مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

925
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

529
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تفکر انتقادی و عوامل زمینه ساز آن در دانشجویان پرستاری و پرستاران شاغل در بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی زنجان

صفحات

 صفحه شروع 112 | صفحه پایان 121

چکیده

 زمینه و هدف: تفکر انتقادی در واقع فرآیند تفکری است که شالوده و اساس حل مساله و تصمیم گیری بالینی است. این فرآیند یکی از ملزومات عملکرد حرفه ای پرستاران بشمار می آید. پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه تفکر انتقادی و عوامل زمینه ساز آن در میان دانشجویان پرستاری و پرستاران شاغل انجام گرفته است.روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقایسه ای است که در کل 100 نفر به روش نمونه گیری آسان از جامعه دانشجویان پرستاری (50 نفر) و پرستاران شاغل (50 نفر) در بیمارستان های آموزشی شهر زنجان انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری داده ها, آزمون بررسی مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم B و آزمون بررسی عوامل زمینه ساز تفکر انتقادی کالیفرنیا بود. داده ها با استفاده از آزمون T-test و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: میانگین نمرات بدست آمده از آزمون مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری (9.02) و شاغلین (12.68) بود, که با استفاده از آزمون t مستقل تفاوت معنی داری بین دو گروه (p=0.002) مشاهده گردید. اما در میانگین نمرات آزمون عوامل زمینه ساز تفکر انتقادی بین دانشجویان و پرستاران شاغل اختلاف معنی داری (p=0.47) وجود نداشت. بین نمرات کل آزمون مهارت تفکر انتقادی و نمرات کل آزمون عوامل زمینه ساز همبستگی معنی داری دیده نشد (r=0.071).نتیجه گیری: کسب مهارت و تجربه در محیط بیمارستانی احتمالا می تواند در میزان مهارت تفکر انتقادی پرستاران تاثیر گذار باشد و از طرف دیگر با توجه به اینکه هیچکدام از دو گروه موفق به کسب حداقل نمره استاندارد در هر دو آزمون نشده اند, می توان بر لزوم بازنگری در استراتژی های آموزشی فعلی و به کارگیری روش های مدیریتی با مشارکت فعال پرستاران تاکید کرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کیانی، میترا، افشین جو، مهناز، پورمعماری، محمدحسین، و امینی، کوروش. (1391). مقایسه تفکر انتقادی و عوامل زمینه ساز آن در دانشجویان پرستاری و پرستاران شاغل در بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی زنجان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان (Journal of Advances in Medical and Biomedical Research)، 20(78)، 112-121. SID. https://sid.ir/paper/61242/fa

    Vancouver: کپی

    کیانی میترا، افشین جو مهناز، پورمعماری محمدحسین، امینی کوروش. مقایسه تفکر انتقادی و عوامل زمینه ساز آن در دانشجویان پرستاری و پرستاران شاغل در بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی زنجان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان (Journal of Advances in Medical and Biomedical Research)[Internet]. 1391؛20(78):112-121. Available from: https://sid.ir/paper/61242/fa

    IEEE: کپی

    میترا کیانی، مهناز افشین جو، محمدحسین پورمعماری، و کوروش امینی، “مقایسه تفکر انتقادی و عوامل زمینه ساز آن در دانشجویان پرستاری و پرستاران شاغل در بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی زنجان،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان (Journal of Advances in Medical and Biomedical Research)، vol. 20، no. 78، pp. 112–121، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/61242/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا