Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    1-9
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    810
  • دانلود: 

    541
چکیده: 

زمینه و هدف: در راستای ارایه ی خدمات، ارزیابی میزان موفقیت و مفید بودن روند آموزش و تعیین فاکتورهای موثر از عوامل مهم در تامین و ارتقای سطح سلامت افراد جامعه می باشد. لذا این مطالعه با هدف بررسی میزان تحقق اهداف آموزشی یکی از بخش های آموزشی دانشکده دندانپزشکی در همدان در سال تحصیلی 91-90 انجام شد.روش بررسی: در مطالعه ی حاضر 28 دانشجوی سال آخر دانشکده ی دندانپزشکی همدان که واحد پریودنتولوژی 4 عملی را اخذ نموده بودند، شرکت داشتند و بر اساس چک لیست و پرسشنامه تعیین شده توسط گروه، مورد ارزیابی قرار گرفتند در انتها داده ها جمع آوری شده و با بهره گیری از آزمون دقیق فیشر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: مطالعه ی حاضر نشان داد تحقق اهداف آموزشی در بخش پریودنتولوژی 3.6%در حد مطلوب و 60.7% در حد نسبتا مطلوب و 35.7% در حد نا مطلوب بود.این میزان با متغیرهای جنسیت و سهمیه ورودی نیز ارتباط معنی داری نشان داد (P<0.05).نتیجه گیری: نتایج حاصل از این پژوهش مشخص کردکه تحقق اهداف آموزشی بخش پریودنتولوژی به احتساب مجموع درجه مطلوب و نسبتا مطلوب به میزان 64.3% در حد خوب تحقق یافته است. برای ارتقای کیفیت آموزش خصوصا در مقاطع بالینی و عملی شناسایی ضعف های آموزشی و فاکتورهای دخیل می تواند بسیار کمک کننده باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 810

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 541 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    10-19
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2091
  • دانلود: 

    1557
چکیده: 

زمینه و هدف: اهمال کاری تحصیلی یکی از پدیده های شایع در بین دانشجویان است که می تواند تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله نحوه ی مدیریت کلاس قرار بگیرد. هدف مطالعه ی حاضر بررسی رابطه ی مدیریت کلاس با اهمال کاری تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه سیستان و بلوچستان بود.روش بررسی: پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع رگرسیون است. جامعه ی آماری آن شامل کلیه ی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه سیستان و بلوچستان در نیمه اول سال تحصیلی 95-1394 بود که به شیوه ی نمونه گیری طبقه ای دردسترس تعداد 328 نفر از طریق دو پرسشنامه مدیریت کلاس محقق ساخته و اهمال کاری تحصیلی سواری مورد مطالعه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه همزمان با کمک نرم افزارspss21  استفاده شد.یافته ها: میانگین مدیریت کلاس (0.346± 3.35)، طراحی و سازماندهی (0.452± 3.49)، رهبری (0.422± 3.58)، نظارت و کنترل (0.48± 3.42)، ارزشیابی (0.708±2.92)، اهمال کاری تحصیلی (1.169±2.05) بود. مقدار ضریب همبستگی مدیریت کلاس و مولفه های طراحی و سازماندهی، رهبری، نظارت و کنترل، ارزشیابی با اهمال کاری تحصیلی به ترتیب 0.637-، 0.3-، 0.391-، 0.414-، 0.544- بود (p<0.01). بر اساس نتایج رگرسیون مولفه های مدیریت کلاس 41.5 درصد از اهمال کاری تحصیلی را تببین می کنند (p<0.01).نتیجه گیری: اساتید دانشگاه با بهبود مهارت های طراحی و سازماندهی، رهبری، نظارت و کنترل و ارزشیابی می توانند کلاس درس خود را به طور موثر و کارآمدی مدیریت کنند که پیامد آن کاهش میزان اهمال کاری تحصیلی دانشجویان خواهد بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2091

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1557 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 11
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    20-30
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    2238
  • دانلود: 

    1005
چکیده: 

زمینه و هدف: مهم ترین عامل موثر بر موفقیت در هر سازمانی، نیروی انسانی آن سازمان می باشد. نیروی انسانی که با قوه ی خلاقیت، ابتکار، ایمان و تعهد خود، تاثیر به سزایی درعملکرد سازمان دارد. اعضای هیات علمی دانشگاه ها از ارکان اصلی نیروی انسانی بوده و با تاثیر بر پیشرفت جایگاه علمی دانشگاه ها سبب پیشرفت در جوامع می گردند. دراین راستا، توجه به عوامل انگیزش شغلی اعضای هیات علمی دانشگاه ها به بهره وری هرچه بیشتر دانشگاه ها کمک بسیاری می کند. تعیین عوامل موثر برانگیزش شغلی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی براساس تئوری انگیزشی دوعاملی هرزبرگ هدف این مطالعه بود.روش بررسی: دریک مطالعه ی مقطعی توصیفی به بررسی عوامل موثر بر انگیزش شغلی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با نمونه ای برابر 137 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه، (10 درصد از جامعه ی آماری) به طور تصادفی و متناسب با حجم و جنسیت اعضا در 12 دانشکده ی دانشگاه پرداخته شد. ابزار مورد استفاده پرسشنامه ای حاوی 40 عامل در 11 حیطه از عوامل موثر بیرونی و موثر درونی انگیزش شغلی مبتنی بر نظریه دو عاملی هرزبرگ بود. پایایی و روایی آن در بسیاری از مطالعات محاسبه شده است. همچنین پایایی در مطالعه ی مقدماتی با ضریب آلفای کرونباخ 86%،مجددا مورد تایید قرار گرفت. داده ها پس از جمع آوری با استفاده ازضرب همبستگی گاما و آزمون کی دو و تحلیل رگرسیون لجستیک با نرم افزار اس پی اس 16مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافته ها: عوامل موثر درونی اهمیت بیشتری نسبت به عوامل موثر بیرونی داشتند. درافراد جوان تر اهمیت عوامل موثر درونی نسبت بالاتری داشت. عوامل موثر بیرونی در افراد مسن تر از اهمیت بالاتری برخوردار بود. سه حیطه ی ماهیت کار، پیشرفت و توسعه ی شغلی و موقعیت -شغلی نیز بالاترین اهمیت را دربین حیطه های عوامل موثر درونی دارا بودند. دو حیطه ی امنیت شغلی و ارتباط با دیگران بالاترین اهمیت را در بین حیطه های عوامل موثر بیرونی داشتند. اهمیت دو حیطه ی ارزش های اخلاقی- اعتقادی و عدالت که از حیطه های تئوری دو عاملی انگیزش شغلی هرزبرگ نبوده است ولی از نتایج بدست آمده از آخرین سوال پرسش نامه وجود این دو عامل با اهمیت بود.نتیجه گیری: فراهم نمودن محیط کاری مناسب با توجه به مرتبه ی علمی اعضای هیات علمی توام با امنیت شغلی و احترام به ارزش های اخلاقی، رفع موانع و مشکلات استخدامی، بهبود ماهیت کاربا توجه به سن و سابقه ی کار آموزشی افراد و ارایه ی حقوق و دستمزد برمبنای توانایی و عملکرد، عدالت، قدردانی شایسته، ارتباطات مناسب، تنظیم آیین نامه های ارتقای شغلی مناسب موجبات انگیزش شغلی اعضای هیات علمی بوده که سبب می گردد احساس تعهد بیشتری نسبت به انجام وظایف محوله داشته باشند و رضایت بخشی از کار احساس کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2238

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1005 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    31-41
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1365
  • دانلود: 

    746
چکیده: 

زمینه و هدف: آموزش رعایت ملاحظات دندانپزشکی بیماری های سیستمیک به دانشجویان دندانپزشکی از مباحـث مهم درسی آن ها به شمار می رود. لذا این مطالعه اثر نرم افزار آموزشی موبایل DMOTMC طراحی شده توسط پژوهشگران را در ارتقای میزان آگاهی دانشجویان در زمینه ی ملاحظات دندانپزشکی بیماران سیستمیک بررسی کرده است.روش بررسی: در این مطالعه نیمه تجربی (پیش آزمون و پس آزمون)، از بین دانشجویان دو سال آخر سال تحصیلی 95-94 رشته ی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، 60 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. سپس به گروه مداخله نرم افزار آموزشی موبایل ارایه شد و 30 روز بعد از آن، آزمون های جداگانه ای گرفته شد و نمره ی آن ها با دانشجویان گروه کنترل که از نرم افزار استفاده نکرده بودند، مقایسه گردید. اطلاعات توسط نرم افزارSPSS V21  و با آزمون رگرسیون مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.یافته ها: میانگین نمرات آگاهی در دانشجویان گروه مداخله قبل و بعد از ارایه ی نرم افزار افزایش پیدا کرده و معنادار بود (P<0.05). همچنین تفاوت میانگین نمرات اگاهی بعد از مداخله بین گروه مداخله و کنترل نیز معنادار بوده است (P<0.05). براساس آزمون رگرسیون، سن، جنس و ترم تحصیلی تاثیری بر تغییرات نمره ی قبل و بعد از مداخله نداشت.نتیجه گیری: گوشی های هوشمند می توانند در راستای اهداف آموزشی مورد استفاده قرار گیرند، گرچه این تکنولوژی هنوز بشکل رسمی در برنامه های درسی گنجانده نشده ولی نمایانگر فرصتی است تا به دانشجویان امکان استفاده از روش های متنوع یادگیری را فراهم آورد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1365

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 746 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 12
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    42-50
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1272
  • دانلود: 

    650
چکیده: 

زمینه و هدف: یادگیری مستلزم استفاده از فرآیندهای فراشناختی است، و فراشناخت هم با مهارت های حل مساله ارتباط دارد. مطالعه ی حاضر با هدف ارتقای سطح مهارت های حل مساله دانشجویان با استفاده از آموزش مبتنی بر پردازش فراشناخت انجام شد.روش بررسی: برای یک مطالعه شبه آزمایشی، تعداد40 نفر (20 نفر گروه مداخله و 20 نفر گروه کنترل) به روش نمونه گیری در دسترس، به عنوان نمونه ی آماری انتخاب، و سپس به طور تصادفی در دو گروه کنترل و مداخله تقسیم شدند. برای گروه مداخله، مهارت های حل مساله به روش آموزشی مبتنی بر فراشناخت، و برای گروه کنترل به روش متداول، اجرا شد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد مهارت حل مساله هیپنر (1988) استفاده شد. تجزیه وتحلیل داده ها با آزمونt و تحلیل واریانس و با استفاده از نرم افزار SPSS V.18، انجام شد.یافته ها: میانگن کل نمرات مهارت های حل مساله دانشجویان گروه آزمایش (151.90) در پس آزمون از میانگین گروه گواه (101.65) بیشتر بود (P<0.0001). این تفاوت برای مهارت های حل مساله و مولفه های آن (اعتماد به حل مساله، سبک گرایش- اجتناب از فعالیت های حل مساله و کنترل شخصی رفتار و هیجانات خود حین حل مساله) معنادار گردید (P<0.0001). تفاوت معنی داری بین میانگین نمرات دانشجویان از نظر جنسیت و نوع رشته ی تحصیلی یافت نشد.نتیجه گیری: با توجه به تاثیر مثبت آموزش مبتنی بر پردازش فراشناختی بر عملکرد حل مساله دانشجویان، آموزش این راهبرد ها به دانشجویان توصیه می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1272

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 650 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    51-63
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1142
  • دانلود: 

    684
چکیده: 

زمینه و هدف: شناخت مسایل و مشکلات و نگرش دستیاران تخصصی در مورد رشته ی تحصیلی خود به منظور برنامه ریزی در رفع آن ها و بهبود وضعیت از مهم ترین اهداف نظام آموزش عالی کشور می باشد که با وجود سال ها تجربه ی آموزشی و دانشگاهی در کشور همچنان کمبود اطلاعات در این زمینه احساس می شود. هدف از مطالعه ی حاضر بررسی نگرش دستیاران رشته های مختلف تخصصی دندانپزشکی نسبت به موقعیت و آینده شغلی خود بود.روش بررسی: این مطالعه ی مقطعی بر روی تعدادی از دستیاران تخصصی شاغل به تحصیل در دانشکده ی دندانپزشکی شهید بهشتی صورت گرفت. داده ها از طریق پرسشنامه ای که توسط پژوهشگر تهیه و روایی و پایایی آن بررسی گردید. عوامل موثر بر نگرش دستیاران تخصصی نسبت به موقعیت شغلی در سه حیطه ی رشته ی تحصیلی، دانشکده محل تحصیل و جایگاه دندانپزشکان جمع آوری و میانگین نمرات گزینه ها در 21 سوال به عنوان نمره ی نگرش دستیاران تخصصی تلقی می گردید و میانگین امتیاز کل سوالات پاسخ داده شده پرسشنامه ها، از 1 تا 4 تقسیم بندی و با کمک نرم افزار spss16 تجزیه و تحلیل و از روش های آمار توصیفی و تحلیلی استفاده شد.یافته ها: میانگین و انحراف معیار نمره ی نگرش دستیاران تخصصی در دانشکده ی دندانپزشکی شهید بهشتی 0.3±2.62 به دست آمد (نسبتا راضی) که اندکی بیشتر از نمره ی 2.5 یا نصف میانگین نمره ی امتیاز کل سوالات پرسشنامه بود .نتیجه گیری: نگرانی جدی دستیاران در مورد آینده ی شغلی است که نیازمند توجه به عوامل فرهنگی و تجاری خاص خود است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1142

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 684 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 11
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    64-73
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1201
  • دانلود: 

    584
چکیده: 

زمینه و هدف: گسترش سریع دانش و اطلاعات، گسیختگی و پراکندگی بخش های گوناگون برنامه درسی سنتی، ارتباط کمتر آن با جهان واقعی یادگیرندگان موجب توجه هر چه بیشتر به مقوله تلفیق برنامه های درسی شده است. هدف این پژوهش مقایسه دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با دانشگاه تبریز در گام های تلفیق بود.روش بررسی: روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی بود. جامعه ی آماری در این پژوهش کلیه ی اعضای هیات علمی شاغل در دانشگاه تبریز به تعداد 650 نفر و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به تعداد 324 نفر بود. براساس جدول مورگان، 242 نفر از اعضای هیات علمی شاغل در دانشگاه تبریز و 177 نفر از اعضای هیات علمی دانشکده علوم پزشکی تبریز به روش نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه ی محقق ساخته گردآوری شد. داده های به دست آمده از طریق نرم افزار  SPSS 22و با استفاده از شاخص های پراکندگی و آزمون آماری تحلیل واریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج آزمون تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که بین نظرات اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و دانشگاه تبریز در گام های آگاهی، هماهنگ سازی، لانه ای، چندرشته ای و بین رشته ای تفاوت معنادار وجود دارد. میانگین اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی نسبت به اعضای هیات علمی دانشگاه تبریز در گام های ذکر شده بیشتر بود. اما در گام های جداسازی، هماهنگ سازی زمانی، به اشتراک گذاری، همبستگی، مکمل، فرارشته ای بین دو گروه تفاوت معنی داری وجود نداشت.نتیجه گیری: نتایج نشان داد اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نسبت به اعضای هیات علمی دانشگاه تبریز به گام های آگاهی، هماهنگ سازی، لانه ای، چندرشته ای، و بین رشته ای توجه بیشتری دارند. بنابراین در برنامه های درسی رشته های پزشکی میزان توجه به تلفیق بیشتر است، که این امر می تواند ناشی از ماهیت دروس رشته ی علوم پزشکی باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1201

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 584 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    74-82
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    826
  • دانلود: 

    514
چکیده: 

زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی کاربردپذیری نظریه ی راسل و پتری (1992) در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان بر مبنای سیاهه سنجش اثربخشی یادگیری دانشگاهی (CLEI) بود.روش بررسی: این مطالعه همبستگی روی 245 دانشجوی (136 زن و 109 مرد) دانشگاه علوم پزشکی دزفول که به روش تصادفی انتخاب شدند، صورت گرفت. برای جمع آوری داده ها از نسخه سوم ابزار CLEI استفاده شد. میانگین نمره ی درسی به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. برای تحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه از نرم افزار SPSS 18 استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که بین عوامل ششگانه موثر در یادگیری دانشگاهی با پیشرفت درسی دانشجویان رابطه ی مثبت معنادار وجود دارد؛ به علاوه، از میان عوامل مورد سنجش، عامل خودکارآمدی تحصیلی و سازماندهی و توجه در مطالعه بیشترین توان تبیین پیشرفت درسی را دارند.نتیجه  گیری: یافته های این مطالعه بر اهمیت بررسی عوامل مختلف بر مبنای مدل راسل و پتری و تاثیر آن بر متغیرهای تحصیلی تاکید داشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 826

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 514 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    83-89
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2419
  • دانلود: 

    1163
چکیده: 

زمینه و هدف: پرستاری یکی از مشاغل حوزه سلامت است که علاوه بر ارایه ی خدمات درمانی، به آموزش مداوم نیاز دارند تا علاوه بر بهسازی فردی، از آخرین دستاوردهای علم پزشکی نیز آگاه شوند. هدف از پژوهش حاضر، ارزشیابی عوامل موثر بر انتقال یادگیری دوره های آموزش ضمن خدمت پرستاری به محیط کار بر اساس مدل انتقالی هالتون بود.روش بررسی: پژوهش حاضر، مطالعه ای از نوع توصیفی- مقطعی است. جامعه ی آماری شامل تمامی پرستاران دانشگاه علوم پزشکی جهرم در سال 1394و معیار ورود به پژوهش، شرکت در دوره های آموزشی تخصصی ضمن خدمت بود. به روش نمونه گیری تصادفی ساده و با استفاده از فرمول کوکران تعداد 95 نفر از پرستاران به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. ابزار پژوهش پرسشنامه ی سیستم انتقال یادگیری مبتنی بر مدل هالتون بود که پس از محاسبه روایی و پایایی، بین نمونه های مطالعه توزیع گردید. با استفاده از روش های آمار استنباطی و نرم افزار SPSS21 داد ه ها تحلیل شدند.یافته ها: میانگین و انحراف معیار عوامل فردی 0.78±2.80، عوامل سازمانی 0.66±2.68 و عوامل آموزشی 1.54±2.74 بوده است. نتایج نشان داد که عوامل فردی، سازمانی و آموزشی موثر بر انتقال یادگیری دوره های آموزش ضمن خدمت به محیط کار از دیدگاه پرستاران دانشگاه علوم پزشکی جهرم از سطح متوسط بیشتر اما از سطح مطلوب کمتر می باشند. همچنین مشخص گردید که عامل موثر غالب از دید آنان عامل فردی می باشد (P<0.05).نتیجه گیری: باید با توجه ویژه به اثربخشی دوره های آموزشی ضمن خدمت پرستاران و ایجاد انگیزش، زمینه ی انتقال آموخته های آنان را به محیط کار فراهم نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2419

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1163 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    90-101
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1785
  • دانلود: 

    762
چکیده: 

زمینه و هدف: تفکر انتقادی یکی از اهداف آموزش عالی و مولفه ای کلیدی در سلامت روان دانشجویان است. این پژوهش با هدف بررسی رابطه ی مهارت های تفکرانتقادی با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم صورت گرفت.روش بررسی: در این پژوهش توصیفی همبستگی در سال 1394، نمونه ای شامل 303 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی بر حسب جنسیت انتخاب شدند. داده ها از طریق پرسشنامه مهارت های تفکرانتقادی کالیفرنیا فرم (ب) و سلامت روان GHQ-28 جمع آوری شد. سپس اطلاعات با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t مستقل و رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: میانگین نمره ی مهارت های تفکرانتقادی در بین دانشجویان این دانشگاه (3.15±9.84) و در حد ضعیف بود. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین مهارت های تفکرانتقادی با سلامت روان (r=-0.039؛ p=0.702) و پیشرفت تحصیلی رابطه ی معناداری وجود نداشت (r=0.081؛ p=0.284). همچنین بین نمره ی سلامت روان با پیشرفت تحصیلی رابطه ی معناداری مشاهده نشد (r=-0.150؛ p=0.141). نتایج آزمون t مستقل نشان داد که بین میانگین نمره ی مهارت های تفکرانتقادی و سلامت روان دانشجویان دختر با دانشجویان پسر تفاوت معناداری وجود نداشت. اما بین پیشرفت تحصیلی دانشجویان دختر با پسر تفاوت معناداری وجود داشت (p=0.001). در نهایت، نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که مولفه های سلامت روان و پیشرفت تحصیلی قادر به پیش بینی مهارت های تفکر انتقادی نبودند.نتیجه گیری: با توجه به اینکه تقویت تفکر انتقادی در روش های یادگیری و تقویت آن در دانشجویان می تواند باعث پیشرفت در یادگیری مهارت ها و عوامل اثرگذار بر یادگیری آنها باشد. بنابراین می توان با اصلاح و فراهم آوردن فرآیند و شیوه های مناسب آموزشی در ایجاد تفکر انتقادی در دانشجویان نقش بسزایی را ایفا کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1785

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 762 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 15
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    102-111
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2204
  • دانلود: 

    1028
چکیده: 

زمینه و هدف: گسترش دانش و اطلاعات مفهوم آموزش را معنایی تازه بخشیده است. از مهم ترین دلایل برای استفاده از آموزش الکترونیکی در نظام آموزش پزشکی این است که یادگیری را برعهده یادگیرنده میگذارد. این روش برنامه های آموزش انفرادی را تسهیل می کنند. در این مقاله سعی شده است در مورد چالش ها و راه حل های توسعه ی یادگیری الکترونیکی در آموزش پزشکی بحث شود.روش بررسی: پژوهش حاضر به صورت مروری بر متون و با استفاده از شبکه جهان گستر انجام شده است. از بانک های اطلاعاتیMedline ،Ovid ، ProQuest،PubMed  و از کلید واژه های «آموزش الکترونیکی، چالش های آموزشی و آموزش علوم پزشکی» به زبان های فارسی و انگلیسی استفاده شد. از تعداد 80 مقاله یافت شده، 30 مقاله که مربوط به موضوع مورد نظر بود انتخاب شدند.یافته ها: تحقیقات نشان می دهند که آموزش الکترونیکی در کنار مزایا و کاربردهای وسیعی که دارد؛ چالش هایی از جمله عدم اجرای آن از سوی اساتید به دلیل بی اطلاعی از کارکرد آن،کم رنگ شدن نقش معلم، نداشتن تخصص استفاده از آن، ترس از استفاده از آن، اعتقادات فرهنگی خاص و وجود منابع ناکافی را می توان ذکر کرد.نتیجه گیری: لازمه موفقیت در اجرای آموزش الکترونیکی در علوم پزشکی برقراری زیر ساخت ها و استاندارد است. با توجه به اینکه دانشگاه های علوم پزشکی کشور در مقایسه با دانشگاه های دیگر جهان تجربه ی کمتری دارند. پیشنهاد می گردد با استفاده از تجارب کشورهای سرآمد مناسب ترین روش آموزش الکترونیکی انتخاب شود. همچنین تشکیل کارگاه هایی در این زمینه کمک خواهد نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2204

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1028 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    112-121
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    784
  • دانلود: 

    549
چکیده: 

زمینه و هدف: باتوجه به غیرقابل پیش بینی بودن وقایع در محیط روانپزشکی و جایگزین شدن تجارب معمول بالینی با تکالیفی از جمله ارتباط درمانی با مددجویان، به کارگیری روش های نوین سنجش در این محیط ها بدون در نظر گرفتن میزان پذیرش و رضایتمندی دانشجویان امکان پذیر نخواهد بود. تعیین تاثیر به کارگیری پورت فولیو بر میزان رضایتمندی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرستاری در کارآموزی روان هدف این مطالعه بود.روش بررسی: در این مطالعه نیمه تجربی، 60 نفر از دانشجویان ترم چهار پرستاری که در حال گذراندن کارآموزی روان در بیمارستان روانپزشکی ابن سینای مشهد (تابستان 1394) بودند؛ به طور غیرتصادفی در دو گروه پورت فولیو (ارزشیابی پورت فولیو) و اهداف آموزشی (روش معمول ارزشیابی) مورد مطالعه قرار گرفتند. قبل از مداخله، اهداف آموزشی برای دو گروه یکسان سازی شده بود. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه رضایتمندی دانشجویان و آزمون کتبی-عملکردی (پیشرفت تحصیلی) بود؛ که در پایان کارآموزی اجرا شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss نسخه 11.5 و آزمون های آماری تی- مستقل، دقیق فیشر و مجذور کای انجام شد.یافته ها: 51.6% درصد (31 نفر) دانشجویان مورد مطالعه مذکر و 48.3% درصد (29 نفر) آنها مونث بودند. نتایج آزمون تی مستقل نشان داد که از نظر میانگین نمره رضایتمندی دانشجویان، بین گروه پورت فولیو (2.5±34.3) و اهداف آموزشی (4.2±30.5) تفاوت آماری معنادار وجود داشت (p<0.001)؛ همچنین از نظرمیانگین نمره ی پیشرفت تحصیلی بین گروه پورت فولیو (14.7±61.8) و اهداف آموزشی (14.2±53.0) نیز، تفاوت آماری معناداری وجود داشت (p=0.02).نتیجه گیری : به کارگیری پورت فولیو در آموزش می تواند موجب افزایش رضایتمندی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرستاری در کارآموزی روان شود. لذا، توصیه می شود که مربیان پرستاری از آن جهت سنجش بالینی دانشجویان استفاده نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 784

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 549 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    122-129
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    638
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقدمه: توجه زیادی به آموزش دانشجویان دوره عمومی در برخی نقاط جهان شده است. نکته فراموش شده در خصوص مدرسی علوم پایه است. هدف مطالعه حاضر بررسی نظرات دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی در خصوص آموزش علوم پایه به وسیله مدرسین با زمینه پزشکی است.روش کار: این مطالعه مقطعی بر روی 205 دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی شاغل به تحصیل در مقطع علوم پایه (دروس میکروبیولوژی و بیوشیمی) در مشهد در سال 93 انجام شد. داده ها توسط پرسشنامه جمع آوری گردید و توسط نرم افزار SPSS نسخه 11.5 آنالیز گردید. سطح معنی داری کمتر از 0.05 در نطر گرفته شد.نتایج: در مجموع 120 دانشجوی پزشکی (71.4%) و 48 دانشجوی دندانپزشکی (28.6%) پرسشنامه های تکمیل شده ار ارجاع دادند. نیاز به استفاده از مدرسین با مدرک MD-PhD و تاکید آنها بر مسائل مهم بالاترین نمرات را دریافت کردند (به ترتیب 0.7±4.1 و 2.7±4.2). تفاوتی نیز در جنسیت یا رشته وجود نداشت. امتیاز آموزش کلی و امتیاز آموزش بالینی در دو رشته تفاوتی نداشتند. هرچند، ترجیح برای ندریس بالینی در خانم ها بیشتر بود (p=0.02).نتیجه گیری: این مطالعه ترجیح دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی را برای مدرسین MD-PhD نشان داد. این مساله می تواند ناشی از در نطر گرفتن جنبه های بالینی حین تدریس باشد. متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد، لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 638

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button