Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,289
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,003
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان به کارگیری راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 53 | صفحه پایان 60

چکیده

 زمینه و هدف: رویکردهای جدید پژوهش در آموزش بر استفاده از راهبردهای یادگیری و مطالعه در تسهیل فرایند یادگیری و در نهایت ارتقای پیشرفت تحصیلی معطوف می باشد. اهمیت راهبردها به عنوان راهکاری برای ارتقای سطح آموزش کاملاً شناخته شده است. با توجه به مطالعات اندک در این زمینه پژوهشی با هدف تعیین بررسی راهبردهای یادگیری در دانشجویان دانشکده علوم پزشکی گناباد انجام گردید. روش بررسی: تحقیق حاضر به صورت پیمایشی اکتشافی و در سال 83-82 انجام شد. از بین دانشجویان دانشکده علوم پزشکی گناباد به روش سهمی تصادفی و با توجه به حجم, 121 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه مشخصات فردی و پرسشنامه راهبردهای یادگیری استاندارد وین اشتاین بود. از آمار توصیفی و تحلیلی آزمون t, آنالیز واریانس یک طرفه و ضریب همبستگی برای پردازش اطلاعات استفاده شد.  P<0.05 به عنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد.یافته ها: بیشترین فراوانی به ترتیب مربوط به دانشجویان پرستاری (5/35%) و سپس رشته مامایی (1/28%) بهداشت (0/14%), مبارزه با بیماریها (3/8%), اتاق عمل (4/7%) و هوشبری (8/5%) بود. مقایسه نمره حیطه های ده گانه پرسشنامه راهبردهای مطالعه و یادگیری بین دو گروهی که محل مطالعه خود را مناسب دانسته اند و گروهی که محل مطالعه خود را مناسب ندانسته اند, اختلاف آماری معنی داری نشان نداد (P>0.05). میانگین نمرات حیطه های نگرش, انگیزش, کنترل دقت, اضطراب و تمرکز بین رشته های مختلف اختلاف آماری معنی داری را نشان داد (P<0.05). همچنین راهبردهای آزمون با پیشرفت تحصیلی ارتباط آماری معنی داری داشت (P<0.05). میانگین نمره انگیزش نیز نسبت به زمان مطالعه در کتابخانه اختلاف آماری معنی داری داشت (P<0.05). میانگین نمرات دانشجویان علوم پزشکی گناباد معادل صدک 20-30 نمرات هنجاری دانشجویان آمریکا بود. نتیجه گیری: پیشنهاد می گردد به منظور افزایش توان یادگیری و ارتقای کیفیت تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی, به کارگیری این راهبردها به دانشجویان آموزش داده شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

حسینی شهیدی، لاله، عطاردی بیمرغی، علیرضا، و مقیمیان، مریم. (1384). بررسی میزان به کارگیری راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان. افق دانش، 11(1)، 53-60. SID. https://sid.ir/paper/68315/fa

Vancouver: کپی

حسینی شهیدی لاله، عطاردی بیمرغی علیرضا، مقیمیان مریم. بررسی میزان به کارگیری راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان. افق دانش[Internet]. 1384؛11(1):53-60. Available from: https://sid.ir/paper/68315/fa

IEEE: کپی

لاله حسینی شهیدی، علیرضا عطاردی بیمرغی، و مریم مقیمیان، “بررسی میزان به کارگیری راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان،” افق دانش، vol. 11، no. 1، pp. 53–60، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/68315/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا