مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

938
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

344
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آگاهی واج شناختی در کودکان دچار لکنت و بدون لکنت 8-4 سال شهر تهران

صفحات

 صفحه شروع 36 | صفحه پایان 41

چکیده

 زمینه و هدف: از دیدگاه رشدی, ارتباط بین زبان و لکنت به دلیل این که به طور کلی شروع لکنت هم زمان و منطبق است با دوره سریع رشد زبانی کودکان, موضوع قابل توجهی است. آگاهی واج شناختی نمونه ای از عملکرد زبانی است که هم زمان با زبان رشد می کند و زیربنای مهارت های گفتاری و شنیداری است. هدف از این تحقیق بررسی ارتباط بین لکنت و آگاهی واج شناختی و توجه به این مهارت در روند ارزیابی و درمان لکنت بود.روش بررسی: مطالعه حاضر به صورت مقطعی - مقایسه ای روی 53 کودک 8-4 ساله شهر تهران انجام شد. برای نمونه های مورد بررسی ابتدا تشکیل پرونده توسط آزمونگر از درمانگر و والدین و مربیان به عمل آمد. سپس صدای کودکان لکنتی ضبط شده و آنگاه اجرای پژوهش با استفاده از آزمون آگاهی واج شناختی انجام شد. پس از آن اطلاعات به دست آمده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: در امتیاز آزمون آگاهی واج شناختی بین گروه های لکنتی و غیرلکنتی به طور کلی و نیز در زیرگروه های سنی تفاوت معنی دار وجود داشت (p<0.05). کودکان لکنتی با شدت های مختلف در کسب امتیاز تفاوت معنی داری را نشان ندادند. کودکان کمتر از چهار سال کمترین امتیاز و کودکان بزرگ تر از هفت سال بیشترین امتیاز را کسب کردند و این اختلاف معنی دار بود (p<0.05).نتیجه گیری: به نظر می رسد در ارزیابی و درمان کودکان لکنتی باید توانمندی آگاهی واج شناختی و عوامل سن, نوع و شدت لکنت مورد توجه قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    غفاری، سیده زهره، شاه بداغی، محمدرحیم، و جلایی، شهره. (1391). آگاهی واج شناختی در کودکان دچار لکنت و بدون لکنت 8-4 سال شهر تهران. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، 21(2 (پیاپی 38))، 36-41. SID. https://sid.ir/paper/455329/fa

    Vancouver: کپی

    غفاری سیده زهره، شاه بداغی محمدرحیم، جلایی شهره. آگاهی واج شناختی در کودکان دچار لکنت و بدون لکنت 8-4 سال شهر تهران. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research[Internet]. 1391؛21(2 (پیاپی 38)):36-41. Available from: https://sid.ir/paper/455329/fa

    IEEE: کپی

    سیده زهره غفاری، محمدرحیم شاه بداغی، و شهره جلایی، “آگاهی واج شناختی در کودکان دچار لکنت و بدون لکنت 8-4 سال شهر تهران،” (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، vol. 21، no. 2 (پیاپی 38)، pp. 36–41، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/455329/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button