Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    7-25
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    913
  • دانلود: 

    548
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اثربخشی درمان تعامل والد-کودک در بهبود توجه پایدار دانش آموزان صورت گرفت. روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه مورد مطالعه این پژوهش را، تمام دانش آموزان پسر مقطع دبستان شهر تهران در سال تحصیلی 93-92 تشکیل داده اند. نمونه پژوهش شامل 20 نفر از مادران دانش آموزانی بود که حاضر به شرکت در پژوهش بوده و به شیوه نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند و پس از پاسخگویی به آزمون عملکرد پیوسته به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شد. مادران دانش آموزان گروه آزمایشی به مدت 12 جلسه تحت درمان تعامل والد- کودک قرار گرفتند، اما گروه گواه هیچ مداخله ای دریافت نکرد. داده ها با استفاده از روش آماری کوواریانس تحلیل شد. نتایج نشان داد که توجه پایدار آزمودنی های گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه به طورمعناداری افزایش یافت. این درمان راهبردی موثر برای افزایش توجه کودکان است. بر مبنای نتایج این پژوهش به مشاوران و روان شناسان کودک می توان پیشنهاد نمود که با استفاده از این روش درمانی در افزایش دامنه توجه و تمرکز دانش آموزان بکوشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 913

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 548 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    26-48
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    3697
  • دانلود: 

    1719
چکیده: 

آموزش مهارت های مثبت اندیشی برای کودکان و نوجوانان، به منظور تقویت و بهبود ارتباط مثبت با خود، ارتباط مثبت با دیگران و زندگی و نیز افزایش عزت نفس و موفقیت تحصیلی آنان بسیار مفید و سودمند به نظر می رسد. با توجه به اهمیت مثبت اندیشی و جنبه های گسترده آن از جمله نقش آن در سازگاری نوجوانان، پژوهش حاضر به بررسی اثر بخشی آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر سازگاری اجتماعی، هیجانی و تحصیلی دانش آموزان پرداخت. روش پژوهش، آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری همه دختران دانش آموز دبیرستان های شهر ساری بودند. نمونه آماری تعداد 30 نفر از دانش آموزان که به شیوه تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و در دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه قرار گرفتند. ابزار پژوهش، پرسشنامه سازگاری سینگ و سینها بود که قبل و بعد از ارائه آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر گروه آزمایش، برای هر دو گروه گواه و آزمایش اجرا گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی شامل میانگین و انحراف معیار و تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر سازگاری اجتماعی، هیجانی و تحصیلی دانش آموزان تاثیر معناداری دارد .

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3697

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1719 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    49-67
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2274
  • دانلود: 

    1384
چکیده: 

پژوهش حاضر باهدف شناسایی اثر آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر سازگاری اجتماعی و سرمایه روان شناختی دختران نوجوان ناسازگار انجام پذیرفت، پژوهش از نوع آزمایشی و در چارچوب طرح پیش آزمون–پس آزمون با گروه گواه اجرا گردید. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر سال اول دبیرستان های دولتی در سال تحصیلی 94-93 شهر هشتگرد بود که به روش تصادفی مرحله ای، دو دبیرستان انتخاب شد و بر اساس نمره کسب شده از اجرای اولیه پرسشنامه سازگاری اجتماعی نمونه ای شامل 60 نفر از نمرات پایین تر از میانگین، برای پژوهش برگزیده شده و به تصادف در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. گرداوری اطلاعات به واسطه دو ابزار، پرسشنامه سازگاری دانش آموزان و پرسشنامه سرمایه روان شناختی لوتاتزوهمکاران صورت پذیرفت. به منظور اجرای پژوهش و مطابق با طرح پیش آزمون–پس آزمون ابتدا هر دو گروه در پیش آزمون سنجیده شدند، سپس گروه آزمایش طی هشت جلسه تحت آموزش مهارت های مثبت اندیشی قرار گرفتند و مجددا در پس آزمون هر دو گروه به سنجش درآمدند. جهت تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد و نتایج تفاوت معنادار میان گروه آزمایش و گواه را در هر دو متغیر سازگاری اجتماعی و سرمایه روان شناختی نشان داد (P<0.05). بر این اساس می توان گفت آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر افزایش سازگاری دانش آموزان موثر بوده و منجر به بهبود سرمایه روان شناختی در کلیه مولفه های آن شامل خودکارآمدی، امید، خوش بینی و تاب آوری می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2274

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1384 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    68-82
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1437
  • دانلود: 

    519
چکیده: 

تعداد زیادی از واژگان زبان انگلیسی به دلیل داشتن دو یا چند معنی دانش آموزان را در یادگیری دچار چالش می نمایند. زمانی که این دسته از واژه ها در قالب عبارات یا اصطلاحات مورد استفاده قرار گیرند یافتن معنی صحیح برای دانش آموزان دشوارتر می گردد. به منظور یافتن روش و ترتیب تدریس موثر، در این مطالعه یادگیری سه نوع اصطلاح معادل، مشابه، متفاوت انگلیسی تعداد 54 دانش آموز سطح پیشرفته و متوسط زبان انگلیسی که شامل 28 دانش آموز در سطح پیشرفته و 26 دانش آموز در سطح متوسط بودند مورد مطالعه قرار گرفته است. به این منظور دانش آموزان هر سطح به صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و شاهد تقسیم شدند. در ابتدا از هر چهار گروه یک تست پیش آزمون که شامل اصطلاحات بود گرفته شد. سپس، گروه های آزمایشی تمرین هایی را به شکل مکالمه های کوتاه دریافت ولی گروه های شاهد هیچ تمرینی دریافت نکردند. در جلسه پایانی مجددا یک تست پس آزمون فوری از هر چهار گروه گرفته شد و بعد از یک ماه همان آزمون به صورت پس آزمون تاخیری تکرار شد. داده های بدست آمده با استفاده از روش های آماری تحلیل واریانس با اندازه گیری تکراری و آزمون تی جفتی مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج بدست آمده نشان داد که در هر چهارگروه و در هر دو تست درک مطلب و ترجمه و در هر سه آزمون برگزار شده، بیشترین یادگیری متعلق به اصطلاحات معادل و به دنبال آن اصطلاحات مشابه بود و اصطلاحات متفاوت دشوارترین برای یادگیری بودند. به علاوه، دانش آموزان در کلیه آزمون ها و گروه ها در درک مفهوم اصطلاحات بهتر از ترجمه و بیان آنها عمل کردند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1437

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 519 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    83-100
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2286
  • دانلود: 

    1805
چکیده: 

هدف از این پژوهش، پیش بینی اعتیاد به اینترنت بر اساس حمایت اجتماعی ادراک شده، احساس تنهایی و هراس اجتماعی بود. طرح پژوهش، توصیفی از نوع مدل های همبستگی بود. جامعه پژوهش را دانش آموزان دختر مقطع دبیرستان (دوره دوم متوسطه) شهر کرج تشکیل می دادند که در نیمسال اول تحصیلی 95-94 مشغول به تحصیل بودند. حجم نمونه شامل 140 دانش آموز بود که برای نمونه گیری، از روش خوشه ای چند مرحله ای استفاده شد. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه های اعتیاد به اینترنت، حمایت اجتماعی ادراک شده، احساس تنهایی و هراس اجتماعی استفاده شد. داده ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استاندارد شده تحلیل شد و نتایج نشان داد که دو متغیر احساس تنهایی و هراس اجتماعی پیش بینی کننده اعتیاد به اینترنت هستند و می توانند به طور معنی داری تغییرات اعتیاد به اینترنت را پیش بینی کنند (P<0.05). همچنین متغیر حمایت اجتماعی ادراک شده، به تنهایی پیش بینی کننده اعتیاد به اینترنت نیست (P>0.05). بنابراین می توان این گونه بیان کرد که اعتیاد به اینترنت تحت تاثیر عوامل گوناگونی است که از جمله آنها می توان به نقش احساس تنهایی و هراس اجتماعی به عنوان مولفه های اضطرابی اشاره داشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2286

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1805 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    101-116
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1135
  • دانلود: 

    764
چکیده: 

هدف این مطالعه، مقایسه ابعاد سرشت و منش در دانش آموزان با و بدون نشانه های وسواس بود. روش پژوهش از نوع علی-مقایسه ای می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش آموزان مقطع دبیرستان شهر اردبیل در سال تحصیلی 1393 تشکیل می دادند. در یک مطالعه مقطعی، 1200 دانش آموز به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از بین مدارس دولتی شهرستان اردبیل انتخاب و پس از غربالگری به وسیله پرسشنامه وسواس فکری و عملی و مصاحبه بالینی، در دو گروه با (80 نفر) و بدون نشانه های وسواس (80 نفر) قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه سرشت و منش استفاده شد. نتایج نشان داد دانش آموزان دارای نشانه های وسواس در پشتکار، خود راهبری، خود فراروی و همکاری، از دانش آموزان بدون نشانه های وسواس میانگین نمرات کمتری داشتند. در صورتی که میانگین نمرات آسیب پرهیزی آن ها نیز بیشتر بود (P<0.001). همچنین بین میانگین نمرات نوجویی و پاداش وابستگی تفاوت معناداری بدست نیامد. این نتایج تلویحات مهمی در آسیب شناسی اختلال وسواسی-اجباری دارد. بر این اساس، متخصصان می توانند از این نتایج برای پیشگیری و درمان اختلال وسواس استفاده کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1135

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 764 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    117-131
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1927
  • دانلود: 

    1077
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر، بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه همدلی و همدردی در بین دانش آموزان بود. بدین منظور 350 نفر دانش آموز (130 پسر و 220 دختر) از دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان پارس آباد به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و به پرسشنامه همدلی و همدردی پاسخ دادند. داده ها با روش تحلیل عاملی تاییدی و نرم افزار LISREL 8.8 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که ضریب آلفای کرونباخ برای مولفه های همدلی شناختی 0.84، همدلی عاطفی 0.81 و همدردی 0.78 و ضریب آلفای کرونباخ کل پرسشنامه 0.82 به دست آمد. اعتبار باز آزمایی نیز در فاصله 2 هفته اجرا در دامنه 0.71 تا 0.78 به دست آمد. یافته های حاصل از تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول و مرتبه دوم نشان داد که این مدل از برازش مناسبی برخوردار است (RMSEA=0.056). با توجه به نتایج به دست آمده، می توان گفت که پرسشنامه همدلی و همدردی ابزاری مناسب برای سنجش همدلی و همدردی در دانش آموزان است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1927

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1077 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    132-160
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    895
  • دانلود: 

    670
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش سرمایه روان شناختی درکاهش سکوت سازمانی دبیران بود. روش تحقیق از نظر شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی (همبستگی) و از نظر هدف کاربردی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دبیران مدارس دوره دوم متوسطه شهر خرم آباد به تعداد 1055 نفر می باشد. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان 285 نفر تعیین و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شده اند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه سکوت سازمانی ونداین و همکاران و سرمایه روان شناختی لوتانز و آوولیو بود. داده های گردآوری شده به کمک نرم افزار آماری 18 SPSS و با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد، بین سرمایه روان شناختی و سکوت سازمانی رابطه منفی و معنادار (p<0.01) وجود دارد. همچنین بین مولفه های سرمایه روان شناختی، خودکارآمدی، امیدواری و خوش بینی به غیر از تاب آوری با سکوت سامانی رابطه منفی و معنادار (P<0.05) وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 895

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 670 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button