مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

944
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

230
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه مهارت های ادراک بینایی در دانش آموزان فلج مغزی اسپاستیک با و بدون استرابیسم 8 تا 10 سال

صفحات

 صفحه شروع 233 | صفحه پایان 239

چکیده

 سابقه و هدف: بسیاری از جنبه های تکامل به بینایی وابسته بوده و یا به وسیله بینایی هدایت می شوند. اختلال در ادراک بینایی می تواند در کودکان فلج مغزی با هوش طبیعی, عقب ماندگی ذهنی ثانویه ایجاد کند. تشخیص عوامل موثر بر مهارت های ادراک بینایی و درمان زود هنگام در این کودکان می تواند از اختلالات یادگیری, کند شدن روند درمان و ایجاد مشکلات ثانویه جلوگیری کند. در این مطالعه هدف بررسی تاثیر عوامل سن تقویمی, وجود استرابیسم و جنسیت بر بهره ادراک بینایی این کودکان است.مواد و روش ها: در این مطالعه مقطعی 120 کودک (60 نفر بدون استرابیسم و 60 نفر دارای استرابیسم با تشخیص فلج مغزی اسپاستیک) 8 تا 10 ساله که از مدارس استثنایی آموزش و پرورش و کلینیک های توانبخشی شهر تهران به صورت تصادفی انتخاب شده بودند, وارد مطالعه شدند. نمونه ها به وسیله تست TVPS-R مورد ارزیابی قرار گرفتند.نتایج: یافته های مطالعه نشان داد که بهره ادراک بینایی (P<0.0001) و سن ادراک بینایی (P<0.0001) در گروه های سنی 8 تا 10 سال از نظر آماری معنادار است. بهره ادراک بینایی بین دو جنس دختر و پسر تفاوت معناداری نداشت (P=0.76) و نمره بهره ادراک بینایی در کودکان بدون استرابیسم به طور معناداری بیشتر از گروه دارای استرابیسم بود (P<0.0001).نتیجه گیری: در مجموع می توان گفت از بین فاکتورهای مورد مطالعه, سن و استرابیسموس تاثیر قابل توجهی بر بهره ادراک بینایی داشته, ولی جنسیت تاثیری بر بهره ادراک بینایی ندارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صیادی، سعید، لاجوردی، لاله، علی آبادی، فرانک، کیهانی، محمدرضا، و عباسی، لیلا. (1390). مقایسه مهارت های ادراک بینایی در دانش آموزان فلج مغزی اسپاستیک با و بدون استرابیسم 8 تا 10 سال. فیض، 15(3 (پی در پی 59))، 233-239. SID. https://sid.ir/paper/454472/fa

    Vancouver: کپی

    صیادی سعید، لاجوردی لاله، علی آبادی فرانک، کیهانی محمدرضا، عباسی لیلا. مقایسه مهارت های ادراک بینایی در دانش آموزان فلج مغزی اسپاستیک با و بدون استرابیسم 8 تا 10 سال. فیض[Internet]. 1390؛15(3 (پی در پی 59)):233-239. Available from: https://sid.ir/paper/454472/fa

    IEEE: کپی

    سعید صیادی، لاله لاجوردی، فرانک علی آبادی، محمدرضا کیهانی، و لیلا عباسی، “مقایسه مهارت های ادراک بینایی در دانش آموزان فلج مغزی اسپاستیک با و بدون استرابیسم 8 تا 10 سال،” فیض، vol. 15، no. 3 (پی در پی 59)، pp. 233–239، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/454472/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button