مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

5,975
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,551
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

13

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی آسیب های تربیت شهروندی در برنامه درسی پنهان: نظام آموزش متوسطه نظری از دیدگاه معلمان زن شهر تهران و ارایه راهکارهایی برای بهبود وضعیت آن

صفحات

 صفحه شروع 93 | صفحه پایان 132

چکیده

 یکی از مباحث مهم در حیطه مطالعات اجتماعی, مفهوم شهروندی است. این مفهوم در صدد اشاعه اصول اساسی دموکراسی در بین افراد جامعه است. از این نظر, مسایل تربیت شهروندی از اهمیت خاصی برخوردار است, به طوری که اغلب این مسایل نقش حیاتی را در فرایند تشکیل یک ملت و تحکیم پایه های دموکراسی بازی می کند و سبب می شوند بین نظام مدرسه و محیط اجتماعی - سیاسی کنش متقابل بوجود آید. نظام آموزش متوسطه از ابتدای قرن بیستم توجه خاصی به مفهوم شهروندی داشته است, چنان چه که از مهم ترین اهداف نظام تعلیم و تربیت, پرورش شهروندانی آگاه به حقوق و وظایف خود و همچنین متعهد در قبال جامعه باشد. بدون تردید مدارس در عرصه نقش مهمی را دارا هستند و برنامه های درسی به گونه ای باید طراحی شوند که از یک سو دانش آموزان را در جهت رسیدن به چنین هدفی یاری دهند و از سوی دیگر عواملی را که مانع رسیدن به چنین هدفی می گردند شناسایی کرده و در جهت رفع آنها بکوشند, چرا که برنامه های درسی (برنامه درسی پنهان) مدارس می توانند با ایجاد موانع بر سر راه تربیت شهروندی حامل خطراتی باشند. مقاله حاضر از طریق بررسی ها و مطالعات میدانی در تلاش است تا ضمن شناسایی این آسیب ها, راهکارهایی را برای بهبود آنها پیشنهاد نماید. در این راستا از طیف وسیعی از مطالعات انجام شده در حیطه شهروندی و تربیت شهروندی مدد گرفته شده است. این مطالعات برای جامعه ایرانی بومی سازی شده است و سرانجام آسیب های خطرآفرین در قلمرو برنامه های درسی مدارس (برنامه درسی پنهان) برای تربیت شهروندی شناسایی نموده که عبارت از جو اجتماعی با میانگین 3.72 و انحراف استاندارد 0.65, ساختار سازمانی با میانگین 3.47 و انحراف استاندارد 0.77, تعامل میان معلم و دانش آموز با میانگین 3.57 و انحراف استاندارد 0.68. مقیاس میانگین ها با طیف سه درجه ای آسیب قوی, آسیب متوسط و آسیب ضعیف بیانگر آن است که سطح آسیب زایی مولفه جو اجتماعی در سطح قوی و سطح آسیب زایی دو مولفه دیگر در سطح متوسط می باشد. در پایان این نوشتار راهکارهایی برای مقابله و بهبود وضعیت تربیت شهروندی ارایه می دهد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

فتحی واجارگاه، کوروش، و واحدچوکده، سکینه. (1385). شناسایی آسیب های تربیت شهروندی در برنامه درسی پنهان: نظام آموزش متوسطه نظری از دیدگاه معلمان زن شهر تهران و ارایه راهکارهایی برای بهبود وضعیت آن. نوآوری های آموزشی، 5(17 (ویژه نامه نوآوری در تربیت شهروندی))، 93-132. SID. https://sid.ir/paper/75648/fa

Vancouver: کپی

فتحی واجارگاه کوروش، واحدچوکده سکینه. شناسایی آسیب های تربیت شهروندی در برنامه درسی پنهان: نظام آموزش متوسطه نظری از دیدگاه معلمان زن شهر تهران و ارایه راهکارهایی برای بهبود وضعیت آن. نوآوری های آموزشی[Internet]. 1385؛5(17 (ویژه نامه نوآوری در تربیت شهروندی)):93-132. Available from: https://sid.ir/paper/75648/fa

IEEE: کپی

کوروش فتحی واجارگاه، و سکینه واحدچوکده، “شناسایی آسیب های تربیت شهروندی در برنامه درسی پنهان: نظام آموزش متوسطه نظری از دیدگاه معلمان زن شهر تهران و ارایه راهکارهایی برای بهبود وضعیت آن،” نوآوری های آموزشی، vol. 5، no. 17 (ویژه نامه نوآوری در تربیت شهروندی)، pp. 93–132، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/75648/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا