نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسنده: 

بیرجندی علیرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
تعامل: 
  • بازدید: 

    95
  • دانلود: 

    26
چکیده: 

جایگاه کلی مالیات و نقش آن در درآمدهای عمومی کشور بسیار کلیدی است. این عنصر با توجه به اثراتی که بر کل اقتصاد دارد سهم قابل توجهی در بررسی های علمی و تجربی به خود اختصاص داده است. در یک نگاه کلی به اقتصاد ایران و ترکیب درآمد دولت، می توان مالیات را به عنوان یکی از اقلام مهم درآمدی دولت در نظر گرفت. بخش مهمی از درآمدهای مالیاتی در ایران به طور مستقیم و غیرمستقیم وابسته به درآمد نفت است و رشد درآمد دولت از نفت، در عمل زمینه مالیات ستانی را کاهش داده است. همچنین معافیت های مالیاتی به عنوان یکی از ابزارهای سیاست مالی به منظور تأمین دو هدف تخصیص مجدد و عدالت اجتماعی در قوانین مالیاتی اعمال می گردند. مهمترین مؤلفه ی قانون کارآمد و جامع در نظام قضایی تمام کشورها و به تبع آن در نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران، پیشبینی ضمانت اجراهای مؤثر درخصوص اجرای قانون موضوعه است؛ قوانینی که در زمینه ی وصول مطالبات دولت در نظام حقوقی جمهوری اسالمی ایران وضع شده اند، به منظور تأمین منافع و مصالح عمومی، واجد ضمانت اجراها و قواعد خاصی اند که از اقتدار و حاکمیت برتر دولت نشئت میگیرند و از سایر ضمانت اجراهای معمول، متمایزند. این قواعد ویژه که عمدتاً در مواد 74 و 84 قانون محاسبات عمومی کشور مصوب 1366 و آیین نامه های اجرایی مرتبط تبلور یافته است، صرفاً شامل مطالبات وزاتخانه ها و مؤسسات دولتی و منصرف از مطالبات شرکتهای دولتی و مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی است؛ مگر آنکه مطابق با الحاقات بعدی قانون، به مطالبات نهادهای دیگر تسری یافته باشند. به رغم اهمیت و فواید زیاد این موضوع، تمایل قانونگذار به تسری و توسعه ی دامنه ی شمول این قواعد، متأسفانه نظام حقوقی حاکم بر آن، به ویژه در مقام اجرا از ابهاماتی برخوردار است و جامع و کامل نیست. این پژوهش به دنبال بررسی وظایف و اختیارات دولت در وضع نظام مالیاتی می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 95

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 26
نویسنده: 

لوافان علی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
تعامل: 
  • بازدید: 

    62
  • دانلود: 

    37
چکیده: 

یکی از مهم ترین مباحث در رویکرد بازاریابی صنعت گردشگری، رفتارشناختی ذینفعان این صنعت می باشد. از طرفی بایستی رفتار ارائه کنندگان خدمات و ذینفعان صنعت گردشگری از جمله رفتار مدیران و کارکنان، رفتار شهروندی سازمانی، رفتار سازمان های دولتی و رفتار رقبا که می تواند در ارائه خدمات به مشتریان و متقاضیان سفر تاثیرگذار باشد، و از طرف دیگر شناخت رفتار مصرف کنندگان و متقاضیان سفر بایستی شناسایی گردد. رویکرد رفتاری متاثر از نوع بینش، نگرش، ارزش انگاری، روان شناختی افراد، فرهنگ محیط خانواده و فرهنگ اجتماعی می باشد، و می تواند هدفمندی، باور، یقین، اراده و نیت افراد را نشان دهد. پویایی و رسیدن به رشد و توسعه پایدار این صنعت در جوامع منبعث از طرز تفکر و ارزشمندی ذینفعان آن چه از طرف ارائه کنندگان خدمات و چه از نظر مصرف کنندگان و متقاضیان مقاصد سفر است، که در رفتار آنها متجلی می گردد. در این مقاله همچنین راه های چگونگی بهینه کردن رویکرد رفتارها برای رشد و پیشرفت توسعه پایدار مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش به روش توصیفی و با استفاده از منابع کتابحانه ای، مقالات علمی و پژوهشی و نظرات خبرگان و متخصصان این صنعت و تجربه پژوهشگر نگارش شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 62

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 37
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
تعامل: 
  • بازدید: 

    88
  • دانلود: 

    64
چکیده: 

پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر، حرمت خود و منبع کنترل دانش آموزان نابینا طراحی شده است. به همین منظور تعداد 14 دانش آموز نابینا 12الی15 ساله، به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزار پژوهش شامل فهرست بررسی ارزیابی مهارتهای اجتماعی مستون و همکاران(1983)، پرسشنامه حرمت خود کوپراسمیت(1967) و پرسشنامه پایگاه مهارگری راتر (1966) بود. طرح پژوهش حاضر از نوع پیش آزمون –,پس آزمون با گروه گواه است. برنامه آموزش مهارتهای اجتماعی در طول 7جلسه 60 دقیقه ای، هفته ای دو جلسه و به مدت یک ماه بر روی گروه آزمایشی اجرا گردید. در حالی که طی این مدت، گروه گواه برنامه عادی روزانه خود را دنبال می کردند. پس از اجرای برنامه آموزشی، مجددا هر سه آزمون بر روی هر دوگروه اجرا گردید. فرضیه های این پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره، مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج حاصل، نشان داد که آموزش مهارتهای اجتماعی بر بهبود حرمت خود مثبت و پایگاه مهارگری درونی دانش آموزان نابینا، در گروه آزمایشی به طور معناداری موثر بوده است. این یافته ها، بیانگر این است که اجرای برنامه آموزش مهارتهای اجتماعی به دانش آموزان نابینای گروه آزمایش، کمک کرده است تا در ارتباط با دیگران با پایگاه مهارگری درونی و حرمت خود مثبت تری رفتار کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 88

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 64
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
تعامل: 
  • بازدید: 

    308
  • دانلود: 

    162
چکیده: 

هدف: فرایند مواجهه با بحران را به سه مرحله قبل از بحران، حین بحران و بعد از بحران تقسیم می کنند که در این میان، خط مشی گذاری بعنوان مرحله قبل از وقوع، واجد جایگاهی ویژه است. در این پژوهش ابتدا مروری برفرایند اجرای خط مشی انجام می شود. سپس بحران های اجرای خط مشی تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. روش: بررسی 106 مصوبه مجلس شورای اسلامی در سالهای 1383، 1384 و 1385 از نظر پیشبینی ابزارهای اجرا و سازوکارهای ضامن اجرا، وضعیت مصوبات مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: قریب 90% مصوبات مجلس در سالهای 83-84 و 85 در مورد ابزارهای اجرا مسکوت است و صرفا خطمشی و قانون برای اجرا به قوه مجریه ابلاغ گردیده است و در10% مصوبات ابزارهائی برای اجرا پیش بینی گردیده که غالبا جنبه قهری داشته و زمره ابزارهای اجباری بوده اند. نتیجه: می توان نتیجه گرفت توجه و عنایت خط مشی گذاران به پیش بینی ابزارهای اجرا در متون خط مشی ها ضامن توفیق سیاست ها بوده و امکان نظارت و پی گیرهای بعدی را نیز ساده تر می سازد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 308

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 162
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
تعامل: 
  • بازدید: 

    147
  • دانلود: 

    62
چکیده: 

در محیط کسب و کار فعلی که با بازارهای بسیار رقابتی و تهاجمی مواجه هستیم، تقاضا برای کیفیت مهمترین عامل برای بقای شرکتها در بازار جهانی است. هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر مدیریت کیفیت فراگیر بر توسعه کارکردهای سازمان و بهبود عملکرد های آن می باشد. مدیریت کیفیت فراگیر سیستمی است که هدف اصلی آن افزایش کیفیت و بهبود و توسعه کارکردها است و به عنوان یک منشاء نوآوری، در شرایط رقابتی سازمانها مورد اهمیت بوده و نقش بسزایی در رشد عملکرد و توسعه کارکرد آنها دارد. مدیریت کیفیت جامع نوعی استراتژی است که می تواند باعث بهبود کارکرد ها و افزایش مزیت رقابتی سازمان ها شود. افزایش کارکرد سازمان، هدف هر مدیری در کسب و کار و سازمان است. برای موفقیت در افزایش کارکرد سازمان راه های بسیاری وجود دارد، یکی از این راه ها مدیریت کیفیت فراگیر 1 (TQM)است. هدف ما در این مقاله، بررسی تاثیر مدیریت کیفیت فراگیر بر توسعه کارکردهای سازمان است که در این مقاله به آن می پردازیم، روش مورد استفاده در این مقاله به صورت مرور ادبیات و کتابخانه ای بوده و با به کارگیری کتب و مقالات معتبر داخلی و خارجی، مطالب جمع بندی و آنها را مورد ارزیابی، بحث و بررسی قرار داده ایم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 147

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 62
نویسنده: 

ملاحی عایشه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
تعامل: 
  • بازدید: 

    92
  • دانلود: 

    40
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسه میزان تاثیر عزت نفس در دانش آموزان ورزشکار و غیر ورزشکار مقطع ابتدایی شهرستان قشم می باشد. جامعه مورد مطالعه شامل بخشی از دانش آموزان ورزشکار و غیر ورزشکار مقطع ابتدایی سال تحصیلی 1402-1401می باشد. حجم نمونه با توجه به محدودیت جامعه مورد مطالعه 100 دانش آموز مقطع ابتدایی بود که بر اساس نمونه گیری تصادفی از بین 5 دبستان ابتدایی شهرستان قشم انتخاب گردید. 50 دانش آموز ورزشکارو 50 دانش آموز غیر ورزشکار، این پژوهش از نوع تحقیقات پس از رویدادی می باشد. برای بررسی سوالات پژوهش از آزمون هوش هیجانی کوپر اسمیت استفاده شد در تحلیل نتایج از آمار توصیفی میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی آزمون t مستقل استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین میانگین نمرات عزت نفس دانش آموزان ورزشکار و غیر ورزشکار تفاوت معناداری وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 92

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 40
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
تعامل: 
  • بازدید: 

    147
  • دانلود: 

    83
چکیده: 

آموزش های مجازی در صورت فراهم شدن و گسترش امکانات مجازی در کل کشور می تواند برای پیشرفت و توسعه آموزش در مدرسه ها بسیار مفید باشد و فرصت آموزش برابر و برتر را برای تمام مناطق کشور به صورت یکسان فراهم کند. دسترسی به اساتید برتر و استفاده همگان از کلاس های ایشان مکانی است که قبل از این در اختیار تعداد معدودی از دانش آموزان مدرسه های کشور بوده است و حال می توان حتی با تعامل بیشتر با سایر مدرسه های جهان از آموزش های سطح اول و متنوع برخوردار شد. اما این تغییرات نیازمند زیرساخت های ارتباطی مجازی است که متاسفانه در این خصوص هنوز مشکلاتی وجود دارد. آنچه مسلم است ترکیبی از آموزش مجازی و حضوری در شرایط کنونی بسیار مفید است و میتواند مقدمات گذر از این دوران را فراهم کند. آموزش آنلاین، مشکل مسافت و راه دور را که در آموزش سنتی وجود دارد را حل میکند و باعث می شود تا عدالت آموزشی مصداق صحیح تری به خود گیرد. بررسی محققان نشان میدهد اگر بخواهیم درآینده برای مواجه ه با اتفاقات این چنینی با کمترین تبعات روبرو شویم باید تک تک عناصر تعلیم و تربیت و همچنین برنامه درسی را مورد بازبینی و بازآفرینی قرار دهیم و با توجه به انتظاراتی که از این عناصر داریم نقش های شان را روزآمد کنیم. درباره عناصر تعلیم و تربیت غفلت صورت گرفته است. دانش آموز، معلم، مدرسه و محتوا مهمترین عناصر برنامه درسی ملی هستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 147

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 83
نویسنده: 

دانشور احسان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
تعامل: 
  • بازدید: 

    461
  • دانلود: 

    292
چکیده: 

ازدواج از زمان شروع زندگی انسان بر روی زمین وجود داشته و می توان آن را هم زمان با زندگی انسان دانست. انسان ها برای بقا و داشتن آرامش قلبی، ازدواج می کنند. با ازدواج دو فرد با هم دیگر، دو انسان با تمام کمبود ها و کاستی ها مکمل و برطرف کننده دیگری می شود و این یک آرامشی را در هر دو فرد ایجاد کرده و باعث تکامل آن ها می شود. اما در بعضی از مواقع شاهد اصطکاک و ناسازگاری هایی بین زن و مرد هستم که باعث از بین رفتن آرامش هر دو فرد می شود و در نهایت در صورت عدم حل این ناسازگاری ها کار به طلاق می کشد. عوامل مختلفی در ایجاد طلاق نقش دارد اما بیشترین مسئله ای که امروز در جامعه با آن سرو کار داریم مسائل اخلاقی است، به طوری که مسائل اخلاقی سهم به سزایی در طلاق دارد. باید این نکته را مورد توجه قرار داد که طلاق در زندگی هایی که زن و مرد تنها اعضای آن نیستند و دارای فرزند یا فرزندانی هستند، تبعات بسیاری دارد که نه تنها در جامعه امروزی بلکه در نسل آینده شاهد این تبعات خواهیم بود، به طوری که فرزندان طلاق متاثر از این واقعه، به ندرت ممکن است انسان های موفق و با اعتماد به نفس باشند به طوری که این افراد در جامعه به شکل انسان هایی با اعتماد به نفس پایین ظاهر می شوند و در مواجه با مشکلات، ناتوان از حل آن هستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 461

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 292
نویسنده: 

علاالدینی علی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
تعامل: 
  • بازدید: 

    71
  • دانلود: 

    43
چکیده: 

لابی بمعنای تاثیرگذاری افراد، شرکت ها و موسسات خارج از بخش عمومی بر نظرات، دیدگاه ها، تصمیمات، سیاست ها و قوانین موضوعه مقامات دولت بمنظور کسب منفعت و با انگیزه های مختلف است. علیرغم ذهنیت منفی موجود درباره آن، کارکردهای مثبتی در بهبود و ارتقاء سیاست های عمومی داشته و دارد. لابی گری در قرن جدید یک فعالیت مهم و لابی گر مکمل سیاست گذار در فرآیند سیاست گذاری عمومی و یک عنصر موثر در بهبود سیاست های عمومی به نفع شهروندان است. کشورهای پیشرو در توسعه نظامات حکمرانی، لابی گری را به رسمیت شناخته و با نظام مند و قانونمند کردن آن سعی در استفاده از جنبه های مثبت آن دارند. آنها با وضع قوانین مرتبط با لابی گری، اقدام به شفاف سازی اقدامات لابی نموده اند تا از بروز فسادهای احتمالی جلوگیری نمایند. در این قوانین لابیستها و حوزه های لابی مجاز آنها شناسایی و ساماندهی شده و لابی گران مجاز باید لابی های خود را در سامانه های مرتبط ثبت نمایند. همچنین مقامات دولتی فقط می توانند با لابی گران مجاز لابی کنند و با اجرای ضوابط دستورکار باز و ثبت خاطرات کاری روزانه، مردم و نخبگان را از مجموعه ملاقات ها و جلسات خود با لابی گران آگاه نمایند. مشاوران و رسانه های اجتماعی غیردولتی نیز بعنوان اثرگذار بر تصمیمات دولت نیز باید شفاف باشند تا سوگیری تاثیرات آنها رصد شود. امروزه وجود لابی در بخش عمومی کشور بر کسی پوشیده نیست و لازم است تا قوانینی بمنظور ساماندهی و شفاف سازی آن وضع گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 71

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 43
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
تعامل: 
  • بازدید: 

    141
  • دانلود: 

    67
چکیده: 

مقدمه و هدف: در دو دهه اخیر، توجه به شناخت و توسعه شایستگی هیجانی-اجتماعی افراد به ویژه فراگیران در مدارس بیشتر شده است و نقش آن در پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت جامعه غیرقابل انکار است. پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه شایستگی هیجانی-اجتماعی دانش آموزان زو و جی (SECQ) و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان پسر دبیرستانی شهر شهرکرد در سال تحصیلی 1402-1401 انجام گرفت. روش: پژوهش حاضر بر اساس اصول روانسنجی، به روش توصیفی-اکتشافی است. جامعه آماری پژوهش حاضر عبارت بود از کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه دوره دوم در استان چهارمحال و بختیاری و حجم نمونه مورد مطالعه در این تحقیق، بر اساس جدول مورگان و تعداد سوالات، 373 دانش آموز پسر دبیرستانی به صورت انفرادی و به روش نمونه گیری نمونه گیری تصادفی مرحله ای انتخاب و پرسشنامه ها را تکمیل کردند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه شایستگی هیجانی اجتماعی ساخته زو و جی در کشور سنگاپور و نمرات پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بود. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار SPSS بهره گرفته شد و از آزمون های آماری مانند ضریب آلفای کرونباخ، تحلیل مولفه های اصلی به روش واریمکس و همبستگی پیرسون استفاده گردید. نتایج: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی با روش مولفه های اصلی، حاکی از آن بود که شش عامل (خودآگاهی، آگاهی اجتماعی، خودمدیریتی، مدیریت رابطه، همدلی و تصمیم گیری مسئولانه) و عامل کلی شایستگی هیجانی اجتماعی از روایی کافی و لازم برخوردارند. ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 79/0 بود. پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با همه مولفه های پرسشنامه شایستگی هیجانی اجتماعی بجز خرده مقیاس تصمیم گیری مسئولانه، همبستگی نسبتا مثبت معناداری در سطح 001/0 داشت و بیشترین همبستگی پیشرفت تحصیلی با کل مقیاس شایستگی هیجانی اجتماعی (30/0r=) بود. نتیجه گیری: نتایج این تحقیق نشان داد که پرسشنامه شایستگی هیجانی-اجتماعی دانش آموزان زو و جی (SECQ) ابزاری مناسب جهت تشخیص و سنجش شایستگی هیجانی اجتماعی دانش آموزان دبیرستانی است. همچنین، نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که پرسشنامه شایستگی هیجانی اجتماعی با توجه به کوتاه بودن و سهولت اجرای آن، و از آن مهم تر برخورداری از روایی و پایایی قابل قبول، ابزاری است که به خوبی مهارت های مرتبط با شایستگی هیجانی اجتماعی را مورد سنجش قرار می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 141

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 67
نویسنده: 

تفنگ ساز آرش

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
تعامل: 
  • بازدید: 

    222
  • دانلود: 

    143
چکیده: 

ارزش حسابداری مدیریت زیست محیطی در جستجو برای سازمان های پایدار در حال افزایش است. دلیل این امر، فشار سهامداران به مدیران بر تمرکز بیشتر بر مسائل زیست محیطی و ارزیابی عملکرد زیست محیطی است. به منظور دستیابی به مدیریت زیست محیطی سازمانی بهتر، اجرای استراتژی های زیست محیطی و استفاده از حسابداری مدیریت زیست محیطی برای بسیاری از شرکت ها جزء مزایای رقابتی اصلی بر شمرده می شوند. از این رو بحث در مورد رابطه بین استراتژی زیست محیطی و حسابداری مدیریت زیست محیطی بسیار حائز اهمیت است. با این حال، چالش های یکپارچه سازی بین این دو عامل هنوز در سطح شرکت وجود دارد. این پژوهش تلاش دارد تا با بررسی پژوهش های صورت گرفته در این زمینه و با پشتوانه تئوری اقتضایی چالش های یکپارچه سازی استراتژی زیست محیطی و حسابداری مدیریت زیست محیطی را تحلیل نماید. این پژوهش یک مطالعه توصیفی بود که با بررسی پژوهش های صورت گرفته در این زمینه نشان داد که پیاده سازی حسابداری مدیریت زیست محیطی به طور قابل توجهی در بین سازمان ها در مراحل مختلف استراتژی زیست محیطی متفاوت است. علاوه بر این، بررسی های صورت گرفته نشان داد که سازمان ها در مراحل بالاتر استراتژی زیست محیطی (بلوغ مدیریت زیست محیطی) از ابزارهای حسابداری مدیریت زیست محیطی مبتنی بر دامنه و حسابداری مدیریت زیست محیطی بیشتر برای اهداف عملکردی استفاده می کنند. بنابراین، وقتی سازمان ها از استراتژی های زیست محیطی واکنشی به فعالانه پیش می روند، حسابداری مدیریت زیست محیطی تکامل می یابد تا برای مقابله با فعالیت های مدیریت زیست محیطی پیچیده تر، نوآوری و متنوع شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 222

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 143
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
تعامل: 
  • بازدید: 

    267
  • دانلود: 

    147
چکیده: 

معلمان، مهمترین رکن هر نظام آموزشی به شمار میروند؛ به همین دلیل است که معلمان با کیفیت نقش حیاتی را در بهینه سازی فرایند تعلیم و تربیت ایفا می نمایند. فراتر از توفیق نظام آموزشی توفیق هر نظام سیاسی اجتماعی نیز به کیفیت معلمان آن جامعه وابسته است بدیهی است هر فردی که در کسوت معلمی ظاهر می شود نمی تواند به آسانی از عهده انجام این نقش خطیر برآید؛ چرا که ایفای این نقش، مستلزم آن است که معلمان واجد مجموعه ای از صلاحیت های حرفه ای باشند تا این امر مهم، محقق گردد. سطوح پایین امکانات آموزشی و بی توجهی به ابعاد گوناگون کیفیت آموزشی دانشگاه فرهنگیان است. در عین حال، در اسناد بالادستی آموزش عالی کشور، برنامه پنجم توسعه کشور و نیز سند جامع علمی کشور، تاکید بیشتری بر ارتقای آموزش عالی و جنبه های گوناگون آن شده است. ایجاد آستانه قابل دستیابی با در نظر گرفتن واقعیات شغل معلمی، دیدگاه های مناسب اجتماعی را به وجود می آورد و مؤسسات پیش از خدمت را با استانداردهای واضح و واقعی مرتبط می کند در نتیجه باید مراقب بود که موضوع استانداردها با دقت و حساسیت خاصی تعیین شوند تا بتوان از آنها به عنوان ابزاری برای حرفه ای کردن آموزش پیش از خدمت و کار معلمان استفاده کرد چرا که آنها همان قدر که مفیدند ممکن است در آینده به شکل عامل بازدارنده ای عمل کنند و کارکرد معلمان را از نظر تکنیکی کاهش دهند. عدم دقت در تدوین استانداردها می تواند سبب شود از صلاحیت آنها کاسته و به کنترل افراطی معلمان بپردازد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 267

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 147
نویسنده: 

عابدینی مهدی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
تعامل: 
  • بازدید: 

    354
  • دانلود: 

    236
چکیده: 

این تحقیق با هدف پی بردن به کاربرد تکنولوژی آموزشی در برگزاری کلاس درس و ارتقای انگیزه یادگیری دانش آموزان انجام شده است. روش استفاده شده در این تحقیق، تحلیل محتوا است که با استفاده از منابع کتابخانه ای مقالات علمی، سخنرانی ها، مصاحبه ها و بهره گیری از اینترنت می باشد. در این پژوهش با توجه به بررسی های انجام شده در فرآیند یادگیری دانش آموزان، تکنولوژی آموزشی از جذابیت زیادی برخوردار بوده است. همچنین سعی شده است که مؤلف های مرتبط با مدرسه، ارتقاء کیفیت یادگیری، بررسی زیر ساخت ها و رسانه های آموزشی که در راه های استفاده از تکنولوژی می باشد را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 354

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 236
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
تعامل: 
  • بازدید: 

    130
  • دانلود: 

    50
چکیده: 

با توجه به اهمیت سلامت فرد در نحوه و کیفیت انجام کار و تامین امنیت در محیط های کاری بالاخص محیط های کار با اشعه از جمله نیروگاه های اتمی و نیز سلامت بهداشت روانی کارکنان و ایمن سازی محیط کاری، قانون حفاظت در برابر اشعه وضع گردیده است. کارکنان بخش های مختلف نیروگاه های اتمی چنانچه اصول ایمنی را رعایت نکننده در معرض اشعه های مضری قرار می گیرند که منجر به عوارضی همچون کاهش عمر مفید فرد بیماری سرطان عقیم شدن و. . . می گردد. قانون ملی حفاظت در برابر اشعه با تاکید بر ایجاد اطمینان کافی در پرسنل خود مبنی بر ایمن بودن محیط کاری وضع شده است. حق اشعه و مزایا و فوق العاده های در ارتباط با کار با اشعه مانند درصد اشعه، مرخصی، بازنشستگی و ساعات کار در مشاغل برای این منظور لحاظ شده اند که تماس و کار با اشعه و پرتوها برای انسان بیماری زا است و ممکن است در صورت عدم رعایت تدابیر لازم بیماری های خطرناک و غیر قابل درمانی ایجاد نماید. لذا غرض از این مزایا کاهش میزان مواجهه کارکنان با اشعه و پرتوها هستند. با توجه به گسترش روز افزون کاربرد پرتوها در امورگوناگون در کشور، بیستم فروردین ماه 1368 قانون حفاظت در برابر اشعه به دلیل نیاز مبرم جامعه و با هدف حفاظت کارکنان، مردم، نسل های آینده ومحیط زیست در برابر اثرات زیان آور پرتوها، به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که دامنه شمول مقررات واحکام آن، کلیه امور مربوط به حفاظت در برابر اشعه در سطح کشور را در بر می گیرد؛ تا جایی که برای انجام فعالیت در این ارتباط(به غیر از موارد مستثنی شده به موجب آیین نامه)، مستلزم دریافت پروانه اشتغال از واحد قانونی یعنی سازمان انرژی اتمی ایران است. فصل سوم این قانون به نظارت و بازرسی، فصل چهارم به جرائم ومجازات ها وفصل پنجم آن مقررات ویژه را پیش بینی نموده است. مع ذلک، ماده 20 این فصل برای پرتوکاران از اهمیت فوق العاده ای برخوردار و حقوقی را برای آنان و نیز در واقع تکالیفی را جهت دارندگان پروانه، اختصاص داده است. عمده مزایای متعلقه به افرادی که به طور مستمر به کار با اشعه اشتغال دارند با توجه به مفاد ماده 22 آیین نامه اجرایی و بالاخص بند های چهارگانه ماده 20 قانون حفاظت دربرابراشعه، عبارت است از: کاهش ساعات کار هفتگی، افزایش میزان مرخصی استحقاقی سالیانه، افزایش مدت خدمت مورد قبول(سنوات ارفاقی)و سرانجام پرداخت تا 50 درصد حقوق و مزایا به عنوان فوق العاده کار با اشعه. اما، علیرغم الزامی و آمره بودن احکام مذکور در ماده قانونی یاد شده؛ به دلایلی بند 1و2 آن در واحد قانونی رنگ اجرایی به خود نگرفته، بند 3 به جای اجباری شدن، موکول به درخواست پرتوکار می شود و بند 4 آن همواره در اجراء با فراز ونشیب ها، چالش ها و تبعیضات ناروا مواجه بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 130

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 50
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
تعامل: 
  • بازدید: 

    66
  • دانلود: 

    29
چکیده: 

هدف: موفقیت هر سازمان، بیش از آنکه وابسته به منابع فیزیکی باشد، منوط به سرمایه ی انسانی آن است. هدف از پژوهش بررسی رابطه ی بین اقدامات مدیریت منابع انسانی با تحول در جو اخلاقی با نقش واسطه ای عملکرد سازمانی بود. روش: روش تحقیق کاربردی، پیمایشی و مقطعی و جامعة آماری این پژوهش شامل کلیه ی کارکنان شعب بانک دی در شهر تهران است که تعداد آن ها بر اساس آمار دریافتی 700 نفر بود و تعداد 250 نفر به عنوان حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاد پرسشنامة استاندارد بود. داده ها به وسیلة مدلسازی معادلات ساختای (SEM) با استفاد از نرم افزار AMOSتحلیل شدند. یافته ها: تجزیه وتحلیل داده ها نشان داد که بین اقدامات مدیریت منابع انسانی با تحول در جو اخلاقی با نقش واسطه ای عملکرد سازمانی رابطه وجود دارد. اقدامات مدیریت منابع انسانی با تحول در جو اخلاقی رابطه دارد. در نهایت، بین تحول در جو اخلاقی با عملکرد عملکرد سازمانی رابطه وجود دارد. نتیجه: با توجه به نتایج، توصیه می شود مدیران و مسئولان بانک دی زمینه را بهبود عملکرد سازمانی فراهم کنند و با ایجاد تحول در محیط اخلاقی میران عملکرد سازمانی کارکنان را بهبود بخشند؛ همچنین با تقویت اقدامات مدیریت منابع انسانی و ارزیابی کارکنان در مقام سرمایه های انسانی می توان به ارتقا عملکرد سازمانی بهره برد. نتایج این پژوهش گامی در جهت ارتقای توانمندسازی، وضوح، ارزیابی و محیط منابع انسانی در شعب بانک دی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 66

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 29
نویسنده: 

نیکوپور الناز

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
تعامل: 
  • بازدید: 

    126
  • دانلود: 

    65
چکیده: 

این پژوهش به بررسی اثربخشی آموزش گروهی ارتباط موثر در حل تعارض های زناشویی زوجین در شهر تهران انجام شد. مشارکت کنندگان در این پژوهش 20 زوج دارای تعارض در غرب تهران که به کلینیکی واقع در غرب تهران مراجعه کرده بودند و به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. پژوهش حاضر یک مطالعه شبه آزمایشی است، که 20 نفر در گروه آزمایش (10 زوج) و 20 نفر (10 زوج) در گروه کنترل بودند. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه ی تعارض زناشویی MCQ استفاده شد. در دو مرحله ی قبل و پس از آموزش مهارت ارتباطی پیش آزمون و پس آزمون گرفته شد. 7 جلسه آموزش مهارت ارتباطی برای گروه آموزش برگزار شد و گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. داده ها با استفاده از نرم افزار spss 23 با روش آماری تحلیل کواریانس چند متغیری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج حاصل از پژوهش بیانگر تفاوت معنادار میان میانگین تعارض های زناشویی همسران بود. بدین معنا که آموزش مهارت ارتباطی منجر به کاهش تعارض های زناشویی شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 126

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 65
نویسنده: 

مرتضوی بلوس حامد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
تعامل: 
  • بازدید: 

    226
  • دانلود: 

    102
چکیده: 

اینترنت و فضای مجازی یکی از مواردی است که با گسترش علم و تکنولوژی بین تقریبا تمام افراد فراگیر شده است و حتی کودکان و نوجوانان نیز از این امر مستثنی نیستند. اما این قشر از جامعه به دلیل اینکه توانایی تشخیص خوب و بد را ندارند ممکن است دچار مسائل و مشکلاتی شوند. محتواهای جنسی از جمله مواردی است که برای آنان بسیار خطرآفرین است به همین منظور در این تحقیق به بررسی تاثیر اینترنت بر مسائل جنسی کودکان و نوجوانان بپردازیم. روش تحقیق از نوع توصیفی تحلیلی می باشد و با مشارکت دانش آموزان شهر رشت انجام شد. پس از جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آن نتیجه آن شد که امروزه بازی های آنلاین و وب سایت های مفید بسیاری در اینترنت وجود دارند که ارائه خدمات به افراد نوپایی که برای نخستین بار جستجو و کاوش در دنیای پهناور اینترنت آغاز کرده اند را در دستور کار خود قرار داده اند. استفاده از این خدمات می تواند فرصت های آموزشی مفیدی را برای کودکان فراهم کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 226

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 102
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
تعامل: 
  • بازدید: 

    179
  • دانلود: 

    66
چکیده: 

صنایع دستی به عنوان بخشی از هویت ملی و تمدنی در کشور ما همواره مورد استقبال واقع شده است. یکی از پر طرفدار ترین این صنایع، حصیربافی می باشد که در شهرستان خمام شهرت فراوانی دارد. امروزه این هنر در کانون توجه کارآفرینان و سرمایه گذاران قرار گرفته است تا موجب رونق و شکوفایی اقتصاد و همچنین اشتغال زایی منطقه شود. هنرمندان حصیربافی زیادی در اغلب روستاهای شهرستان خمام علی الخصوص روستاهای فشتکه، تیسیه، فتاتو و مرزدشت زندگی می کنند که پس از کشاورزی برنج به عنوان شغل دوم، در قالب یک کسب و کار خانگی به این فعالیت ها می پردازند. کسب سهم بیشتر از بازارهای داخلی و خارجی و تبدیل این کسب و کار به یک برند تجاری موفق، دلیلی شده است تا با انجام پژوهش به تحلیل بازاریابی محصولات حصیربافی شهرستان خمام بپردازیم. بدین جهت چهار فرضیه با شاخص های خلاقیت و نوآوری، تبلیغات، آموزش و قیمت گذاری محصولات حصیری تجزیه و تحلیل شدند. برای جمع آوری اطلاعات از روش پیمایشی استفاده شده است. روش تحقیق توصیفی داده ها بر اساس پرسشنامه محقق ساخته 20 سوالی با مقیاس پنج درجه ای لیکرت تهیه و بین جامعه آماری توزیع گردید. در این خصوص با استفاده از فرمول کوکران از بین تولیدکنندگان تعداد 48 نفر با استفاده از نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. برای تعیین اعتبار روایی متغیرها از روش اعتبار محتوایی و برای بررسی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد و ضریب70% به دست آمد. آزمون استنباطی کلموگروف اسمیرنوف جهت نرمال بودن و آزمون t-test برای تجزیه و تحلیل داده ها مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج حاصل شده حاکی از اهمیت زیاد خلاقیت و نوآوری محصولات حصیربافی شهرستان خمام در تبدیل این صنایع دستی به یک برند تجاری موفق است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 179

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 66
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
تعامل: 
  • بازدید: 

    80
  • دانلود: 

    243
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر فناوری نوآورانه بر عملکرد شرکت با در نظر گرفتن نقش میانجی رفتار مصرف کننده است. روش پژوهش حاضر، از نظر هدف، کاربردی بوده و بر حسب روش پژوهش، توصیفی-همبستگی است که با به کارگیری ابزار پرسشنامه و روش پیمایشی داده های مورد نیاز گردآوری شده است. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان صنعت مواد شوینده یزد(کارخانه کیهان شیمی با برند محک، کارخانه پایا شیمی) می باشد و از روش نمونه گیری تصادفی ساده از نوع طبقه بندی شده استفاده شد. برای تعیین حجم نمونه طبق فرمول کوکران حجم نمونه برابر با 80 عدد در نظر گرفته شد. داده های حاصل از این پژوهش با استفاده از نرم افزار PLS نسخه 3 تجزیه و تحلیل شده اند. نتایج پژوهش نشان می دهد فناوری نوآورانه به صورت مستقیم تاثیر مثبت و معنا دار بر عملکرد شرکت ها نشان نداده اند اما با در نظر گرفتن نقش میانجی رفتار مشتری این تاثیر مثبت ارزیابی شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 80

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 243
نویسنده: 

سرافراز سبحان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
تعامل: 
  • بازدید: 

    278
  • دانلود: 

    102
چکیده: 

اوزون وِردسپهری (تروپوسفری ) سبب بروز مشکلات تنفسی می شود و پوشش های گیاهی را تحت تاثیر قرار می دهد. افزایش دما و رطوبت، بیشترین سهم را در تشکیل اوزون وِردسپهری دارند فشار سطح دریا در تحلیل های نقطه ای دارای کاربرد چندانی نیستند. فعالیت انسان ها بر روی زمین در سپر حفاظتی اوزون، اثر می گذارد. از نیمه قرن بیستم، فعالیت انسان روی زمین موجب بروز ضایعاتی در لایه اوزون شده و به نظر می رسد که حیات روی کره زمین در معرض مخاطره قرار گرفته است. در واقع انسان ناخواسته هوا را با مواد شیمیایی آلوده می کند و سپر حفاظتی خود را از بین می برد. دانشمندان به امکان تاثیر پرواز هواپیماهای تندرو و یا فوق سرعت صوت و مواد شیمیایی موجود در قوطی های عطر پاش روی لایه اوزون پی بردند. هواپیماهای فراصوت، در ارتفاعات بسیار زیاد که هوا رقیق تر و مقاومت آن در برابر بدنه هواپیما کمتر است، پرواز می کنند و ازت فعال موجود در دود خروجی از موتور هواپیما اثر ضایع کننده بر روی لایه اوزون دارد. گازهای کلرو فلوئورو کربن (CFC) نیز که در خنک کننده ها و دستگاه های تهویه مورد استفاده قرار می گیرد، روی اوزون استراتوسفری خطرناک می باشد. هر اتم کلر آزاد شده از این گازها، حدود یک صد هزار مولکول اوزون را نابود می کند و با مصرف این گازها طی یک دهه مقادیر زیادی ازون از بین رفته و تراکم این گاز در استراتوسفر کاهش یافته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 278

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 102
نویسنده: 

باقرپور امیرحسین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
تعامل: 
  • بازدید: 

    515
  • دانلود: 

    339
چکیده: 

بسیاری از دانش آموزان و والدین آن ها فکر می کنند نیازی به حضور مشاوره ندارند و حضور مشاور تحصیلی خصوصی تاثیری در پیشرفت آن ها ندارد. در این مقاله به نقش مشاور تحصیلی و این که مشاوره تحصیلی یک حرفه است و نیاز به تخصص دارد می پردازیم. مشاوره تحصیلی نه تنها مهم است بلکه امری ضروری است برای رسیدن به هدفتان. در ادامه با ضرورت داشتن مشاوره تحصیلی آشنا خواهید شد. یک مشاور متخصص و خوب، با داشتن مهارت و صلاحیت علمی و حرفه ای تلاش می نماید تا با توجه به وضعیت و علاقه دانش آموز، نیاز او را بر آورده و با تلاش برای خودشناسی، مراجع و کسب بهترین راه و روش او را به نتیجه دلخواه خود برساند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 515

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 339
نویسنده: 

لوافان علی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
تعامل: 
  • بازدید: 

    137
  • دانلود: 

    292
چکیده: 

در دنیای رقابتی کنونی و جذب متقاضیان مقاصد سفر و رضایتمندی آنها، معرفی هویت سازمان، چگونگی تولید محصول و خدمات، ارائه و توزیع، قیمت هر واحد محصول یا خدمات، و تعدیل هرگونه تغییری در عناصر آمیخته بازاریابی به عهده رویکرد بازاریابی است. در رویکرد بازاریابی عواملی وجود دارد که با استفاده از این عوامل می توان فرایند اجرای بازاریابی را عملیاتی کرد و میزان جذب مشتریان، رضایتمندی و نتیجتا وفاداری آنها را افزایش داد. بازاریابی سنتی که شعارش فروش بیشتر بود منسوخ شده است و در بازاریابی نوین هدف، رضایتمندی مشتریان و از طرف دیگر ارتقاء سطح کیفیت تولید و خدمات است تا متقاضیان را راضی و خشنود سازد و به ادامه مصرف از تولید و خدمات سازمان ها تشویق نماید. سازمان ها بدون داشتن واحد بازاریابی و تبلیغات به هیچ عنوان نمی توانند موفقیت چندانی کسب کنند و جذب مشتریان خود را از راه های غیرعلمی بازاریابی تامین نمایند؛ که این فرایند با ثبات نخواهد بود و به ریزش متقاضیان منجر می گردد. چرخه حیات محصول یا خدمت از طریق ماندگاری و وفاداری مشتریان و جذب مشتریان و متقاضیان جدید است. بازاریابی و عوامل آن می تواند در افزایش و جذب مشتریان نقش موثری داشته باشد. این مقاله به روش توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانه ای، مقالات علمی و پژوهشی و نظرات خبرگان و متخصصان این صنعت و تجربه خود پژوهشگر نگارش شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 137

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 292
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
تعامل: 
  • بازدید: 

    62
  • دانلود: 

    24
چکیده: 

مساله صدای زن از جمله مسائل مهمی است که همواره در اسلام مورد توجه فقیهان بوده است و در این مورد سوالاتی برای یک مسلمان شکل می گیرد؛ آیا صدای زن مانند بدن و زیبایی های او باید مخفی باشد یا می تواند آشکار شود؟ آیا گوش دادن به این صداها جایز است؟ گوش دادن به صداهای محرک زن چه حکمی دارد؟ آواز یا صدای زن ذاتا حرام است؟ ملاک تشخیص حرام و حلال بودن در فقه چیست؟ امروزه فعالیت های زنان در عرصه های مختلف شغلی و دانشگاهی و محافل علمی و هنری و فرهنگی و. . . به چشم می خورد؛ لذا باید بررسی شود که حکم اسماع و استماع صدای زنان در سخنرانی، اذان و اقامه، قرائت قرآن و نماز و آوازخوانی و نوحه خوانی و. . . چیست؟ هدف از نگارش این مقاله، پاسخ به این سوالات است. با بررسی ادله های فقهی می توان به این نتیجه رسید که هر نوع آواز و صدایی از زن حرام شمرده نمی شود بلکه تنها صداهای مناسب مجالس لهو و فساد که مصداق غناست یا اینکه آهنگش غنایی است و آواز های زنانه در عروسی که مردان در آنان راه یابند حرام است اگرچه در شخصی تحریک شهوت کند یا نکند. بنابراین بایستی ابتدا به بررسی مفهوم و مصادیق اسماع و استماع در لغت و اصطلاح فقها پرداخت تا بتوانیم به مصادیق صدای حرام و غیر حرام زنان برسیم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 62

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 24
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
تعامل: 
  • بازدید: 

    209
  • دانلود: 

    64
چکیده: 

بیشتر توجه روانشناسان، امروز صرف یافتن راه های مناسب برای حل مشکلات روانی است که انسان در برخورد با مسائل روزمره و علمی با آن روبرو هستند. کمتر کسی در برابر بیماری های روانی مصونیت دارد. البته دانستن این که هر کسی ممکن است گرفتار ناراحتی روانی شود خود به خود کافی نیست، زیرا بهداشت روانی تن به تشریح علل اختلالات روانی منحصر نیست، بلکه هدف اصلی آن پیشگیری از وقوع ناراحتی ها است. وجود افراد سالم، از شرایط مهم و اساسی برای رشد یک جامعه است. جامعه ای که به سلامت جسم و روان اعضای خود توجه می کند، ضمن عدم صرف هزینه های سرسام آور درمانی، انسانهای سالم نیز پرورش میدهد که این خود ضامن رشد فردی و اجتماعی آن جامعه است. در این مقاله با استفاده از منابع موجود کتابخانه ای و میدانی و بهره گیری از مطالعات، و مصاحبه به گردآوری داده های مورد نیاز پرداخته شده.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 209

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 64
نویسنده: 

سیارپور ساینا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
تعامل: 
  • بازدید: 

    148
  • دانلود: 

    98
چکیده: 

عصر دیجیتال فناوری هایی را ارائه می دهد که به همه جنبه های زندگی انسان کمک می کند و امروزه تقریباً تمام فعالیت های کاری انسان به ایمیل، اینترنت، رایانه بستگی دارد، بنابراین توسعه فناوری دیجیتال تأثیر بسزایی در تغییرات فعالیت های اقتصادی در جهان دارد. در حال حاضر شرکت هایی قادر به پایداری و توسعه اند که باتوجه به ارزیابی مداوم نیازهای بازار و ضرورت های فناوری مدل کسب وکار مناسب تری از رقبا انتخاب کنند. بنا بر نظر محققان عرصه کسب وکار، دستیابی به جایگاه رقابتی مناسب برای یک شرکت، تنها با کمک یک الگوی مناسب کسب وکار امکان پذیر است. یک مدل کسب وکار موفق، نشان دهنده، راه بهتر نسبت به گزینه های موجود است که می تواند ارزش بیشتری را به یک گروه مجزا از مشتریان پیشنهاد کرده و منافع بیشتری را به شرکت بازگرداند. موضوع تحقیق حاضر، بررسی مدل های کسب وکار الکترونیکی در ایران است. روش تحقیق، توصیفی و پیمایشی و نوع تحقیق کاربردی است. جامعه آماری تحقیق، کارشناسان و متخصصین مرتبط با کسب وکارهای الکترونیکی در شهر تهران هستند، 35 نفر به صورت نمونه گیری در دسترس، به عنوان اعضاء نمونه انتخاب شده اند. روش جمع آوری اطلاعات، کتابخانه ای و میدانی است. ابزار گردآوری آوری داده ها، پرسش نامه است که از روایی و پایایی تأیید شده برخوردار است. نتایج نشان دهنده این است که متغیرهای مورد بررسی شامل طراحی سایت، امکان چت و تبادل اطلاعات، جذابیت بصری سایت، شهرت سایت، خلاقیت، تنوع مناطق جغرافیایی، مدیریت دانش، وفاداری مشتریان، تعداد مشتریان و تنوع خدمات بر موفقیت کسب وکارهای الکترونیکی در ایران تأثیرگذار هستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 148

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 98
نویسنده: 

صفری ابوالفضل

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
تعامل: 
  • بازدید: 

    675
  • دانلود: 

    580
چکیده: 

مدیریت استعداد رویکرد جدیدی است که می تواند تحولی در مدیریت سرمایه انسانی ایجاد نموده و نقاط ضعف و اشکالات وارد بر رویکردهای سنتی را مرتفع نماید، از این رو می تواند به عنوان یک ابزار مناسب در کنار مدیریت منابع انسانی سنتی در سازمانهای ایرانی پیشنهاد شود. توجه به امر استعدادیابی می تواند، سازمانها را پویا و به سمت توسعه پایدار و مستمر در حوزه منابع انسانی سوق دهد. سازمانها می بایست برای حل بحران استعداد، نگاه خود را معطوف درون سازمان ساخته، استراتژی جانشین پروری و استعدادیابی را به کارگرفته بر روی شناسایی توسعه و پرورش استعدادهای موجودشان تمرکز کنند. از آنجا که مدیریت استعداد این اطمینان را بوجود می آورد که هر یک از کارکنان، با استعداد و مهارت لازم در شغل مناسب قرارگرفته و از مزایای جبران خدمت، منصفانه و عادلانه بهره مندگردیده و همچنین مسیر شغلی آنها شفاف شده و به عنوان یک عامل تحریک فزاینده برای فرصتهای شغلی بهتر، درون و بیرون سازمانی، عمل کنند. این پژوهش می کوشد تا با بیان تعاریف مربوط به استعداد، مدیریت استعداد، مدیریت استعداد انحصاری و مدیریت استعداد فراگیر گام های اساسی در اجرا و نظام مند کردن این سیستم، به عنوان یک نقشه راه، فرایندها و ابزارهای مناسبی را برای حمایت و توانمندسازی کارکنان را فراهم آورد تا از این راه مدیران دریابند که از کارکنان خود چه انتظارهایی باید داشته باشند، تا این امر موجب بهبود روابط کاری شده در نتیجه سازمان با سرمایه گذاری در مدیریت استعداد از یک سو، از یک نرخ بازگشت سرمایه بالا برخوردار شود و از سویی دیگر، مجموعه ای از استعدادهای گوناگون سازمان را در خزانه استعداد خود داشته باشد. در چنین شرایطی سازمان از مزایای نیروی کار چابک و با انگیزه بهره برده و چالش های پیش روی را به فرصت تبدیل خواهد کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 675

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 580
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
تعامل: 
  • بازدید: 

    881
  • دانلود: 

    620
چکیده: 

امروزه ضرورت برنامه ریزی و کشیدن طرح و نقشه برای نفوذ و تغییر در آینده و تغییر و تحول اساسی و حرکت از وضع موجود به سمت وضع مطلوب بر کسی پوشیده نیست. جایگاه تربیت و به کارگیری معلم در آموزش و پرورش به عنوان یک اصل اساسی در این مورد می باشد. از طرفی با توجه به ابلاغ سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه توسط مقام معظم رهبری و جایگاه رفیع آموزش و پرورش در رشد و توسعه و پیشرفت کشور و به منظور شفافیت بیشتر وضعیت آموزش و پرورش در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه، گزارش ارائه شده است. هدف از انجام این پژوهش بررسی قوانین آموزش و پرورش با تاکید بر نقش معلم در سند تحول بنیادین در جهت توسعه تعلیم و تربیت می باشد. روش تحقیق در مقاله حاضر تحلیلی-توصیفی است. روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای است و همچنین استفاده از منابع اینترنتی انجام خواهد شد. نتایج پژوهش نشان می دهد که ساختار نظام آموزشی کویت از 4سال دورة ابتدایی، 4سال دورة میانی و 4سال دورة متوسطه متشکل می گردد. 4سال دورة ابتدایی و 4سال دورة میانی، در مجموع 8سال دورة آموزش اجباری را تشکیل می دهند تحصیلات به زبان عربی است و در تمام مراحل رایگان می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 881

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 620
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
تعامل: 
  • بازدید: 

    164
  • دانلود: 

    23
چکیده: 

از آنجایی که بانک ها به عنوان یکی از موثر ترین و مهم ترین بخش از اقتصاد کشور ها محسوب می شوند. به همین دلیل یکی از مهمترین عوامل موثر بر رشد و توسعه هر جامعه ای را می توان نظارت ها بر عملکرد بانک ها که از مهمترین و اساسی ترین بنیان های اقتصاد هر جامعه ای محسوب می شود را نام برد. ازآنجایی که تامین نیاز های اساسی مردم و بیشتر فعالیت های تجاری و تولیدی دیگر که باعث به چرخش در آمدن محرک اقتصادی کشور و ایجاد اشتغال برای جوانان می شود. و تامین این نیاز ها و دیگر فعالیت های تجاری و تولیدی نیازمند منابع مالی فراوانی می باشد قسمت عمده این منابع توسط بانک ها در غالب ارائه وام در اختیار فعالین اقتصادی که در این زمینه ها مشغول هستند قرار می گیرد. پس باید به بررسی بیشتر نظارت هایی که برای پرداخت وام وجود دارد بپردازیم با ایجاد هسته نظارت(سامانه سمات) و بیشتر شدن فعالت های نظارتی بانک ها در زمینه پرداخت وام باعث شد تا اشخاص و فعالین اقتصادی که نیازمند واقعی وام هستند شناخته شوند چرا که بحث معوقات بانکی که یکی از مهمترین مشکلات بانک ها محسوب می شود با ایجاد این هسته می توان به مقدار قابل توجهی معوقات بانکی را کاهش داد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 164

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 23
نویسنده: 

یوسفی فرد ناصر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
تعامل: 
  • بازدید: 

    603
  • دانلود: 

    171
چکیده: 

با گسترس تکنولوژی و فراگیری ارتباط میان کشورهای جهان، مبحث آموزش زبان انگلیسی و چگونگی آموزش آن در میان نظام های تعلیم و تربیت جهانی حائز اهمیت گردید. در ایران نیز چگونگی آموزش زبان انگلیسی حائز اهمیت است. از این رو، پژوهش حاضر با هدف «بررسی نحوه آموزش زبان انگلیسی بر مبنای سند تحول بنیادین» انجام شده است. روش پژوهش حاضر از نوع کیفی بوده و نحوه گردآوری داده ها مبتنی بر شیوه کتابخانه ای و اسنادی می باشد و نحوه تحلیل داده ها مبتنی بر شیوه مروری-توصیفی می باشد. یافته های پژوهش حاضر حاکی از آن است که مطابق با سند تحول بنیادین آموزش زبان خارجی با رعایت اصل تثبیت و تقویت هویت اسلامی-ایرانی در چارچوب بخش انتخابی برنامه درسی توصیه شده است. از این رو استفاده از شیوه آموزش فعالیت-محور می تواند روشی مناسب در تدریس زبان انگلیسی باشد. هدف روش آموزش فعالیت-محور در زبان انگلیسی ایجاد فرصت هایی در کلاس درس است تا به زبان آموزان امکان دهد به طور مشارکتی و تعاملی به ساخت دانش زبانی بپردازند و مهارت های زبانی خود را تقویت کنند. برای دستیابی به این هدف و استفاده کارکردی از زبان، فعالیت ها باید اصیل و معتبر، فراگیر-محور و تعاملی باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 603

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 171
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
تعامل: 
  • بازدید: 

    394
  • دانلود: 

    426
چکیده: 

زندگی بشر تحت تاثیر تغییرات وسیع صنعتی، اجتماعی، فرهنگی، دچار تحول شده است. شمار زیادی از افراد قادر نیستند بین محرکهای متنوع بیرونی و نیرو های متعارض درونی توازون ایجادکنند و در فرایند رشد موزون و همه جانبه که همانا هدف اصلی تعالی انسان است، دچار مشکل می شوند. بدیهی است که کودکان و نوجوانان به سبب بی تجربگی و نا آگاهی از مهارت های بازدارنده و تسهیل کننده، اصلاحی، بیشتر در معرض آسیبهای جدی درونی و اجتماعی هستند. دانش آموزانی که مهارت های مقابله با موقعیت های تنش زا را ندارند، به نوعی مقهور آنها خواهند شد و بدین ترتیب مستعد اختلالات روانی، عاطفی، افسردگی، اضطراب و احتمالا مصرف مواد مخدر و رفتار های ضد اجتماعی خواهند شد این دانش آموزان در فرایند تصمیم گیری نیز دچار مشکل میشوند از آنجا که برش اعظمی از اوقات دانش آموزان در جامعه سپری می شود آموزش یادگیری مهارت های زندگی تا حد زیادی می تواند زمینه جامعه پذیری را فراهم کرده و تا حدود زیادی میزان اعتماد به نفس در آنها افزایش داده و موجبات پیشرفت تحصیلی آنان را فراهم کند. هدف از اجرای این تحقیق بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر سازگاری (اجتماعی، آموزشی) دانش آموزان می باشد. بنابراین با توجه به نقش مهم مدارس در تامین بهداشت روانی دانش آموزان، برنامه آموزش مهارت های زندگی، روش موثری در جهت رشد شخصیت سالم دانش آموزان و تامین بهداشت روانی دانش آموزان است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 394

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 426
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
تعامل: 
  • بازدید: 

    655
  • دانلود: 

    282
چکیده: 

کسب و کارهای کوچک و متوسط برای ایجاد و توسعه یک اقتصاد مدرن، پویا و مبتنی بر دانش اهمیت فزاینده ای پیدا می کنند و این به دلیل ظرفیت آنها برای ارتقای کارآفرینی و افزایش مهارتهای کارآفرینی و به دلیل توانایی آنها در انعطاف پذیری و سازگاری سریع با بازار در حال تغییر و ایجاد مشاغل جدید است. بخش S M E ستون فقرات اقتصاد در کشورهای با درآمد بیشتر است در حالی که اخیراً در کشورهای با درآمد پایین نیز با وجود موانع و مشکلات فراوان در حال گسترش است. هرچند کسب و کارهای نوپا نقش اساسی در ایجاد نوآوری اشتغال و افزایش مزیت رقابتی ایفا می کنند، با این حال نرخ شکسته اینگونه کسب و کارها بالاست و به تبع آن هزینه های زیادی را به کارآفرینان و سایر ذینفعان وارد می کنند. یکی از ملزومات رشد خلاقیت و همچنین کارآفرینی در جوامع، مطالعه روند شکست آنهاست. حال آنکه اکثر مطالعات کارآفرینی بر موفقیت کسب و کار متمرکز شده است و اطلاعات کمی در مورد شکست کسب و کار وجود دارد. بیشترین تحقیقات در مورد شکست کسب و کارهای کوچک در کشورهای توسعه یافته انجام شده و دانش محدودی در مورد علل شکست کسب و کار در کشور های دیگر با شرایط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی متفاوت وجود دارد. مقوله ی کارآفرینی در ایران مدتی است که مورد توجه قرار گرفته و با توجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، تجزیه و تحلیل فرآیند کارآفرینی و علل شکست و موفقیت اطلاعات مهمی را برای کارآفرینان فردی، سرمایه گذاران و دولت فراهم می کند. با افزایش سطح آگاهی در این زمینه و گسترش فعالیت پایدار مشاغل کوچک تازه تاسیس، آنها می توانند با ارتقای نوآوری و رشد تولید ناخالص داخلی و کاهش بیکاری شرایط اقتصادی کشورهای در حال توسعه را بهبود بخشند. روش مورد استفاده در این مقاله به صورت مرور ادبیات و کتابخانه ای بوده و با به کارگیری کتب و مقالات معتبر داخلی و خارجی، مطالب جمع بندی و آنها را مورد ارزیابی، بحث و بررسی قرار داده ایم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 655

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 282
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
تعامل: 
  • بازدید: 

    88
  • دانلود: 

    53
چکیده: 

پژوهش حاضر به بررسی رابطه سبک رهبری تحول گرا با نوآوری معلمان در منطقه 6 آموزش و پرورش شهر تهران پرداخته است. این پژوهش از نوع کاربردی و در روش شناسی، همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل تمامی معلمان منطقه 6 آموزش و پرورش شهر تهران (حدوداً 2500 نفر) می باشند. نمونه آماری تحقیق به کمک روش کوکران و به ترتیب زیر برابر با 384 نفر برآورد شد. نمونه پژوهش به صورت نمونه گیری تصادفی ساده از معلمان منطقه 6 آموزش و پرورش شهر تهران انتخاب شدند. این پژوهش از طریق بررسی و مرور متون و منابع (مطالعات کتب، مقاله ها، پایان نامه ها و تحقیقات مرتبط با موضوع) انجام و به منظور گردآوری داده های اولیه پژوهش از روش میدانی (پرسشنامه ای) استفاده شده است. به منظور بررسی رابطه سبک رهبری تحول گرا با نوآوری معلمان در منطقه 6 آموزش و پرورش شهر تهران از سه پرسشنامه مشخصات فردی-اجتماعی، رهبری تحول آفرین باس و آولیو و نوآوری آموزشی مورد استفاده قرار گرفت. هم چنین برای انجام آزمون های آماری از نرم افزار SPSS استفاده شده است. در نتیجه، در فرضیه اصلی، رهبری تحول گرا با نوآوری معلمان در منطقه 6 آموزش و پرورش شهر تهران رابطه دارد. در فرضیه فرعی اول، ترغیب ذهنی با نوآوری معلمان در منطقه 6 آموزش و پرورش شهر تهران رابطه دارد. در فرضیه فرعی دوم، نفوذ آرمانی با نوآوری معلمان در منطقه 6 آموزش و پرورش شهر تهران رابطه دارد. در فرضیه فرعی سوم، انگیزش الهام بخش با نوآوری معلمان در منطقه 6 آموزش و پرورش شهر تهران رابطه دارد و در فرضیه فرعی چهارم، ملاحظه فردی با نوآوری معلمان در منطقه 6 آموزش و پرورش شهر تهران رابطه دارد. بنابراین همه فرضیه های پژوهش تایید می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 88

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 53
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button