مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

816
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

971
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی روش تربیت مخچه به همراه ویبریشن بر مهارت های خواندن و حساسیت شنیداری دانش آموزان با مشکلات خواندن

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 هدف: فقدان فراگیری مهارت های خواندن می تواند مانع پیشرفت کودکان در سال های تحصیل شود. هدف پژوهش حاضر, بررسی اثربخشی روش تربیت مخچه به همراه ویبریشن بر مهارت های خواندن دانش آموزان با مشکلات خواندن بود. روش بررسی: این پژوهش, نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون و گروه گواه بود. جامعه پژوهش تمامی دانش آموزان پایه دوم و سوم ابتدایی بودند. جهت انجام پژوهش, 20 دانش آموز پایه دوم و سوم به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه قرار گرفتند (هر گروه 10 نفر). داده های پژوهش از طریق آزمون خواندن کرمی نوری و مرادی (1381) و آزمون حساسیت شنیداری وپمن (1987) جمع آوری شدند. ابتدا در هردو گروه پیش آزمون اجرا شد و سپس گروه آزمایشی 20 جلسه یک ساعت ونیمی (یک ساعت تربیت مخچه و نیم ساعت اصلاح شنیداری) تحت آموزش با این روش قرار گرفتند. گروه گواه, مداخله ای دریافت نکرد. سپس برای آزمودنی ها پس آزمون اجرا شد. در نهایت نیز نتایج با نرم افزار SPSS و تحلیل کوواریانس در سطح معناداری 0٫ 05 تحلیل شدند. یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که مداخله مذبور باعث تغییر معناداری در مشکلات خواندن دانش آموزان می گردد (0٫ 001>p) و این تفاوت تنها برای خرده آزمون های خواندن کلمات (0٫ 448=p), نامیدن تصاویر (0٫ 320= p) و حذف آوا ها (0٫ 616 =p) معنادار نبود. همچنین مداخله مذبور باعث تغییرات معناداری نیز در حساسیت شنیداری (0٫ 014 =p) دانش آموزان شده بود. نتیجه گیری: روش تربیت مخچه به همراه ویبریشن بر بهبود مشکلات خواندن و حساسیت شنیداری دانش آموزان با مشکلات خواندن موثر است؛ بنابراین این روش می تواند در کنار آموزش های لازم برای این دانش آموزان به کار گرفته شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    ترابی، زهرا، استکی، مهناز، کوچک انتظار، رویا، و شریفی، نسترن. (1397). اثربخشی روش تربیت مخچه به همراه ویبریشن بر مهارت های خواندن و حساسیت شنیداری دانش آموزان با مشکلات خواندن. مطالعات ناتوانی، 8(- )، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/523715/fa

    Vancouver: کپی

    ترابی زهرا، استکی مهناز، کوچک انتظار رویا، شریفی نسترن. اثربخشی روش تربیت مخچه به همراه ویبریشن بر مهارت های خواندن و حساسیت شنیداری دانش آموزان با مشکلات خواندن. مطالعات ناتوانی[Internet]. 1397؛8(- ):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/523715/fa

    IEEE: کپی

    زهرا ترابی، مهناز استکی، رویا کوچک انتظار، و نسترن شریفی، “اثربخشی روش تربیت مخچه به همراه ویبریشن بر مهارت های خواندن و حساسیت شنیداری دانش آموزان با مشکلات خواندن،” مطالعات ناتوانی، vol. 8، no. - ، pp. 0–0، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/523715/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button