مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

778
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

780
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

یادگیری صریح یک مهارت ادراکی- حرکتی به دنبال سکته مغزی با استفاده از دست مبتلا

صفحات

 صفحه شروع 24 | صفحه پایان 30

چکیده

 هدف: بررسی یادگیری صریح در بیماران مبتلا به سکته مغزی یک طرفه و مقایسه آن با افراد سالم و تعیین نقش عوامل موثر بر یادگیری این بیماران هدف این مطالعه می باشد.روش بررسی: در این تحقیق تحلیلی مورد- شاهدی, از یک نرم افزار کامپیوتری جهت بررسی یادگیری حرکتی استفاده شده است که طی آن 4 مربع با رنگهای مختلف بر صفحه نمایشگر ظاهر می شد و داوطلب به محض مشاهده هر مربع باید کلید تعریف شده مرتبط با آن را فشار می داد. 15 بیمار مبتلا به سکته مغزی با انتخاب هدفمند و غیر تصادفی و 15 فرد سالم همسان که با گروه مورد جور شده بودند, در این تحقیق شرکت داشتند. در روز اول 8 بلوک حرکتی تمرین می شد. 24 ساعت بعد یک آزمون یادآوری از داوطلبین بعمل می آمد که شامل دو بلوک حرکتی با الگوی منظم بود. همه داوطلبین راست دست بوده و بیماران نیز دارای ابتلای سمت راست بوده و با همان سمت مبتلا تمرین را انجام می دادند و زمان سکانسها و بلوکهای حرکتی به عنوان متغیر تحقیق اندازه گرفته می شد. داده های حاصل با استفاده از آزمونهای آماری کای اسکوئر, تی مستقل و آنالیز واریانس برای اندازه گیریهای مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: انجام بلوکهای تحقیق در بیماران با اختلاف معنی داری کندتر از افراد سالم بود (P<0.05). بین زنان و مردان چه در بیماران و چه در افراد سالم اختلاف معنی داری وجود نداشت همچنین متغیرهای سن, جسن و سطح تحصیلات تاثیر قابل توجهی بر نتایج تحقیق نداشت (P>0.05). زمان انجام بلوکهای حرکتی در دفعات آخر نسبت به دفعات آخر نسبت به دفعات ابتدایی کاهش معنی داری در هر دو گروه داشت (P<0.05).نتیجه گیری: اگر چه بیماران مبتلا به سکته مغزی یک طرفه, در مجموع حرکت را کندتر از افراد سالم همسان انجام می دادند, اما یادگیری حرکتی که بصورت کاهش پایدار در زمان بلوکها تعریف شده بود, در هر گروه سالم و بیمار وجود داشت. به عبارت دیگر بیماران مبتلا به سکته مغزی در طی انجام حرکت با دست مبتلا قابلیت یادگیری حرکتی را دارا هستند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عبدالهی، ایرج، جغتایی، محمدتقی، صلواتی، مهیار، ابراهیمی، اسماعیل، و عشایری، حسن. (1386). یادگیری صریح یک مهارت ادراکی- حرکتی به دنبال سکته مغزی با استفاده از دست مبتلا. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، 8(2 (مسلسل 30))، 24-30. SID. https://sid.ir/paper/43327/fa

    Vancouver: کپی

    عبدالهی ایرج، جغتایی محمدتقی، صلواتی مهیار، ابراهیمی اسماعیل، عشایری حسن. یادگیری صریح یک مهارت ادراکی- حرکتی به دنبال سکته مغزی با استفاده از دست مبتلا. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)[Internet]. 1386؛8(2 (مسلسل 30)):24-30. Available from: https://sid.ir/paper/43327/fa

    IEEE: کپی

    ایرج عبدالهی، محمدتقی جغتایی، مهیار صلواتی، اسماعیل ابراهیمی، و حسن عشایری، “یادگیری صریح یک مهارت ادراکی- حرکتی به دنبال سکته مغزی با استفاده از دست مبتلا،” آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، vol. 8، no. 2 (مسلسل 30)، pp. 24–30، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/43327/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button