مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,187
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

947
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی برنامه اوقات فراغت عرش بر نیمرخ حافظه فعال دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر

صفحات

 صفحه شروع 28 | صفحه پایان 39

چکیده

 هدف کم توانی ذهنی, تمام جنبه های زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. کودکان کم توان ذهنی, توان هوشی پایینی دارند, ولی شرایط آموزشی, محیط زندگی و رابطه ای که با اطرافیان, به ویژه والدین خود دارند, تاثیر مهمی در توانمندی های بالقوه آنان بر جای می گذارد. با توجه به محدودیت ها و مشکلات کودکان کم توان ذهنی در حافظه فعال, لزوم تدارک برنامه هایی که به ارتقای توانمندی این گروه از افراد در حافظه فعال بینجامد, بسیار با اهمیت است. یکی از مهم ترین عوامل در بررسی دقیق رشد شناختی و بهبود حافظه, مشارکت فعال در اوقات فراغت است. اوقات فراغت موضوع مهمی است که یکی از عناصر اصلی نیازهای انسان در زندگی امروزی را تشکیل می دهد و استفاده از برنامه اوقات فراغت غنی و متناسب, با نتایج موثری همراه است. هدف از این پژوهش, بررسی اثربخشی برنامه اوقات فراغت عرش بر نیمرخ حافظه فعال دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر است. روش بررسی این پژوهش, مطالعه ای نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون و گروه کنترل است. در این پژوهش, 30 دختر کم توان ذهنی آموزش پذیر که به روش نمونه گیری تصادفی ساده از مدارس استثنایی شهر اصفهان انتخاب شده اند, شرکت داشتند و آزمودنی ها به دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش, برنامه اوقات فراغت عرش را در 16 جلسه (هفته ای دو جلسه؛ هر جلسه 60 دقیقه ) دریافت کردند, در حالی که گروه کنترل, آموزشی دریافت نکردند. ابزار استفاده شده در این پژوهش, مجموعه آزمون حافظه فعال برای کودکان (2001) بود. اطلاعات به دست آمده از مقیاس مد نظر, قبل و بعد از مداخله با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری با به کارگیری نسخه 23 نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. یافته ها در ابتدا مفروضه های عادی بودن و همگنی واریانس کوواریانس متغیرها ارزیابی شد. آزمون کلموگروف اسمیرنوف حاکی از آن بود که همه متغیرها, عادی هستند (P>0/05). آزمون باکس هم فرض همگنی واریانس-کوواریانس را تایید کرد. بنابراین مفرو ض های آزمون آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری برقرار است و می توان برای تجزیه و تحلیل داده ها از این آزمون آماری استفاده کرد. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد برنامه اوقات فراغت عرش بر نیمرخ حافظه فعال آزمودنی ها, تاثیر معناداری داشت (P<0/0001). همچنین نتایج, حاکی از اثر معنادار آموزش برنامه اوقات فراغت عرش بر خرده مقیاس های مجری مرکزی, صفحه دیداری فضایی و حلقه واج شناختی در آزمودنی ها بود (P<0/001). با توجه به مجذور اتا می توان بیان کرد به ترتیب 63, 61 و 68 درصد تغییرات هر یک از خرده مقیاس های مجری مرکزی, صفحه دیداری فضایی و حلقه واج شناختی به دلیل شرکت آزمودنی ها در برنامه اوقات فراغت عرش بود. نتیجه گیری بر اساس یافته های این پژوهش, برنامه اوقات فراغت عرش سبب بهبود نیمرخ حافظه فعال دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر شد. بنابراین, می توان از این برنامه به منظور ارتقای توان بخشی شناختی این دانش آموزان در حوزه حافظه فعال استفاده کرد همچنین برنامه ریزی, به منظور به کارگیری برنامه اوقات فراغت عرش برای آن ها اهمیت ویژه ای دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    جلیل آبکنار، سیده سمیه، افروز، غلامعلی، ارجمندنیا، علی اکبر، و غباری بناب، باقر. (1398). اثربخشی برنامه اوقات فراغت عرش بر نیمرخ حافظه فعال دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، 20(1 )، 28-39. SID. https://sid.ir/paper/43150/fa

    Vancouver: کپی

    جلیل آبکنار سیده سمیه، افروز غلامعلی، ارجمندنیا علی اکبر، غباری بناب باقر. اثربخشی برنامه اوقات فراغت عرش بر نیمرخ حافظه فعال دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)[Internet]. 1398؛20(1 ):28-39. Available from: https://sid.ir/paper/43150/fa

    IEEE: کپی

    سیده سمیه جلیل آبکنار، غلامعلی افروز، علی اکبر ارجمندنیا، و باقر غباری بناب، “اثربخشی برنامه اوقات فراغت عرش بر نیمرخ حافظه فعال دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر،” آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، vol. 20، no. 1 ، pp. 28–39، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/43150/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button