Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,410
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,569
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش برنامه والدگری مثبت بر تعامل مادر با کودک کم توان ذهنی

صفحات

 صفحه شروع 128 | صفحه پایان 136

چکیده

 هدف: کم توانی ذهنی تمام جنبه های زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد در حالی که استفاده از برنامه های آموزشی والدگری با نتایج خوبی همراه است. هدف این پژوهش, بررسی تاثیر آموزش برنامه والدگری مثبت بر تعامل مادران با کودک کم توان ذهنی خویش بود.روش بررسی: پژوهش حاضر, یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل مادران دارای فرزند کم توان ذهنی شهرستان های ورامین و پاکدشت می شد که 40 نفر آنها به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی از مدارس استثنایی انتخاب شده بودند. شرکت کنندگان به صورت تصادفی به دو گروه 20 نفری تقسیم شدند (یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل). گروه آزمایش, برنامه آموزشی والدگری مثبت را در 10 جلسه دریافت کردند در حالی که به گروه کنترل این آموزش ارائه نشد. ابزار استفاده شده در این پژوهش مقیاس رابطه والد- کودک پیانتا (1994) بود. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری, در نرم افزار SPSS تحلیل شد.یافته ها: یافته ها نشان داد که گروه آزمایش و کنترل حداقل در یکی از خرده مقیاس های تعامل والد- کودک تفاوت معناداری داشتند (p<0.001). نتایج نهایی تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که آموزش برنامه والدگری مثبت بر تعارض, نزدیکی, وابستگی و رابطه مثبت کلی اثر مثبت و معناداری داشت (p<0.001).نتیجه گیری: نتایج حاکی از آن بود که برنامه آموزشی والدگری مثبت سبب بهبود تعامل مادر با کودک کم توان ذهنی شده است. پیشنهاد می شود که متخصصان با اجرای برنامه آموزشی والدگری مثبت, تعامل مادر با کودک کم توان ذهنی را ارتقاء بخشند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

پورمحمدرضای تجریشی، معصومه، عاشوری، محمد، افروز، غلامعلی، ارجمندنیا، علی اکبر، و غباری بناب، باقر. (1394). اثربخشی آموزش برنامه والدگری مثبت بر تعامل مادر با کودک کم توان ذهنی. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، 16(2)، 128-136. SID. https://sid.ir/paper/43500/fa

Vancouver: کپی

پورمحمدرضای تجریشی معصومه، عاشوری محمد، افروز غلامعلی، ارجمندنیا علی اکبر، غباری بناب باقر. اثربخشی آموزش برنامه والدگری مثبت بر تعامل مادر با کودک کم توان ذهنی. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)[Internet]. 1394؛16(2):128-136. Available from: https://sid.ir/paper/43500/fa

IEEE: کپی

معصومه پورمحمدرضای تجریشی، محمد عاشوری، غلامعلی افروز، علی اکبر ارجمندنیا، و باقر غباری بناب، “اثربخشی آموزش برنامه والدگری مثبت بر تعامل مادر با کودک کم توان ذهنی،” آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، vol. 16، no. 2، pp. 128–136، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/43500/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا