مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,309
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

684
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر استفاده از فیلم آموزشی و زمان آن بر میزان یادگیری درس عملی آناتومی و مورفولوژی دندان

صفحات

 صفحه شروع 149 | صفحه پایان 157

چکیده

 مقدمه: تکنولوژی رایانه برای افزودن دانش از سال 1960 و دوره تحصیلی الکترونیکی در دانشکده های دندانپزشکی به دنبال مشکلات یادگیری در سال های 1980 و 1990 ایجاد شد. با توجه به اهمیت آموزش درس عملی مورفولوژی دندان و خلا اطلاعات در جامعه ایرانی این تحقیق با هدف بررسی تاثیر استفاده از فیلم آموزشی و زمان آن بر میزان یادگیری درس عملی آناتومی و مورفولوژی دندان بر روی دانشجویان دندانپزشکی انجام گرفت.مواد و روش ها: این تحقیق بر روی 66 نفر از دانشجویان ترم چهار دندانپزشکی و در سه گروه 22 نفر انجام گرفت. از روی کوریکولوم درس مورفولوژی عملی دندان, سه مبحث درسی (آموزش تراش کانین, پره مولر اول فک بالا و پره مولر دوم فک پایین) که از نظر پیچیدگی و ساعت و پیش نیاز یکسان بودند انتخاب شدند. درهر یک از مباحث درسی, تدریس سنتی (کنترل) و نمایش فیلم (بعد و قبل از تدریس سنتی), در سه گروه اجرا گردید. در پایان ترم نمرات درس عملی مورفولوژی دندان ارزیابی و با آزمون برآوردگر تعمیم یافته و مدل حاشیه ای (GEE) و همچنین نقش عوامل مرتبط با میزان یادگیری درس عملی مورفولوژی به کمک آزمون والد آنالیز گردیدند.یافته ها:با توجه به نتایج به دست آمده از Generalized Estimating Equations (GEE) تفاوت آماری معنی داری بین سه گروه در میزان یادگیری درس عملی مورفولوژی دندان مشاهده نشد و گروه کنترل و مداخله از نظر آماری نتایج یکسانی داشتند که به ترتیب p=0.15 و p=0.3 بود. سایر متغیرهای بررسی شده از لحاظ آماری تفاوت معنی داری را با میزان یادگیری درس عملی مورفولوژی دندان نداشتند (p>0.05). درنهایت در بین گروه ها و سه تکنیک اجرا شده همچنان روش سنتی در بین گروه ها از نظر نمره اخذ شده, بیشترین نمره را نسبت به دو تکنیک دیگر داشت.نتیجه گیری: در بین گروه ها و سه تکنیک اجرا شده همچنان روش سنتی بیشترین نمره را نسبت به دو تکنیک اجرا شده دارا بود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کاویانی، رامین، مکی نژاد، سیدعلیرضا، چراغی، رضوانه، فرجی پور، سمانه، و داوودمنش، زینب. (1393). بررسی تاثیر استفاده از فیلم آموزشی و زمان آن بر میزان یادگیری درس عملی آناتومی و مورفولوژی دندان. مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد، 38(2)، 149-157. SID. https://sid.ir/paper/74462/fa

    Vancouver: کپی

    کاویانی رامین، مکی نژاد سیدعلیرضا، چراغی رضوانه، فرجی پور سمانه، داوودمنش زینب. بررسی تاثیر استفاده از فیلم آموزشی و زمان آن بر میزان یادگیری درس عملی آناتومی و مورفولوژی دندان. مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد[Internet]. 1393؛38(2):149-157. Available from: https://sid.ir/paper/74462/fa

    IEEE: کپی

    رامین کاویانی، سیدعلیرضا مکی نژاد، رضوانه چراغی، سمانه فرجی پور، و زینب داوودمنش، “بررسی تاثیر استفاده از فیلم آموزشی و زمان آن بر میزان یادگیری درس عملی آناتومی و مورفولوژی دندان،” مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد، vol. 38، no. 2، pp. 149–157، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/74462/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button