و تضمین کیفیت برنامه های آموزشی مقطع دکترای پرستاری, این مطالعه با هدف مقایسه تطبیقی نظام آموزشی دوره دکترای رشته پرستاری در ایران و دانشکده پرستاری کلمبیا و ارایه پیشنهادهایی جهت بهبود کیفیت آن انجام شده است. روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی-تطبیقی در سال 1398 انجام شد. از الگوی چهار مرحله بردی(Beredy) شامل مراحل توصیف (تببین هر دو نظام آموزشی), تفسیر (تبیین مبانی تاریخی, اقتصادی و اجتماعی نظام ها), هم جواری (تبیین نقاط مشترک و تفاوت های هر دو نظام) و مقایسه (تحلیل نهایی) جهت مقایسه نظام آموزش پرستاری ایران و دانشکده پرستاری کلمبیا در مقطع دکترای استفاده شد. جستجوی اینترنتی, با استفاده از پایگاه داده های وزارت بهداشت, درمان و آموزش پزشکی در ایران و دانشکده پرستاری کلمبیا و دیگر پایگاه های مرتبط, با کلید واژه برنامه درسی دکترای پرستاری «PhD nursing curriculum» انجام شد. سپس, داده های مورد نظر بر اساس هدف پژوهش, طبقه بندی و مورد مقایسه قرار گرفتند. نتایج: دانشکده پرستاری کلمبیا, سابقه بسیار طولانی در امر آموزش دکترای پرستاری دارد. برنامه درسی دوره دکترای پرستاری ایران در قسمت هایی مانند مشخصات و ساختار دوره نقاط مشترکی با برنامه درسی دوره دکترای پرستاری دانشکده پرستاری کلمبیا دارد. هر دو برنامه به صورت تمام وقت بوده و بر اساس اصول برنامه ریزی استراتژیک دارای رسالت, چشم انداز و ارزش ها می باشند. درشرایط پذیرش دانشجو در کلمبیا, مصاحبه و سوابق علمی نقش پررنگ تری دارد. محتوای برنامه درسی در هر دو دانشگاه پژوهش محور بوده و توجه کمتری به مقوله بالین شده است. نتیجه گیری: در ایران با توجه به نیازهای رشته و انتظارات فارغ التحصیلان, تغییر و بازنگری مداوم برنامه ضروری است؛ بالینی محور نبودن و تاکید صرف بر تیوری و خصوصا پژوهش از نقاط ضعف برنامه پرستاری ایران است. بر اساس تجارب کشورهای پیشرفته و نیازهای جامعه ایرانی, تلاش برای بهبود نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت توصیه می شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

گوشی دهقی، محمد، و وفادار، زهره. (1399). مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی دوره دکترای تخصصی پرستاری در ایران و دانشکده پرستاری کلمبیا. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، 15(1 )، 71-81. SID. https://sid.ir/paper/406671/fa

Vancouver: کپی

گوشی دهقی محمد، وفادار زهره. مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی دوره دکترای تخصصی پرستاری در ایران و دانشکده پرستاری کلمبیا. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد[Internet]. 1399؛15(1 ):71-81. Available from: https://sid.ir/paper/406671/fa

IEEE: کپی

محمد گوشی دهقی، و زهره وفادار، “مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی دوره دکترای تخصصی پرستاری در ایران و دانشکده پرستاری کلمبیا،” مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، vol. 15، no. 1 ، pp. 71–81، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/406671/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا