مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

994
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی دیدگاه اساتید دانشگاه علوم پزشکی اهواز نسبت به بازخورد نتایج ارزشیابی استاد و بهبود کیفیت تدریس

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 مقدمه: از آنجاییکه مهمترین هدف ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان پس خوراند به اساتید است که نسبت به عملکرد برنامه درسی و نیز رفتارشان آگاه شوند، مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه بمنظور بدست آوردن دیدگاه اساتید دانشگاه نسبت به تاثیر اعلام نمره ارزشیابی در روند بهبود کیفیت تدریس آنان و نیز بررسی عوامل موثر در افزایش یا کاهش نمرات ارزشیابی از دیدگاه خودشان اقدام به انجام این مطالعه نمود تا بتواند در جهت بهره برداری بهتر از نتایج ارزشیابی استاد در راستای بهبود کیفیت آموزشی الهام بگیرد. روشها: در این تحقیق که یک مطالعه توصیفی می باشد پرسشنامه ای منطبق بر هدف تحقیق تهیه و تنظیم گردید که پس از تکثیر جهت تمامی اساتید غیربالینی که در سال تحصیلی 81-80 مورد ارزیابی قرار گرفته بودند، فرستاده شد. %74.6 از پرسشنامه های پس از تکمیل عودت داده شد. داده ها جمع آوری شد و بوسیله نرم افزار SPSS و آزمون مجذور کای مورد تجزیه و تحلیل و ارزیابی قرار گرفت. یافته ها: نتایج حاصل از تحقیق در جامعه مورد بررسی نشان داد که با وجود اینکه %55.1 اساتید با سیستم کنونی ارزیابی وضعیت آموزشی اساتید موافق هستند، 85% اساتید اعلام نمره ارزشیابی را به اساتید بعنوان یک بازخورد مناسب در بهبود کیفیت تدریس مفید تلقی می نمایند. مخالفت اساتید با سیستم کنونی ارزیابی اساتید بترتیب اولویت عمدتا مربوط به موجود نبودن شرایط استاندارد آموزشی، عدم صداقت دانشجویان و عدم رعایت حرمت و شان استاد می باشد. %45.8 اساتید اذعان کردند که نمره ارزشیابی آنان تا اندازه ای بیانگر واقعیت شیوه تدریس آنها بوده است. در حالیکه حدود 31% اعلام نمودند که نمره ارزشیابی بیانگر واقعیت تدریس آنها نمی باشد. نمره ارزشیابی %52.3 اساتید نسبت به سال گذشته افزایش نشان داده است و این افزایش را آنان عمدتا منوط به توانایی و تسلط بیشتر بر محتوای درسی، تجدید نظر در شیوه تدریس و ارایه محتوای مناسب و کاربردی درسی و نیز اطلاع از نتایج ارزشیابی و گرفتن بازخورد از دانشجویان می دانستند. نمره ارزشیابی %37.4 اعضای هیات علمی نسبت به سال گذشته افت داشته است که علل عمده این کاهش را آنان وجود اشکال در شیوه تدریس، ارایه مشترک یک درس توسط چند مدرس، کاهش انگیزه ها بدلیل عملکرد نامناسب مسوولین و مقطع تحصیلی دانشجویان اعلام گردیده است. در این تحقیق نیز بین مرتبه علمی و نظر هیات علمی نسبت به سیستم کنونی ارزشیابی آموزشی (P = 0.03)، تاثیر نمره ارزشیابی در روند بهبود تدریس (P = 0.02) و نیز تغییر نمره ارزشیابی (P = 0.01) رابطه وجود دارد. نتیجه: آگاهی بیشتر مسوولین ذیربط نسبت به شرایط موجود و تلاش در جهت رفع نواقص و نارسایی ها مطابق با نقطه نظرات اعضای هیات علمی در جهت ارتقای کیفیت آموزشی این دانشگاه می تواند مفید باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    غفوریان بروجردنیا، مهری، و شکورنیا، عبدالحسین. (1381). بررسی دیدگاه اساتید دانشگاه علوم پزشکی اهواز نسبت به بازخورد نتایج ارزشیابی استاد و بهبود کیفیت تدریس. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 2(2 (پیاپی 8) (ویژه نامه))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/436661/fa

    Vancouver: کپی

    غفوریان بروجردنیا مهری، شکورنیا عبدالحسین. بررسی دیدگاه اساتید دانشگاه علوم پزشکی اهواز نسبت به بازخورد نتایج ارزشیابی استاد و بهبود کیفیت تدریس. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1381؛2(2 (پیاپی 8) (ویژه نامه)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/436661/fa

    IEEE: کپی

    مهری غفوریان بروجردنیا، و عبدالحسین شکورنیا، “بررسی دیدگاه اساتید دانشگاه علوم پزشکی اهواز نسبت به بازخورد نتایج ارزشیابی استاد و بهبود کیفیت تدریس،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 2، no. 2 (پیاپی 8) (ویژه نامه)، pp. 0–0، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/436661/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button