مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,044
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,069
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر تمرینات تقویت توجه بر عملکرد حافظه کاری و مولفه های خواندن دانش آموزان نارساخوان: یک مطالعه تک موردی

صفحات

 صفحه شروع 194 | صفحه پایان 212

چکیده

 سابقه و هدف: نارساخوانی اختلالی شایع در میان دانش آموزان است که منجر به مشکلات گسترده ای در زمینه عملکرد تحصیلی می شود. هدف این پژوهش تعیین تاثیر تقویت توجه بر حافظه کاری و مولفه های خواندن دانش آموزان نارساخوان است.مواد و روش ها: طرح پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی و یک مطالعه تک موردی با طرح خط پایه چندگانه با گروه کنترل بوده است. نمونه مورد بررسی در این مطالعه, 8 دانش آموز نارساخوان ساکن شهرستان کرج بودند که در سال تحصیلی 91-90 به مراکز اختلالات یادگیری مراجعه کرده بودند. نمونه ها با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. تقویت عملکردهای توجهی به مدت 15 جلسه با استفاده از برنامه توانبخشی شناختی صورت گرفت. آزمودنی ها در سه مرحله و در هر مرحله 3 بار و هم چنین در یک فاصله زمانی چهار ماه مورد توسط آزمون توانایی خواندن فارسی (APRA) و آزمون N-BACK مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده های این پژوهش با برنامه اکسل 2007 به منظور تحلیل کیفی داده ها و MBD جهت تحلیل کمی استفاده شد.یافته ها: نتایج حاصل از اندازه اثر به دست آمده از MBD و تحلیل بصری نشان می دهد که آزمودنی های گروه آزمایش در نمرات حافظه کاری و مولفه های خواندن تغییر و بهبود نشان دادند.استنتاج: تقویت توجه در بهبود دانش آموزان نارساخوان تاثیر دارد. بر مبنای نتایج این پژوهش می توان پیشنهاد نمود که به کارگیری ابزارهای توانبخشی شناختی در قالب برنامه های رایانه ای می تواند ابزار اثربخش در تقویت دانش آموزان نارساخوان باشد.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رادفر، فرهاد، نجاتی، وحید، فتح آبادی، جلیل، و لایق، هدا. (1395). تاثیر تمرینات تقویت توجه بر عملکرد حافظه کاری و مولفه های خواندن دانش آموزان نارساخوان: یک مطالعه تک موردی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، 26(142)، 194-212. SID. https://sid.ir/paper/45943/fa

    Vancouver: کپی

    رادفر فرهاد، نجاتی وحید، فتح آبادی جلیل، لایق هدا. تاثیر تمرینات تقویت توجه بر عملکرد حافظه کاری و مولفه های خواندن دانش آموزان نارساخوان: یک مطالعه تک موردی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)[Internet]. 1395؛26(142):194-212. Available from: https://sid.ir/paper/45943/fa

    IEEE: کپی

    فرهاد رادفر، وحید نجاتی، جلیل فتح آبادی، و هدا لایق، “تاثیر تمرینات تقویت توجه بر عملکرد حافظه کاری و مولفه های خواندن دانش آموزان نارساخوان: یک مطالعه تک موردی،” مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، vol. 26، no. 142، pp. 194–212، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/45943/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button