مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,358
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

895
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزشیابی اعضای هیات علمی توسط دانشجویان: معتبر یا غیر معتبر

صفحات

 صفحه شروع 39 | صفحه پایان 48

چکیده

 مقدمه: ارزشیابی اعضای هیات علمی دانشگاه ها با هدف بهبود کیفیت تدریس, به روش های گوناگون انجام می شود. یکی از رایج ترین و در عین حال بحث انگیزترین این شیوه ها ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان می باشد. علی رغم اختلاف نظرها درخصوص اعتبار این نوع ارزشیابی, استفاده از این روش در اکثر دانشگاه ها رواج یافته است. در این مقاله, نتایج پژوهش های موجود در مورد نظرات اعضای هیات علمی درباره ارزشیابی توسط دانشجویان مرور می شود.روش ها: پژوهش حاضر به صورت مروری و با استفاده از مطالعات کتابخانه ای و منابع اینترنتی انجام شد. ابتدا تعداد 64 مقاله در حیطه ارزشیابی از استادان و مدرسین مورد بررسی قرار گرفت. از این تعداد 42 مقاله مرتبط با ارزشیابی استادان, اعضای هیات علمی یا دیدگاه دانشجویان در مورد نحوه تدریس استادان و مدرسین, ویژگی های شخصیتی, اداره و مدیریت کلاس, مهارت های ارتباطی استادان با دانشجویان, که معیارهای ورود به موضوع محسوب می شدند, انتخاب شدند. جستجو در مجلات مختلف از جمله مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, فصل نامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی, دانش و پژوهش در علوم تربیتی و مجلات اختصاصی آموزش پزشکی انجام شد. همچنین در پایگاه های داده Iranmedex, Magiran,SID , PubMed, Google Scholar, ISC, Medline, و Scopus مقالاتی که در طی سال های 1370 تا 1389 نمایه و به چاپ رسیده بود با کلید واژه های ارزشیابی, دانشجو, هیات علمی, دانشگاه, جستجو و انتخاب شد. سایر مقالات که استادان یا اعضای هیات علمی و مدرسین را از دیگر ابعاد و یا توسط دیگر افراد مورد ارزشیابی قرار می داد از مطالعه خارج گردید.نتایج: یافته ها در سه بخش نتایج موافق, نتایج مخالف و شرایط موثر در ارزشیابی دانشجو از استاد ارائه شده است. نتایج نشان داد که ارزشیابی فرایند تدریس باید از شش جنبه محتوا, میزان یادگیری دانشجو, رفتار کلاسی, برنامه و مواد درسی, دانش عضو هیات علمی, ویژگی های دانشجویان (شامل مواد درسی, ترم تحصیلی و مقطع تحصیلی دانشجو), خودارزیابی, ارزشیابی توسط همکاران, مدیران و مشاوران آموزشی و متناسب با اهداف ارزشیابی صورت گیرد.نتیجه گیری: بیشتر اعضای هیات علمی در دانشگاه های کشور و حتی در دیگر کشورها با اصل ارزشیابی استاد توسط دانشجویان به عنوان یک منبع ارزشمند و معتبر اطلاعات برای بازخورد به استادان به منظور بهبود کیفیت آموزش موافق هستند, اما معتقدند که عوامل مداخله گر نیز در این زمینه باید شناسایی و در نظرگرفته شوند. اعضای هیات علمی همچنین معتقدند که ارزشیابی توسط دانشجو باید جزء نظام ارتقای کیفیت عملکرد اعضا هیات علمی قرار گیرد, اما چنانچه قرار است از نتایج این روش در زمینه تشویق و ترفیع اعضای هیات علمی استفاده شود, بهتر است دیگر روش های ارزشیابی به صورت جامع نیز مورد بهره برداری قرار گیرند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    درگاهی، حسین، و محمدزاده، نیلوفر. (1392). ارزشیابی اعضای هیات علمی توسط دانشجویان: معتبر یا غیر معتبر. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 13(1 (پیاپی 51))، 39-48. SID. https://sid.ir/paper/59316/fa

    Vancouver: کپی

    درگاهی حسین، محمدزاده نیلوفر. ارزشیابی اعضای هیات علمی توسط دانشجویان: معتبر یا غیر معتبر. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1392؛13(1 (پیاپی 51)):39-48. Available from: https://sid.ir/paper/59316/fa

    IEEE: کپی

    حسین درگاهی، و نیلوفر محمدزاده، “ارزشیابی اعضای هیات علمی توسط دانشجویان: معتبر یا غیر معتبر،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 13، no. 1 (پیاپی 51)، pp. 39–48، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59316/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button