Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    9-33
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    165
  • دانلود: 

    84
چکیده: 

زمینه: اصلی ترین هدف قوانین جزایی باید تامین حقوق اساسی انسانها یا همان حقوق بنیادین افراد باشد. اما انچه که مهم است رابطه اخلاق با حقوق افراد است. زیرا که هدف علم اخلاق رساندن انسان به اعلی درجه انسانیت است و هدف حقوق تحقق عدالت نسبی و برقراری نظم اجتماع است. انصاف نیز وسیله تخصیص عدالت و متناسب کردن قواعد آن در موارد خاص است. بنابراین عدالت و انصاف دارای تعامل تنگاتنگ با یکدیگر هستند. اخلاق و حقوق، دو علم با دو هدف مجزا هستند و به نظر برخی حقوقدانان باید از هرگونه اختلاط بین اخلاق و حقوق پرهیز نمود. از همین رو در این مقاله به بررسی رابطه اخلاق و حقوق بنیادین افراد پرداخته شده است. نتیجه گیری: یکی از گام های مثبتی که رویه قضایی کنونی در جهت حقوق افراد می تواند به سمت عدالت بردارد این است که، در دخالت اخلاق در حقوق باید از هرگونه افراط و تفریط دوری جست. تفریط (تفکیک حقوق و اخلاق) به تحجر فکری حقوق دانان و دور شدن از هدف عدالت می انجامد و افراط در وارد کردن اخلاق در عالم حقوق، سبب می گردد عواطف شخصی دادرس جایگزین اصول حقوقی گردد. از طرفی هم اصلی ترین هدف قوانین جزایی باید تامین حقوق اساسی انسانها و حفظ چهار چوب اخلاقی باشد. قانونگذار از طریق وضع قوانین صریح، روشن و قابل فهم برای همگان، مبانی اتخاذ یک سیاست کیفری اصولی را قوام بخشد و مانع از نقض این حقوق شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 165

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 84 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    1-8
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    249
  • دانلود: 

    464
چکیده: 

زمینه: وکالت از مهم ترین نهادهایی است که در فرآیند تحقق عدالت می تواند نقش سازنده ای داشته باشد. حضور وکیل در محاکمات قضایی، سبب تسهیل کشف حقیقت و پیشگیری از اجحاف و نقض حقوق شهروندان تا حد قابل توجهی خواهد شد. ضرورت و اهمیت حق دفاع، موجب شده است تا نظام های حقوقی و قضایی پیشرفته به دیده یک رکن مهم دادرسی منصفانه به آن بنگرند تا بسترهای لازم را برای وکلا، جهت ایفای بهتر رسالت خود، در تمام مراحل رسیدگی فراهم آورند. از این رو، حضور وکیل مدافع، در مراحل دادرسی، از حقوق مهم و اولیه متهمین بوده و با این اوصاف، وکالت در امور کیفری از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است. بنابراین در پژوهش حاضر سعی شده است که مبانی حقوقی و اخلاقی دخالت وکیل در فرایند دادرسی مورد بررسی قرار گیرد. نتیجه گیری: حضور وکیل در فرآیند دادرسی کیفری، بر مبنای حقوقی و اخلاقی، قابل توجیه است. مبانی حقوقی حق انتخاب وکیل در فرآیند دادرسی کیفری؛ دارای دو رویکرد عدالت محور و فایده گرایانه است. در (رویکرد عدالت محور)، مشارکت وکیل، دادرسی و محاکمه عادلانه متهم را تضمین می نماید. ولی بر اساس (رویکرد فایده گرایانه)، مشارکت وکیل در راستای؛ جلوگیری از انحراف دادرسی، پیشگیری از خودسری دست اندرکاران نظام عدالت کیفری، تسریع روند دادرسی و تامین آزادی های مشروع، قابل توجیه است. اما مبانی اخلاقی حق انتخاب وکیل، در فرآیند دادرسی کیفری؛ در راستای جلوگیری از اطاله دادرسی، تبعیض قایل نشدن بین وکالت های تعیینی و وکالت های معاضدتی و تسخیری، اظهار حقایق به موکل ضمن ارزیابی تخصصی موضوع و راز انگاری اظهارات موکل، قابل توجیه است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 249

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 464 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

khodamoradi Rasoul | ghourchi beygi Majid

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2021
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    9-13
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    57
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Background: The main purpose of criminal law must be to secure the basic human rights or fundamental rights of individuals. But the matter is the relationship between morality and human rights. For the purpose of the science of morality is to bring humanity to the highest degree of humanity, and the purpose of law is to achieve relative justice and to restore order in society. Equity is also a means of assigning justice and tailoring its rules to specific cases. Thus, justice and equity are closely intertwined. Ethics and law are two sciences with two distinct goals, and some jurists believe that any confusion between ethics and law should be avoided. Therefore, this article examines the relationship between morality and fundamental rights. Conclusion: One of the positive steps that current judicial procedures can take to bring about justice for individuals is that it is true that morality should be avoided in any way. Obedience leads to the intellectual disengagement of lawyers and the departure from the goal of justice, and the excessive inclusion of ethics in the world of law causes the judge's personal emotions to replace legal principles. On the other hand, the main purpose of criminal law should be to safeguard human rights and maintain a moral framework. By enacting explicit, clear and understandable laws for all, the legislator will consolidate the principles of sound criminal policy and prevent violations of these rights.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 57

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    14-19
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    189
  • دانلود: 

    468
چکیده: 

زمینه: حضور زنان در اجتماع را با توجه به شایستگی ها و توانمندی های ذاتی و اکتسابی شان می توان به عنوان یک مقوله مهم اجتماعی در نظر گرفت. از ضرورت هایی که در جامعه امروزی مورد توجه قرار گرفته، لزوم حضور بانوان در برخی مشاغل و مسیولیت های اجتماعی خاص است و این ضرورت حضور، برای خدمات رسانی به افراد جامعه امری کاملا بدیهی و مشهود است. اسلام نیز بر اساس بسیاری از مدارک و مستندات حضور زنان در جامعه را تصدیق نموده است. مسیله مورد بحث در نوشتار حاضر این است که آیا زنان با توجه به توانایی ها و شایستگی های اکتسابی و فطری خود می توانند در مناصب مهم سیاسی و اجتماعی به نقش آفرینی بپردازند؟ نتیجه گیری: با علم به اینکه حفظ و تحکیم بنیان خانواده، از اساسی ترین ارکان مورد توجه دین اسلام است، قطعا حضور اجتماعی زنان نباید خلل و تزلزلی در این امر مهم ایجاد نماید. بر همین اساس، تحقیق پیش رو به بررسی نقطه نظرات دین مبین اسلام درباره حضور اجتماعی زنان بر اساس توانایی و قابلیت های ذاتی و اکتسابی شان می پردازد. اکنون که ضرورت حضور زن در جامعه کاملا منطقی و اجتناب ناپذیر است. سوال دیگری مطرح می شود که کیفیت حضور و ملاک و شرایط نقش آفرینی او در اجتماع با توجه به دستورات دینی و الزامات اخلاقی چگونه باید باشد؟ برای پاسخگویی به سوالات مذکور در تحقیق حاضر که به روش توصیفی-تحلیلی و با بهره گیری از منابع و ومتون کتابخانه ای به انجام رسیده است این نتیجه حاصل گردیده که مشارکت اجتماعی زنان در قالب اشتغال از دیدگاه اسلام طبق شرایطی مجاز شناخته شده است با این حال بایست به ضروریات و الزامات مربوط به آن نیز توجه داشت. از سوی دیگر اشتغال بی رویه زنان در جامعه امروز با چالش های اخلاقی متعددی روبرو است که از آن جمله می توان به «بی عدالتی و تکلیف مالایطاق»، «سوء استفاده و آزارهای جنسی علیه زنان»، «عدم تمایل به فرزندآوری»، «ایجاد روحیه تقابل بین همسران» و «جدایی و طلاق» اشاره نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 189

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 468 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    20-31
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    214
  • دانلود: 

    438
چکیده: 

زمینه: دست یافتن به مدلی جامع از روابط تاییدشده و بر اساس داده های واقعی آزمون شده، می تواند به درک و تبیین بهتر عوامل زمینه ساز سوءرفتار پژوهشی کمک کند. هدف این پژوهش، اعتباریابی مدل عوامل موثر بر سوءرفتار پژوهشی در تحقیقات علوم پزشکی ایران است. روش: این یک پژوهش توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری را مدیران پژوهشی و اجرایی، اعضاء و کارشناسان کمیته های اخلاق در پژوهش، کارشناسان پژوهشی، سردبیران مجله های علوم پزشکی، اعضای هییت علمی و دانشجویان در دانشگاه ها و مراکز علوم پزشکی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران تشکیل دادند. با استفاده از نمونه گیری در دسترس، تعداد 264 نفر به پرسشنامه های ساخته شده از مدل پژوهش پاسخ دادند. داده ها در قالب روش الگوسازی معادلات ساختاری و توسط نرم افزار AMOS تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج الگوی اندازه گیری نشان دادند که ساختار سیزده عاملی این مدل از نظر شاخص های نیکویی برازش دارای برازندگی قابل قبولی هستند. نتایج همه شاخص های مربوط به برازش الگوی ساختاری نشان دادند مدل از برازش مناسبی برخوردار است. از 22 رابطه نظری میان عوامل موثر بر سوءرفتار پژوهشی درون مدل، 14 رابطه تایید شدند. نتیجه گیری: مدل پیشنهادی از تبیین قابل قبولی برای روابط میان عوامل موثر بر سوءرفتار پژوهشی برخوردار است و می تواند تاثیرات میان عوامل موجود در سطوح کلان، میانی و خرد نظام های پژوهش را رصد کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 214

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 438 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    32-40
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    128
  • دانلود: 

    471
چکیده: 

زمینه: امروزه عوامل متعددی در عملکرد سازمان ها دخیل هستند؛ لذا شناسایی و به کارگیری این عوامل نقش حیاتی در بقای سازمان ها دارد. هدف این پژوهش بررسی نقش سرمایه شهرتی و جو اخلاقی سازمان در ارتباط دی. ان. ای سازمانی و عملکرد سازمان است. روش: پژوهش حاضر بر اساس هدف، کاربردی و با توجه به ماهیت از نوع توصیفی همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان شعب بانک ملی (1900نفر) در مشهد بود. از طریق روش نمونه گیری خوشه ای، 320 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه های استاندارد جو اخلاقی ویکتور و کولن، شهرت سازمانی فامبران و وان ریل، عملکرد سازمانی هرسی و گلداسمیت و پرسشنامه محقق ساخته دی. ان. ای سازمانی استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری توسط نرم افزار SMART PLS انجام شده است. یافته ها: نتایج به دست آمده نشان می دهد اندازه اثر دی. ان. ای سازمانی بر عملکرد سازمان در سطح معناداری 95 درصد، 626/0 است که نقش قابل توجهی در عملکرد سازمان می باشد و سرمایه شهرتی نیز این ارتباط را میانجی گری می کند. همچنین جو اخلافی سازمان، رابطه دی. ان. ای سازمانی بر عملکرد سازمان در شعب بانک ملی را تعدیل می کند. نتیجه گیری: دی. ان. ای سازمانی، بخشی از تاثیر خود بر عملکرد سازمان را از طریق متغیر میانجی سرمایه شهرتی منتقل می کند. لذا با حذف این متغیر از مدل مفهومی پژوهش، میزان تاثیرگذاری دی. ان. ای سازمانی بر عملکرد، به طور محسوسی کاهش می یابد. همچنین وجود جو اخلاقی قوی در سازمان تاثیر قابل توجهی در عملکرد شعب بانک ملی در سطح کلان شهر مشهد دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 128

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 471 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    41-50
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    245
  • دانلود: 

    535
چکیده: 

زمینه: قدردانی به عنوان یک فضیلت اخلاقی، نه تنها نقش بسیار مهمی در سلامت روانی انسان ها دارد، بلکه قدردانی، انگیزه ی تکرار، فراوانی و تداوم رفتارهای مطلوب آنان را مضاعف می کند و به زندگی اجتماعی و جامعه ی انسانی رنگ و معنای زیبایی می بخشد. هدف پژوهش حاضر تعیین نقش میانجی استرس تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی در رابطه ی بین ویژگی های شخصیتی و قدردانی بود. روش: پژوهش، کاربردی و شیوه ی گردآوری و تحلیل داده های آن، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه ی پژوهش دانش آموزان دوره ی دوم متوسطه ی شهر یزد می باشند که از این تعداد 474 دانش آموز (186 پسر و 288 دختر) به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و به مقیاس چند مولف ه ای قدردانی، فرم کوتاه پرسشنام ه ی پنج عامل بزرگ شخصیت، پرسشنامه ی استرس تحصیلی و پرسشنامه ی خودکارآمدی تحصیلی پاسخ دادند. داده ها با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که از بین ویژگی های شخصیتی، توافق پذیری، برون گرایی و گشودگی به تجربه به طور مستقیم و وظیفه گرایی، گشودگی به تجربه و روان نژندگرایی به صورت غیرمستقیم و با واسطه گری استرس تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی می توانند قدردانی را پیش ب ینی کنند. نتیجه گیری: نتیجه آن که ویژگی های شخصیتی م ی توانند استرس تحصیلی افراد را کاهش داده و افراد کم استرس در مقابله با مشکلات خودکارآمدتر می شوند. در چنین شرایطی دانش آموزان در مسیر قدردان تر شدن پیش می روند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 245

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 535 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    51-57
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    445
  • دانلود: 

    607
چکیده: 

زمینه: هر سازمان برای موفقیت در شرایط متغیر و پویای امروزی، نیازمند داشتن قابلیت اعتماد به برند و وفاداری مشتریان و عدم تمایل مشتریان به تغییر برند می باشد. سازمان مورد مطالعه که یکی از صنعت های با فناوری و محصولات پیشرفته می باشد، نیز از این قاعده مستثنی نیست. از طرفی متغیرهای اخلاقی کارکنان می تواند در زمینه دستیابی به این مهم دارای نقش باشد. بر همین اساس، هدف از اجرای تحقیق حاضر، بررسی رابطه همزمان قابلیت اعتماد به برند بر متغیرهای اخلاقی کارکنان و تبلیغات شفاهی و تمایل به تغییر برند می باشد. روش: این تحقیق، در یک سازمان دولتی با فناوری و محصولات پیچیده در شهر تهران انجام شده است؛ که از لحاظ هدف جزء تحقیقات کاربردی و از لحاظ ماهیت و شیوه تحقیقات جزء تحقیقات توصیفی-پیمایشی می باشد. جامعه آماری برای سنجش متغیرهای اخلاقی کارکنان، کلیه کارکنان و برای سنجش دیگر متغیرها، کلیه مشتریان سازمان می باشد؛ که برای آزمون فرضیه های تحقیق نمونه ای 268 نفری از کارکنان و مشتریان به صورت تصادفی ساده، انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بوده است که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفته است. در پایان از روش مدل سازی معادلات ساختاری با کمک نرم افزار لیزرل استفاده شد. یافته ها: نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که قابلیت اعتماد به برند با رهبری اخلاقی، جو اخلاقی و فلسفه های اخلاقی کارکنان رابطه مثبت دارد. هم چنین رهبری اخلاقی و جو اخلاقی با تبلیغات شفاهی رابطه مثبت دارند. نتیجه گیری: سازمان مورد مطالعه برای داشتن مشتریان وفادار و مشتریانی که تمایل به تغییر برند نداشته باشند، بایستی بر قابلیت اعتماد به برند و متغیرهای اخلاقی کارکنان خود، تمرکز ویژه نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 445

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 607 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    58-66
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    147
  • دانلود: 

    459
چکیده: 

زمینه: از دوره رکود، به عنوان دوره کسادی و بحران نیز یاد می شود و م ی تواند فرهنگ و اخلاق را تحت تاثیر قرار دهد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش عوامل مختلف بر تصمیم گیری خرید اخلاقی مصرف کننده در شرایط رکود است. روش: پژوهش حاضر به صورت ترکیبی (کیفی و کمی) انجام شده است. در بخش کیفی روش داده بنیاد بود. جامعه خبرگان شامل اساتید دانشگاهی متخصص در زمینه بازرگانی و مدیریت و نخبگان تجربی در صنع ت ماکارونی بودند که 20 نفر از آنها با روش نمونه گیری گلوله برفی تا رسیدن به اشباع به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مصاحبه های نیمه ساختار یافته بود و داده ها به روش کدگذاری تحلیل شدند. بخش کمی روش توصیفی-همبستگی بود. جامعه مصرف کنندگان ماکارونی در ایران بود که 384 نفر به شیوه در دسترس انتخاب شدند. ابزار پرسشنامه طراحی شده (از نتایج بخش کیفی) بود و داده ها به روش معادلات ساختاری تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که از میان پنج عامل شناسایی شده، عوامل علی و عوامل مداخل ه گر بر تصمیم گیری اخلاقی خرید مصرف کنندگان در شرایط رکود بیشترین نقش را دارند. از میان عوامل زمینه ای، امنیت، احتیاط و بودجه؛ از میان عوامل علی خانواده، شخصیت فرد و دیدگاه و نگرش فرد؛ از میان عوامل مداخله گر، تحریم، عوامل سیاسی و جنگ؛ از میا ن راهبردها، صرفه جویی، خرید کالای با ریسک کمتر و اولویت بندی خرید و از میان پیامدها، انبار شدن کالاها، بیکاری و تغییر رفتار مصرف کنندگان بالاترین اهمیت را در تصمیم گیری اخلاقی خرید مصرف کنندگان در شرایط رکود دارند. نتیجه گیری: بی شک با ریشه کنی فقر و درصورتی که تحریم ها برداشته شوند و دولت سیاست های درست برای اقتصاد وضع کند و حمایت از بنگاه ها و سازمان های اخلاق مدار، مصرف کنندگان در خرید خود به میزان بیشتری به مولفه های اخلاقی پایبند خواهند بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 147

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 459 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    67-75
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    199
  • دانلود: 

    478
چکیده: 

زمینه: تصمیم گیری های اخلاقی در سازمان های مردم نهاد اثرات مثبتی را برای اقتصاد، صنعت و جامعه رقم می زند. این پژوهش با هدف تبیین الگوی بومی تصمیم گیری اخلاقی در سازمان های مردم نهاد انجام گرفته است. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر داده ها آمیخته اکتشافی بود. در بخش کیفی از روش داده بنیاد خودظهور استفاده شد. جامعه آماری مدیران و خبره های منابع انسانی بودند که به روش نمونه گیری هدفمند 20 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده فرم مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. در نهایت داده ها با کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. در بخش کمی روش پیمایشی مقطعی بود. جامعه تحقیق تمامی کارکنان در سمن های شهر همدان بودند که 306 نفر با استفاده از روش سرشماری انتخاب شدند. . داده ها ازطریق پرسشنامه ساختاریافته حاصل از بخش کیفی جمع آوری گردید. برای تحلیل داده ها از روش های جداول توصیفی و تحلیل عاملی بهره گرفته شد. یافته ها: تصمیم گیری اخلاقی سازمان های مردم نهاد در شرایط علی، از عوامل بین فردی، در شرایط زمینه، عوامل سازمانی، در شرایط مداخله گر، عوامل فراسازمانی و مذهبی بر کنش های افراد تاثیر می پذیرد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی، گویای برازش خوب مدل و تایید و صحت طراحی روابط بود. نتایج: یافته ها نشان داد ابعاد شناسایی شده برای الگوی تصمیم گیری اخلاقی، ابعادی چون مذهبی، فردی-شخصیتی، بین فردی، سازمانی و فراسازمانی می باشند. در بخش کمی نیز شاخص های AGFA، GFI، RMSEA و خی دو بیانگر این هستند که ابعاد شناسایی شده یک مفهوم تحت عنوان تصمیم گیری اخلاقی را حمایت می کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 199

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 478 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    76-80
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    345
  • دانلود: 

    619
چکیده: 

زمینه: این پژوهش با هدف بررسی رابطه استراتژی اخلاق مداری در بازاریابی شبکه های اجتماعی با رفتار مصرف کننده و تحلیل نقش میانجی ارزش ویژه برند در صنعت درموکازمتیک به انجام رسید. روش: تحقیق پیش رو، کاربردی با رویکرد توصیفی-پیمایشی و بر پایه روش همبستگی بود. جامعه آماری شامل، مصرف کنندگان محصولات صنعت درموکازمتیک در شهر تهران که در رسانه های اجتماعی آنلاین عضویت داشتند بودند و از میان آنها 400 نفر به روش نمونه گیری تصادفی در دسترس انتخاب و به عنوان نمونه آماری در تحقیق مشارکت داده شدند. ابزار جمع آوری داده های تحقیق، پرسشنامه ای محقق ساز بود. داده ها، با استفاده از روش های توصیفی و استنباطی (معادلات ساختاری) و از طریق نرم افزارهای SPSS و LISREL تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: تحلیل داده ها نشان داد اخلاق مداری در بازاریابی شبکه های اجتماعی با ارزش ویژه برند و رفتار مصرف کننده رابطه مثبت و معنادار دارد. همچنین ارزش ویژه برند خود به تنهایی با رفتار مصرف کننده رابطه مثبت و معنادار دارد. نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان داد که در صنعت درموکازمتیک، پیروی شرکت ها از رویکردهای اخلاقی در بازاریابی شبکه های اجتماعی می تواند تبعات مثبت فراوانی را برای آنها رقم زند و به صورت مثبت ارزش ویژه برند را بالا برده و بدین طریق رفتار مصرف کنندگان را تحت تاثیر قرار می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 345

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 619 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    81-88
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    244
  • دانلود: 

    496
چکیده: 

زمینه: مدیریت صرفا با تکیه بر ساز و کارهای قانونی و به تنهایی نمی تواند رفتارهای موردنیاز سازمان را توسعه بخشد، لذا تیم های کاری به دلیل تعاملات اعضای تیم و حمایت آنها از یکدیگر، رفتار شهروندی سازمانی و اخلاق حرفه ای را با عملکردشان عجین کرده و ترویج می دهند. بدین ترتیب، تحقیق حاضر با هدف تحلیل رابطه عملکرد تیم های کاری بر رفتار شهروندی سازمانی با نقش میانجی اخلاق حرفه ای انجام شده است. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری آن متشکل از 600 نفر از کارکنان ادارات و سازمان های دولتی شهرستان ایلام بوده که 234 نفر از آنان به عنوان حجم نمونه و به روش طبقه ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل سه پرسشنامه بوده که پس از کسب اطمینان از روایی محتوایی، ضرایب پایایی آنها محاسبه شده است. داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی با کمک از نرم افزار های SPSS و Lisrel مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: یافته های این پژوهش نشان داد که بین عملکرد تیم های کاری و رفتاری شهروندی سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (با ضریب مسیر 32/0). این در حالی است که اخلاق حرفه ای در رابطه فوق نقش میانجی دارد (با ضریب مسیر 44/0). نتیجه گیری: کار تیمی افراد یک تیم را به شکلی می پروراند که فرهنگ مبتنی بر اعتماد و احترام متقابل و همکاری و تعهد همگانی به اهداف سازمان موجب می شود که رفتارهای فرا نقش و اخلاق حرفه ای را در مسیر عملکرد و اثر بخشی سازمانی ترویج و اشاعه نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 244

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 496 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    89-96
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    144
  • دانلود: 

    435
چکیده: 

زمینه: هدف پژوهش حاضر طراحی و اعتبار بخشی الگوی بالندگی اخلاقی اعضای هیات علمی و مدرسان دانشگاه فرهنگیان می باشد. روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و آمیخته اکتشافی می باشد. در بخش کیفی جامعه آماری اساتید دانشگاه فرهنگیان بودند که در زمینه بالندگی سازمانی تخصص داشتند که از طریق نمونه گیری هدفمند 12 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و تحلیل داده ها بر اساس روش کدگذاری سیستماتیک انجام گرفت. در بخش کمی، جامعه اساتید دانشگاه فرهنگیان بودند که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای 260 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامه محقق ساخته بالندگی اخلاقی اساتید و مقایسات زوجی بوده است. آزمون های مورد استفاده آماری شامل تحلیل عاملی تاییدی، تی تک نمونه ای و تحلیل سلسله مراتبی بود. یافته ها: یافته های بخش کیفی شامل مقوله های: تعاملات انسانی، ویژگی های شخصیتی، جدیت در کار، رعایت قوانین و شناخت فراگیران بوده و اعتبار الگوی مفهومی توسط نیکویی برازش تایید گردید. هم چنین سطح موجود بالندگی اخلاقی از لحاظ مولفه های تعاملات انسانی، ویژگی های شخصیتی و رعایت قوانین در سطح مطلوب و مولفه های جدیت در کار و شناخت فراگیران در سطح نسبتا مطلوبی قرار داشت. یافته دیگر این که مولفه های بالندگی اخلاقی از نظر اهمیت به ترتیب تعاملات انسانی، جدیت درکار، ویژگی های شخصیتی، شناخت فراگیران و رعایت قوانین، تعیین گردید. نتیجه گیری: با توجه به نتایج آماری، طراحی و اعتبارسنجی الگوی بالندگی اخلاقی اساتید دانشگاه فرهنگیان به دست آمده و وضعیت موجود بالندگی اخلاقی و میزان اهمیت مولفه های آن شناسایی گردید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 144

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 435 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    97-104
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    252
  • دانلود: 

    469
چکیده: 

زمینه: اطمینان از رفتارهای اخلاقی مانند صداقت در گفتار و نیت درونی افراد در فضای واقعی جوامع قابل اندازه گیری است. هدف از این تحقیق یافتن راهی برای سنجش اطمینان پذیری و بررسی تفاوت در شبکه های مجازی و اجتماعی مبتنی برموبایل در بین کاربران می باشد. روش: روش بکاررفته پژوهش کاربردی و توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری آن، کاربران فعال در شبکه های اجتماعی فعال مبتنی بر موبایل و مرتبط با بورس تهران می باشند، که از بین آنها تعداد 150نفر با روش نمونه گیری تصادفی در دسترس به عنوان نمونه آماری انتخاب شده اند. برای گردآوری داده ها از ابزار پرسشنامه استفاده شده و آزمون فرضیه ها نیز از روش مدل معادلات ساختاری، و با استفاده از نرم افزار Smart PLS انجام گردیده است. یافته ها: یافته های تحقیق نشان می دهد رابطه شهرت برنامه با پاداش های اجتماعی، معروفیت با نگرانی نسبت به حفظ حریم خصوصی، روند تجربه با پاداش های اجتماعی و پاداش های اجتماعی با صداقت در گفتار معنی دار هستند، ولی رابطه بین سازگاری برنامه با پاداش های اجتماعی، عزت نفس با نگرانی نسبت به حریم خصوصی، روند تجربه با نگرانی نسبت به حریم خصوصی، پاداش های مالی با تمایل به صداقت در گفتار، پاداش های مالی با صداقت در گفتار و پاداش های اجتماعی با تمایل به خودافشایی معنی دار نیستند. نتیجه گیری: نیازها و ارزش های اخلاقی کاربران شبکه های اجتماعی باید با دقت بیشتری مورد توجه قرار گیرند و تامین کنندگان شبکه های اجتماعی، پاداش های اجتماعی متفاوتی را در نظر بگیرند. همچنین متغیرهای عزت نفس، حریم خصوصی کاربران و صداقت در گفتار آنها در شبکه های اجتماعی مورد توجه گیرند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 252

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 469 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    105-109
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    215
  • دانلود: 

    537
چکیده: 

زمینه: پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین اخلاق حرفه ای و چابکی سازمانی با میانجی گری سواد اطلاعاتی در بین کارکنان دانشگاه ارومیه پرداخته تا مشخص نماید که آیا اخلاق حرفه ای رابطه معنی داری با چابکی سازمانی و سواد اطلاعاتی دارد؟ روش کار: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها، توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل 630 نفر کارمندان دانشگاه ارومیه، بودند که تعداد 230 نفر آن ها از طریق نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. داده های موردنیاز با استفاده از سه پرسشنامه استاندارد اخلاق حرفه ای، سواد اطلاعاتی و چابکی سازمانی جمع آوری و با روش تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل مسیر با استفاده از (PLS) برای فرضیه های پژوهشی تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که اخلاق حرفه ای توان تبیین تغییرات چابکی سازمانی سواد اطلاعاتی را به میزان 40 و 82درصد را دارد. هم چنین 58درصد از تغییرات چابکی سازمانی را سواد اطلاعاتی تشریح می نماید. اخلاق حرفه ای توان تبیین چابکی سازمانی از طریق نقش میانجی سواد اطلاعاتی به میزان 43 درصد را دارد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج آماری، کلیه فرضیات تحقیق تایید و این نتیجه حاصل گردید که اخلاق حرفه ای رابطه معنی داری با چابکی سازمانی و سواد اطلاعاتی دارد و سواد اطلاعاتی بین رابطه اخلاق حرفه ای و چابکی سازمانی. نقش میانجی را دارد

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 215

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 537 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

دشت لعلی زهرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    110-118
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    427
  • دانلود: 

    564
چکیده: 

زمینه: بی تردید انسان ها از بعد ارزش های فردی دارای ویژگی های اخلاقی متفاوتی هستند که رفتار آن ها را شکل می دهد، بطوریکه اخلاقی بودن یا نبودن رفتار افراد می تواند منجر به پیامدهای مثبت و منفی در سطح سازمان شود. هدف اصلی پژوهش بررسی نقش قدرت اخلاقی بر رفتار سبز کارکنان است. روش: روش پژوهش توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق کلیه مدیران و کارکنان در هلال احمر استان چهارمحال و بختیاری به تعداد 160 نفر می باشند. باتوجه به محدود بودن جامعه آماری از روش تمام شماری استفاده شده است. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شد. پایایی پرسشنامه با روش آلفای کرونباخ به تایید رسید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون رتبه بندی فریدمن و نرم افزار Spss22 و Smart Pls2. 0 استفاده شده است. یافته ها: یافته های پژوهش حاکی از آن است که قدرت اخلاقی با مولفه های مالکیت اخلاقی، کارآمدی اخلاقی و شجاعت اخلاقی بر رفتار سبز کارکنان با مولفه های عمل پایدار، اجتناب از آسیب، مراقبت، نفوذ بر دیگران و ابتکار عمل تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین نتایج رتبه بندی نشان می دهد با احتمال 95 درصد در اولویت مولفه های قدرت اخلاقی تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجه گیری: قدرت اخلاقی یک عامل مهم و موثر بر رفتار سبز کارکنان است. برای توسعه قدرت اخلاقی کارکنان برگزاری جلسات گفتمان اخلاقی برای آشنایی با معضلات اخلاقی، استفاده از تکنیک های آموزشی استدلال اخلاقی به روش تجزیه و تحلیل موردی، اعمال سیستم پاداش برای تشویق کارکنان به رفتارهای اخلاقی مانند مسیولیت پذیری و مشارکت کارکنان در هدف گذاری آتی سازمان پیشنهاد می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 427

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 564 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    119-126
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    173
  • دانلود: 

    461
چکیده: 

زمینه: اخلاق بیش از آن که فردی باشد پدیده ای اجتماعی است. علم جامعه شناسی، و اخلاق دررسانه ها و نقش آن از آغاز شکل گیری دو نقش متمایز برای آن ها لحاظ شده است: ایجاد آگاهی اجتماعی در جامعه و یک فعالیت تجاری پول ساز و سودآور، که می تواند به عنوان یک مزیت رقابتی در توسعه و بالندگی و خودکفایی رسانه نقش آفرین باشد چرا که رسانه برای ادامه حیات خود نیازمند کسب درآمد هست، با درک این مهم پژوهش حاضر با هدف بررسی سرمایه اخلاقی به عنوان تقویت کننده الگوی مفهومی اقتصاد رسانه ای انجام پذیرفت. روش: این پژوهش از نوع مطالعات کیفی است که از نظریه داده بنیاد استفاده شده است. مشارکت کنندگان شامل متخصصان و صاحب نظران حوزه رسانه در کشور بودند، که از طریق روش نمونه گیری زنجیزه ای تعداد 20 نفر بعنوان مطلعین کلیدی انتخاب شدند. داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته گردآوری شد. اعتبار و روایی داده ها از دو روش بازبینی مشارکت کنندگان و کدگذاری مجدد توسط خبرگان به دست آمد. داده ها بوسیله کد گذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند، تعداد51 کد باز، 16 مفهوم و 5 مقوله احصاء شد. یافته ها: مقوله های عمده و هسته ای در قالب ابعاد چندگانه شرایط علی از جمله (اخلاق محوری، سرمایه اجتماعی، مسیولیت اجتماعی)، محوری (فن آوری نوین، محتوا سازی، اقتصاد محوری)، شرایط زمینه ای (عوامل فرهنگی، عوامل محیطی، راهبردگرایی، مدیریت منابع)، شرایط مداخله گر (سیاسی گرایی، سوء مدیریت) و پیامدها(جهانی شدن و الگو سازی) به سطح انتزاعی بالاتر ارتقاءداده شد و در نهایت مدل پارادایمی پژوهش ارایه گردید. نتیجه گیری: نتایج نشان داده است که امروزه اهمیت و توجه به مفاهیم اخلاقی به عنوان یک سرمایه در تمامی حوزه ها بالاخص رسانه به قدری گسترش یافته است که به عنوان مهم ترین مولفه در توسعه به شمار آمده است. از این رو خبرگزاری ها با اتکا و تمسک به سرمایه اخلاقی می توانند در تدوین و اجرای بهینه الگوی اقتصاد رسانه ای و در کسب و کار و تجاری سازی رسانه موفق گردند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 173

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 461 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    127-135
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    183
  • دانلود: 

    450
چکیده: 

زمینه: مطالعات نشان داده است که رفتار اخلاقی در عملکرد افراد سازمان از اهمیت بسزایی بر خوردار است، لذا هدف این تحقیق ساخت و اعتباریابی ابزاری برای اندازه گیری رفتار اخلاقی کارکنان است. روش: روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نوع پژوهش های میدانی است. جامعه آماری را کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان بزرگ به تعداد 633 نفر تشکیل داد. نمونه آماری را 450 نفر از کارکنان تشکیل داد که به روش طبقه ای نسبتی انتخاب شدند. مراحل ساخت پرسشنامه با روش های آماری مربوطه انجام شد. علاوه بر آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف معیار از آمار استنباطی مانند تحلیل عامل اکتشافی و تاییدی استفاده شد. یافته ها: با توجه به نتایج، پرسشنامه رفتارهای اخلاقی با 39 سوال و با سه عامل فردی با سه زیرعامل مرکز کنترل، عزت نفس، باورهای دینی و وجدان، عامل گروهی با دو زیر عامل ارباب رجوع و همکاران و عامل سازمانی با سه زیر عامل فرهنگ سازمانی، تعهد سازمانی و کدهای اخلاقی ساخته شد. نتایج تحلیل عامل تاییدی حاکی از اعتبار پرسشنامه و ضرایب آلفای کرونباخ بر پایایی ابزار تاکید داشت. نتیجه گیری: پرسشنامه ساخته شده قابلیت اندازه گیری رفتار اخلاقی کارکنان را دارا است. بنابراین پیشنهاد می شود مدیران سازمان ها عامل های این پرسشنامه را جهت ارتقای رفتار اخلاقی کارکنان در محیط کار مورد توجه قرار دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 183

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 450 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    136-144
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    310
  • دانلود: 

    530
چکیده: 

زمینه: شخصی سازی اخلاقی تبلیغات توسعه ارتباطات فردی با مصرف کننده خاص بر اساس ترجیحات اخلاقی مصرف کننده هدف است. پژوهش حاضر بر آن است تا به طراحی مدل خرید آنلاین در رسانه های اجتماعی با استفاده از شخصی سازی اخلاقی تبلیغات بپردازد. روش: تحقیق حاضر کیفی و از نوع اکتشافی-توسعه ای می باشد. جامعه آماری این تحقیق خبرگان دانشگاهی، متخصصین حوزه بازاریابی و مدیران شبکه های اجتماعی می باشند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند (قضاوتی و گلوله برفی) تعداد 20 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود. تحلیل داده ها با استفاده از تکنیک دلفی در چهار مرحله اجرا و در جهت رسیدن به اتفاق نظر میان اعضاء از ضریب هماهنگی کندال استفاده شد. یافته ها: بر اساس یافته های تحقیق عوامل تناسب، محتوی و زمان تبلیغات عوامل اصلی برای متغیر پیش بینی کننده شخصی سازی اخلاقی تبلیغات در نظر گرفته شده است و عوامل آگاهی، اعتبار، خلاقیت، سرگرمی و ارزش اجتماعی به عنوان مولفه های تعیین کننده متغیر میانجی ارزش تبلیغات و عوامل تمرکز، زمان و فریبندگی به عنوان عوامل تاثیرگذار برای متغیر میانجی تجربه روانی و عوامل اعتماد شناختی، عاطفی و اعتماد به محصول تعیین کننده متغییر میانجی مولفه اعتماد تعیین گردید و خرید آنلاین به عنوان متغییر ملاک در نظر گرفته شده است. نتیجه گیری: در این پژوهش عوامل و متغیرهای اصلی مدل استخراج و پس از اجرای فن دلفی و نتایج نظرسنجی چهار مرحله ای از صاحب نظران پانل، نهایتا مولفه های 19 گانه موثر در طراحی مدل خرید آنلاین از طریق شخصی سازی اخلاقی تبلیغات در قالب مدل مفهومی پژوهش شناسایی شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 310

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 530 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    145-153
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    294
  • دانلود: 

    531
چکیده: 

زمینه: این پژوهش باهدف بررسی پیش بینی قضاوت و رفتار اخلاقی در دانش آموزان دختر مدارس راهنمایی عادی و تیزهوش شهرستان گچساران بر اساس ارزش های شخصی-خانوادگی و فراشناخت اخلاقی انجام شد. روش: روش پژوهش توصیفی-همبستگی و ازنظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دبیرستان شهر گچساران بودند که برای انجام پژوهش 200 نفر از آن ها به روش خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه های دانش فراشناخت اخلاقی استدلال اخلاقی، رفتار اخلاقی و ارزش های شخصی (خانوادگی-شغلی) بود. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها، از آمار توصیفی و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، ضرایب رگرسیون چندگانه و تحلیل رگرسیون چندگانه) استفاده گردید. یافته ها: یافته های پژوهش نشان دادند که متغیرهای پیش بین (دانش فراشناختی اخلاقی و ارزش های شخصی-خانوادگی) به استثنای ارزش های شغلی، مدل معنی داری برای پیش بینی استدلال اخلاقی دانش آموزان ایجاد کرده اند. هرچند ارزش های شغلی، قضاوت اخلاقی را پیش بینی نکرد. اما متغیرهای پیش بین (دانش فراشناختی اخلاقی و ارزش های شخصی-خانوادگی) مدل معنی داری برای پیش بینی رفتار اخلاقی دانش آموزان ایجاد کرده اند (001P≤ 0/) نتیجه گیری: یافته ها حاکی از این است که با توجه به نیاز جامعه به فراگیری و رعایت قضاوت و رفتار اخلاقی، توجه به دانش فراشناخت اخلاقی و ارزش های شخصی-خانوادگی می تواند در این زمینه موثر باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 294

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 531 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    154-158
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    159
  • دانلود: 

    455
چکیده: 

زمینه: اولین بعد برای رعایت عمل اخلاقی، حساسیت اخلاقی است. اندیشه و رفتار اخلاقی فرد در ارتباط های اجتماعی خود با دیگر انسان هایی که با او سروکار دارند در این قلمرو می گنجد. این تحقیق به بررسی عوامل پیش بینی کننده حساسیت اخلاقی در معلمان پرداخته است. روش: این پژوهش به روش توصیفی از نوع همبستگی در جامعه آماری معلمان ابتدایی شهر سنندج انجام شد. نمونه پژوهش 285 نفر (206 زن و 79 مرد) بود که به روش نمونه گیری طبقه ای-نسبتی انتخاب شد. داده ها با استفاده از یک پرسشنامه در سه مقیاس حساسیت اخلاقی، بهزیستی روان شناختی و معنای زندگی جمع آوری شد. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های رگرسیون چند متغیره انجام گرفت. یافته ها: یافته ها نشان داد که متغیر های معنای زندگی و بهزیستی، حساسیت اخلاقی را پیش بینی می کنند و در میان مولفه های معنای زندگی و بهزیستی روان شناختی، مولفه جستجوی معنا، خویشتن پذیری، استقلال و تسلط بر محیط رابطه معنی دار با حساسیت اخلاقی دارند. نتیجه گیری: در فرایند گزینش و استخدام معلمان باید متغیرهای بهزیستی روان شناختی و معنای زندگی و حساسیت اخلاقی مدنظر قرار گیرد و همچنین در دوره های ضمن خدمت به تقویت و توسعه این متغیرها پرداخته شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 159

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 455 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    159-162
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1308
  • دانلود: 

    1309
چکیده: 

زمینه: یکی از وظایف مهم مدارس، تشویق نوجوانان به مشارکت و تعاون در همه امور است. این تحقیق با هدف بررسی رابطه بین خود تنظیمی تحصیلی و هوش اخلاقی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان انجام شده است. روش: تحقیق از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان شهرستان گیلانغرب بودند؛ 110 نفر با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه خود تنظیمی تحصیلی ریان و کونیل و هوش اخلاقی لنیک و کیل استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد بین خود تنطیمی و ابعاد آن با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود دارد. همچنین بین هوش اخلاقی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه معنادار وجود دارد (05/0

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1308

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1309 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    163-167
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    753
  • دانلود: 

    744
چکیده: 

زمینه: هویت اخلاقی به مثابه مقدمه کنش اخلاقی در پژوهش های روان شناسی اجتماعی مطرح شده است. از این رو، هدف این پژوهش مطالعه کیفی چگونگی شکل گیری هویت اخلاقی در دانش آموزان شهر اصفهان بوده است. روش: پژوهش پیش رو از نوع کیفی است. جامعه پژوهش شامل دانش آموزان دوره دوم دبیرستان شهر اصفهان بود که به روش نمونه گیری هدفمند تا رسیدن به مرحله اشباع نظری 22 نفر انتخاب شدند. جمع آوری داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با دانش آموزان انجام گرفت، و داده های به دست آمده با استفاده از روش تحلیل مضمونی، تحلیل گردید. یافته ها: تحلیل داده ها منتج به استخراج 5 مضمون اصلی و 13 خرده مضمون شد که 5 مضمون اصلی عبارتند از خانواده، مدرسه، دین، سرمایه فرهنگی عینی، و سطح کلان سیاسی، اقتصادی و اجتماعی. نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که شکل گیری هویت اخلاقی در میان دانش آموزان تحت تاثیر مجموعه ای از زمینه ها است که در سه سطح خرد، میانه و کلان قرار می گیرند. بنابراین برای بهبود و تقویت هویت اخلاقی دانش آموزان پیشنهاد می گردد آموزش معانی و اصول اخلاقی در زمینه های اشاره شده مورد توجه و بازنگری قرار گیرد. ضمن اینکه رفتارهای اخلاقی والدین، معلمان، رهبران دینی و مسیولین حکومتی به مثابه الگوهای اخلاقی دانش آموزان از اهمیت بسیاری در این زمینه برخوردار است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 753

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 744 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    168-172
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    318
  • دانلود: 

    569
چکیده: 

زمینه: خستگی هیجانی در سازمان هایی که در آن ها ایمنی فیزیکی در معرض خطر است، تهدیدی برای عملیات استاندارد و یکنواخت است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر رهبری اخلاقی بر خستگی هیجانی با در نظر گرفتن متغیرهای شخصیتی است. روش: روش پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی، از لحاظ ماهیت و روش، از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری مجموعه پرسنل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری های استان همدان به تعداد 400 نفر است. که 240 نفر، بر اساس جدول کرجسی و مورگان به روش طبقه ای نسبی، به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسش نامه است. به منظور تجزیه و تحلیل یافته ها از مدل تحلیل مسیر و برای تحلیل متغیر میانجی از آزمون سوبل استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل مدل مسیر نشان داد که رهبری اخلاقی و ویژگی های شخصیتی می توانند بر خستگی هیجانی به طور مستقیم و غیرمستقیم اثر منفی و معنی داری بگذارند. همچنین هیجان اخلاقی و تحمل ابهام نقش متغیر میانجی را در ارتباط بین متغیرهای دیگر دارند. نتیجه گیری: با ترویج مفاهیمی مانند هیجان های اخلاقی، وظیفه شناسی و قدرت تحمل ابهام می توان به ایجاد محیط های اخلاقی قوی تر که حمایت کننده و زمینه ساز رفتار اخلاقی هستند و به نوعی نگه دارنده و تقویت کننده اخلاق در سازمان هستند، کمک نمود و از آن طریق باعث کاهش خستگی هیجانی شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 318

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 569 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    173-177
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    295
  • دانلود: 

    533
چکیده: 

زمینه: امروزه توانمندسازی به عنوان یکی از دغدغه های اصلی هر سازمان، تاثیر قابل ملاحظه ای در افزایش مهارت افراد در حل مشکلات اداری که با آن روبرو هستند، دارد. در این بین رعایت ارزش های اخلاقی در مواجه با این مشکلات، برای بقای سازمان ها هم حایز اهمیت است. بنابراین شناسایی و درک بهتر عواملی که با توانمندسازی مدیران در ارتباط هستند، نقش بسزایی در موفقیت سازمانی خواهند داشت. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش فراشناخت اخلاقی در توانمندسازی مدیران مالی می باشد. روش: این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی-همبستگی است و جامعه آماری را مدیران مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تشکیل می دهند که از میان آن ها تعداد 150 نفر به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسش نامه های استاندارد استفاده شد و در نهایت برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از روش رگرسیون چند متغیره و با استفاده از نرم افزار آماریSPSS بهره گرفته شد. یافته ها: یافته ها نشان می دهد فراشناخت اخلاقی رابطه مثبت و معنی داری با توانمندسازی مدیران مالی دارد. از سویی دیگر رابطه تجربه کاری با توانمندسازی مدیران نیز مثبت و معنی دار است. نتیجه گیری: در راستای نتایج بدست آمده می توان گفت، برخورداری از فراشناخت اخلاقی و تجربه کاری برای افزایش توانمند سازی مدیران مالی اهمیت ویژه ای دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 295

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 533 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    178-182
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    129
  • دانلود: 

    432
چکیده: 

زمینه: تعدیل منابع انسانی درهرسازمانی با ایجاد مشکلات برای کارکنان آن همراه است. هدف ازتحقیق حاضر تحلیل رابطه تعدیل منابع انسانی با برخی مولفه های اخلاقی، فردی و سازمانی دردانشگاه آزاداسلامی (مطالعه موردی استان مازندران) است. روش: تحقیق حاضر کاربردی و به لحاظ روش ازنوع توصیفی-همبستگی است و به شکل آمیخته (کیفی-کمی) اجرا شد. در مرحله کیفی جامعه آماری شامل خبرگان وصاحب نظران دانشگاه آزاد استان مازندران بود که 35 نفر از آنها به روش هدفمند انتخاب شد. ابزار تحقیق در این بخش مصاحبه بود و تکنیک دلفی روش تحلیل بود. در مرحله کمی جامعه آماری، شامل 1778نفر کارمند کلیه واحدهای دانشگاه آزاد استان مازندران درسال 1396 بوده که با روش نمونه گیری غیراحتمالی 313 نفرازکارکنان عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود. به منظور بررسی مدل مفهومی پژوهش، ازمدل معادلات ساختاری (SEM) استفاده شده است و از نرم افزار SPSS 20 کمک گرفته شد. یافته ها: یافته ها در مجموع بیانگر رابطه تعدیل نیروی انسانی با 31 مولفه بود که در 4 شاخص اصلی قابل طبقه بندی بود که در بخش کمی نتایج حاکی از معناداری مدل نهایی پژوهش بود. نتیجه گیری: بر اساس نتایج تحقیق مشخص شد تعدیل نیروی انسانی با 4 شاخص اصلی اخلاقی، فردی-سازمانی، قابلیت اجرا و حقوقی رابطه دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 129

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 432 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button