مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,827
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

455
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تعادل در کودکان دچار نارسایی توجه بیش فعالی با و بدون اختلال هماهنگی حرکتی

صفحات

 صفحه شروع 46 | صفحه پایان 52

چکیده

 مقدمه: اختلال کاستی توجه/ بیش فعالی (AD HD), الگوی پایدار بی توجه یا بیش فعالی و رفتارهای تکانشی است. یکی از اختلال های همراه آن, اختلال هماهنگی حرکتی (DCD) است. هماهنگی حرکتی عملکرد پیچیده ای است که حاصل درگیری دستگاه های گوناگونی مانند درک حسی بینایی, حرکت ماهیچه ها, حافظه, توجه, مهار وضعیت و ترازبندی می باشد. سیستم تعادل یکی از عملکردهای مهم در هماهنگی حرکتی است که خود شامل اجزای مختلفی مانند تعادل پویا و ایستاست.هدف: مقایسه تعادل در کودکان دچار اختلال نقص توجه/ بیش فعالی با و بدون اختلال هماهنگی حرکتی و کودکان عادی.مواد و روش ها: روش مطالعه از نوع توصیفی- مقایسه ای بود. آزمودنی ها رویهم رفته 45 کودک پسر در محدوده سنی 9-7 سالگی بودند که 30 نفر از آنها به دو مرکز دولتی و خصوصی سرپایی روانپزشکی کودک و نوجوان مراجعه کرده بودند و به صورت غیرتصادفی هدف دار انتخاب شدند. 15 نفر دیگر کودکان عادی به صورت تصادفی از مدرسه های شهر رشت بودند. برای تشخیص ADHD و DCDمصاحبه بالینی بر اساس ملاک های(Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorder)DSM-IV  توسط فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان انجام شد. تعادل ایستا با آزمون اصلاح شده لک لک و تعادل پویا با آزمون راه رفتن پاشنه پنجه اندازه گیری شد. اطلاعات با نرم افزار SPSS 16.0 تحلیل شد. برای تعیین معنی دار بودن تفاوت متغیرها در سه گروه از نظر آماری از آزمون ANOVA استفاده و P کمتر از 0.05 معنی دار تلقی شد.نتایج: مقایسه آماری تعادل ایستا و پویا بین سه گروه کودکان مبتلا به ADHD با و بدون DCD و کودکان عادی نشان داد که کودکان ADHD با و بدون DCD تعادل ایستا و پویای ضعیف تری نسبت به کودکان عادی داشتند(P=0.0001). تعادل ایستا در کودکان ADHD با و بدون DCD تفاوت معنی دار نداشت اما تعادل پویا در کودکان ADHD+DCD به طور معنی دار از کودکانی که ADHD به تنهایی داشتند کمتر بود(P<0.05).نتیجه گیری: کودکان دچار ADHD با و بدون DCD نسبت به کودکان عادی تعادل ضعیف تری دارند. همراهی DCD با ADHD باعث ضعف بیشتر در تعادل پویای کودکانADHD  می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کوشا، مریم، نورسته، علی اصغر، و قندریزمجدی، زهرا. (1392). مقایسه تعادل در کودکان دچار نارسایی توجه بیش فعالی با و بدون اختلال هماهنگی حرکتی. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، 22(86)، 46-52. SID. https://sid.ir/paper/503513/fa

    Vancouver: کپی

    کوشا مریم، نورسته علی اصغر، قندریزمجدی زهرا. مقایسه تعادل در کودکان دچار نارسایی توجه بیش فعالی با و بدون اختلال هماهنگی حرکتی. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان[Internet]. 1392؛22(86):46-52. Available from: https://sid.ir/paper/503513/fa

    IEEE: کپی

    مریم کوشا، علی اصغر نورسته، و زهرا قندریزمجدی، “مقایسه تعادل در کودکان دچار نارسایی توجه بیش فعالی با و بدون اختلال هماهنگی حرکتی،” مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، vol. 22، no. 86، pp. 46–52، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/503513/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button