Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,631
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

326
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

7

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

میزان رضایت بیماران در بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران

صفحات

 صفحه شروع 38 | صفحه پایان 45

چکیده

 زمینه و هدف: ارزیابی رضایت بیمار از مراقبت های بهداشتی و درمانی برای ارتقای کیفیت خدمات بیمارستانی ضروری است و عوامل بیمارستانی اثرگذار بر رضایت بیمار (محیط بیمارستان, خدمات انجام شده در بیمارستان, مراقبتهای بهداشتی, خدمات هتلینگ, تغذیه ای, بستری, و...) برای این منظور مورد ارزیابی واقع می شوند و با سنجش میزان رضایت بیماران می توان بیمارستانها را با یکدیگر مقایسه کرد. رضایت بیماران شرط اصلی کیفیت خدمات بهداشتی, درمانی است. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان رضایت بیماران در چهار بیمارستان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شد.روش بررسی: در این مطالعه توصیفی, از مجموع 1260 بیمار بخشهای درمانگاه, فوریتهای پزشکی و بستری پرسشگری شد. برای سنجش رضایت بیماران از پرسشنامه استاندارد شده وزارت بهداشت, درمان و آموزش پزشکی استفاده شد.یافته ها: سطح کلی رضایت بیماران از خدمات درمانگاهی 67.3%, از خدمات فوریتها 80.7% از خدمات بیمارستانی 72.2% و از خدمات بخش پذیرش اورژانس 86.5% ارزیابی شد؛ همچنین در مطالعه حاضر رضایت بیماران از مراقبتهای جسمی و روانی به ترتیب 87.1% و 69.7% تعیین گردید؛ سطح رضایت از خدمات تصویربرداری به طور کلی 63.9% بود؛ رضایت از خدمات تغذیه ای 62.8% تعیین شد. رضایت کلی از کیفیت هتلینگ (خانه داری) بخش های بستری بیمارستانها 80.1% بود؛ سطح رضایت از خدمات ترخیص بیمارستانهای مورد مطالعه 38.6% حاصل گردید؛ نارضایتی بیماران از هزینه پرداختی, بخصوص بیماران مراجعه کننده به اورژانس (سطح رضایت 43.9%) بسیار چشمگیر بود؛ در مجموع بیشترین رضایت مربوط به خدمات پرستاری (85.1%) و کمترین رضایت مربوط به خدمات ترخیص (6/38%) بود.نتیجه گیری: هنوز برخی از خدمات بیمارستانی از سطح مطلوب فاصله دارد؛ بویژه درباره هزینه پرداختی, هنگام ترخیص, بیشترین نارضایتی وجود دارد. برای دستیابی به یک ارزیابی یکسان مطالعه کشوری و تجزیه و تحلیل نتایج حاصله پیشنهاد می شود.    

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

انصاری، حسین، عبادی فردآذر، فربد، و ملاصادقی، غلامعلی. (1383). میزان رضایت بیماران در بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران . مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، 11(3 (پیاپی 20))، 38-45. SID. https://sid.ir/paper/429228/fa

Vancouver: کپی

انصاری حسین، عبادی فردآذر فربد، ملاصادقی غلامعلی. میزان رضایت بیماران در بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران . مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند[Internet]. 1383؛11(3 (پیاپی 20)):38-45. Available from: https://sid.ir/paper/429228/fa

IEEE: کپی

حسین انصاری، فربد عبادی فردآذر، و غلامعلی ملاصادقی، “میزان رضایت بیماران در بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران ،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، vol. 11، no. 3 (پیاپی 20)، pp. 38–45، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/429228/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا