Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2 (پیاپی 20)
  • صفحات: 

    195-203
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    810
  • دانلود: 

    516
چکیده: 

مقدمه: آموزش خودآزمایی پستان توسط همسالان، موقعیت مناسبی را برای شکل گرفتن رفتارهای بهداشتی برای ورود به دوره بزرگسالی فراهم می آورد. هدف از این مطالعه، مقایسه تاثیر آموزش خودآزمایی پستان توسط همسالان و پرسنل بهداشتی بر آگاهی و نگرش دانشجویان بود.روش ها: در این پژوهش نیمه تجربی، 112 دانشجو از دو دانشکده دندان پزشکی و مدیریت دانشگاه علوم پزشکی شیراز بطور تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه قرار گرفتند. از آنان پیش آزمون و دو پس آزمون گرفته شد. ابزار گردآوری اطلاعات، آزمون سنجش آگاهی در مورد سرطان پستان و خودآزمایی، و نگرش نسبت به خودآزمایی پستان بود. از هر کلاس 4 تا 5 نفر به عنوان آموزش دهنده همسال انتخاب و آموزش دیدند. دانشجویان گروه اول توسط همسالان و گروه دوم توسط پرسنل بهداشتی بطور مجزا با جزوه آموزش دیدند. در پایان جلسات آموزشی پس آزمون اول و 6 هفته بعد پس آزمون دوم به عمل آمد. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از آزمون آماری t زوج و مستقل، آنالیز واریانس با اندازه گیری های مکرر و آزمون تجزیه عامل انجام شد.نتایج: اختلاف معنی دار آماری بین میانگین نمره آگاهی و نگرش دو گروه بلافاصله بعد از آموزش وجود داشت، بطوری که میانگین نمره آگاهی افراد گروه آموزش توسط همسال بالاتر از میانگین نمره آگاهی افراد گروه آموزش توسط پرسنل بهداشتی بود، ولی تفاوت آماری معنی داری بین نگرش دو گروه 6 هفته بعد از آموزش وجود نداشت. نمره آگاهی و نگرش قبل، بلافاصله و 6 هفته بعد از آموزش در دو گروه تفاوت معنی داری داشت.نتیجه گیری: اثر بخشی آموزش خودآزمایی پستان به دانشجویان توسط همسالان بیشتر از پرسنل بهداشتی است. پیشنهاد می گردد این شیوه آموزشی، بخصوص در آموزش بهداشت خودآزمایی بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 810

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 516 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 16
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2 (پیاپی 20)
  • صفحات: 

    205-211
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1483
  • دانلود: 

    534
چکیده: 

مقدمه: متناسب بودن برنامه آموزشی پرستاران با وظایف آنان بر بالین امری اجتناب ناپذیر است. این مطالعه به منظور بررسی نظرات پرستاران شاغل در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی همدان پیرامون کاربردی بودن آموزش های دوره کارشناسی پرستاری صورت گرفت.روش ها: در این مطالعه توصیفی و مقطعی، 172 نفر پرستار دانش آموخته شاغل در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی همدان که دارای شرایط و معیار های پژوهش بودند، انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه ای که حاوی اطلاعات دموگرافیک و برنامه های آموزشی دوره کارشناسی پرستاری بود، استفاده گردید. این اطلاعات شامل دروس پایه، اصلی، تخصصی، کارآموزی و کارآموزی در عرصه دوره کارشناسی پیوسته پرستاری بود که پس از تکمیل آن توسط پرسنل پرستاری، با استفاده از نرم افزار آماری SPSS  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج: بیشترین و کمترین میانگین امتیازات در دروس پایه، به ترتیب متعلق به فیزیولوژی (2.79) و آمار حیاتی مقدماتی و روش تحقیق در پرستاری (1.62)، در دروس اصلی، داروشناسی (3.45) و اصول اپیدمیولوژی و مبارزه با بیماری ها (2.58) و در دروس تخصصی، پرستاری بیماری های داخلی و جراحی 1 و (3.46) 3 و پرستاری بهداشت جامعه (2.34) 1 بود. بیشترین و کمترین میانگین امتیاز در کارآموزی، پرستاری بیماری های داخلی و جراحی (3.38) 1 و پرستاری بهداشت جامعه (2.33) بود. در خصوص کارآموزی در عرصه، بیشترین و کمترین میانگین امتیاز مربوط به دروس پرستاری بیماری های داخلی و جراحی 3 و (3.38) 4 و پرستاری بهداشت جامعه (2.35) بود.نتیجه گیری: با توجه به اینکه بر کاربرد دروس و کارآموزی های مربوط به پرستاری داخلی و جراحی، بیشتر از سایر دروس تاکید شده و دروس زیربنایی مانند فیزیولوژی، آناتومی، داروشناسی، فرآیند یادگیری و اصول آموزش به مددجو نیز از دیدگاه پرستاران شاغل کاربرد داشته است، به نظر می رسد که لازمست در برنامه ریزی آموزش پرستاری به این دروس توجه بیشتری شود. ضرورت مطالعات وسیع تر برای ارزیابی برنامه آموزش پرستاری دروس جدید و قدیم توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1483

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 534 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 15
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2 (پیاپی 20)
  • صفحات: 

    213-227
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    965
  • دانلود: 

    673
چکیده: 

مقدمه: ارزشیابی عملکرد اعضای هیات علمی پرستار، پیچیده و دشوار اما ضروری است. روسای دانشکده ها، معاونین آموزشی و اعضای هیات علمی پرستار، مسوولیت برنامه ریزی، انجام و اصلاح ارزشیابی دارند. یافتن دیدگاه مشترک آنان در تبیین ارزشیابی عملکرد دارای منزلت ویژه ای است. هدف این مطالعه، تبیین و توصیف ارزشیابی عملکرد اعضای هیات علمی پرستار بود.روش ها: در مطالعه کیفی حاضر، داده های مورد نیاز توسط دو روش مصاحبه فردی نیمه ساختار یافته با صاحب نظران و مشاهده خط مشی های موجود، رویه ها و فرم های مربوط به ارزشیابی گردآوری شد. در مجموع محتوای 22 مصاحبه فردی و 26 سری مواد موضوعی مورد تحلیل کیفی محتوا با رویکرد قراردادی قرار گرفت. روش نمونه گیری مصاحبه‪ شوندگان، هدفمند و در مورد اسناد ارزشیابی از سرشماری استفاده گردید.نتایج: شرکت کنندگان دیدگاه های وسیعی نسبت به ارزشیابی عملکرد اعضای هیات علمی پرستار داشتند که پس از تجزیه و تحلیل، این دیدگاه‪ها و محتوای مستندات موجود در سه درونمایه اصلی قرار گرفتند: حیطه شایستگی های فردی عضو  هیات علمی، حیطه فرآیند اجرا و حیطه برآیند کاری. مواردی که جزو مفهوم ارزشیابی عملکرد نبود ولی بر آن تاثیر داشت، تحت عنوان عوامل سازمانی طبقه‪بندی شد.نتیجه گیری: یافته‪های مطالعه حاضر، بر پیشنهاد صاحب نظرانی که موافق ترکیبی از نظام  مبتنی بر ویژگی های فردی، نظام مبتنی بر رفتار و نظام نتیجه مدار برای ارزشیابی عملکرد هستند، تاکید می کند، منتهی بجای ویژگی های فردی، به شایستگی های عضو  هیات علمی توجه می کند که قابل ارتقا و اصلاح پذیر هستند. در ضمن، توجه به برخی عوامل سازمانی که می توانند بر ارزشیابی عملکرد تاثیر بگذارند، اهمیت دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 965

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 673 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 14
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2 (پیاپی 20)
  • صفحات: 

    229-237
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1056
  • دانلود: 

    546
چکیده: 

مقدمه: شناخت ریشه های تردید در انتخاب رشته تخصصی و برطرف کردن آن کمک می کند تا فرد بتواند انتخاب درستی انجام دهد. هدف این مطالعه تعیین مشخصات روان سنجی نسخه ایرانی مقیاس تردید در انتخاب تخصص بالینی به صورت تحت شبکه در بین دانشجویان یا دانش آموختگان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و همچنبن تعیین نگرش شرکت کنندگان نسبت به پرسشنامه مزبور بود.روش ها: در این مطالعه مقطعی، با استفاده از آزمون تردید در انتخاب تخصص ریچارد، سوالات پرسشنامه ایرانی تردید در انتخاب تخصص بالینی تهیه شد. روایی صوری توسط کارشناسان آموزشی و روایی فرهنگی با کمک ترجمه و ترجمه معکوس مورد تایید قرار گرفت. سوالات پرسشنامه پس از تکمیل نسخته تحت شبکه، مورد تحلیل عاملی قرار گرفت. نظرات افراد در مورد پرسشنامه (شفافیت سوالات، جذابیت سایت، راحتی تکمیل پرسشنامه، تعداد سوالات شخصی) پرسیده شد.نتایج: پنجاه هشت نفر در مطالعه شرکت کردند. برای پایایی پرسشنامه عدد قابل قبولی 0.84 به دست آمد. دو سوال حذف و 5 سوال اصلاح شد. سوالات در 4 عامل (تردید کلی، تعویق تصمیم گیری، موانع تصمیم گیری و نامصمم بودن) جای گرفتند که عامل موانع تصمیم گیری مشابه نمونه آمریکایی بود. ضمنا کاربران از کیفیت پرسشنامه تحت شبکه رضایت داشتند و 100 درصد تکمیل آن را مفید دانستند.نتیجه گیری: اجرای پرسشنامه تحت شبکه تردید در انتخاب تخصص بالینی امکان پذیر است. تفاوت این مطالعه با نمونه آمریکایی، از نظر اختلاف فرهنگی، دشواری آزمون پذیرش دستیار در دو کشور و همچنین عدم دقت در برگرداندن سوالات و کافی نبودن حجم نمونه قابل توجیه است. با توجه به عدم وجود مشاوران شغلی در دانشگاه ها، راه اندازی یک سیستم اینترنتی راهنمایی شغلی، همراه با یک مشاور می تواند به دانشجویان پزشکی در انتخاب بهتر تخصص خود کمک کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1056

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 546 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 12
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2 (پیاپی 20)
  • صفحات: 

    239-245
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    958
  • دانلود: 

    613
چکیده: 

مقدمه: گرایش آموزش پزشکی به سمت پزشکی سرپایی و درمانگاه هاست و تاثیر محیط فیزیکی بر فرآیند یاددهی - یادگیری انکار ناپذیرست. این مطالعه با هدف تعیین فراوانی مطلوبیت شاخص های مربوط به محیط فیزیکی درمانگاه های بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام گرفت.روش ها: در یک مطالعه توصیفی، کلیه درمانگاه های آموزشی وابسته به بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (33 درمانگاه) به روش سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها، چک لیستی محقق ساخته متشکل از مشخصات درمانگاه، ویژگی های کیفی درمانگاه و ویژگی های کمی بود. درمانگاه ها به صورت مستقیم توسط پژوهشگر مورد مشاهده قرار می گرفت. کلیه اطلاعات جمع آوری شده توسط نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. داده ها در قالب شاخص های توصیفی گزارش شده است.نتایج: در درمانگاه های مورد مطالعه بالاترین درصدهای فراوانی به حیطه میزان روشنایی (100 درصد) و تسهیلات (78.8 درصد) و چینش صندلی ها (84.8 درصد) اختصاص داشت و پایین ترین درصدهای فراوانی مربوط به وجود دیوارها با عایق صوتی (صفر درصد)، و دسترسی به منابع آموزشی مانند اینترنت و رایانه (3 درصد) و دسترسی به کتابهای مرجع (6.1 درصد) بود.نتیجه گیری: وضعیت محیط فیزیکی درمانگاه های بررسی شده در حیطه دسترسی به منابع آموزشی در وضعیت ضعیف، در حیطه فضاهای داخلی، وضعیت تهویه و وجود تسهیلات در وضعیت متوسط، در حیطه وضعیت روشنایی در وضعیت بسیار خوب می باشد. با توجه به عدم وجود مطالعات کافی در زمینه محیط فیزیکی، به ویژه در حیطه آموزش درمانگاهی، بر ضرورت انجام مطالعات مشابه تاکید می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 958

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 613 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2 (پیاپی 20)
  • صفحات: 

    247-253
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1896
  • دانلود: 

    726
چکیده: 

مقدمه: در سال های اخیر، برای تقویت زندگی زناشویی، به برنامه های قبل از ازدواج اهمیت داده می شود. این پژوهش برای تعیین نیازهای آموزشی قبل از ازدواج از دیدگاه زوجین متاهل مراجعه کننده به مراکز بهداشتی - درمانی شهرستان مشهد انجام شد.روش ها: این مطالعه توصیفی و مقطعی بر روی 223 زوج (446 نفر) از زوجین متاهل مراجعه کننده به مراکز بهداشتی - درمانی شهر مشهد در سال 86-1385 انجام شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ای شامل دو فرم بود. فرم اول، شامل 8 سوال مربوط به اطلاعات دموگرافیک واحدهای پژوهش و 4 سوال مربوط به نظرات نمونه ها در مورد نحوه برگزاری کلاس ها بود و فرم دوم، شامل 47 سوال در 7 زمینه باروری، تنظیم خانواده، بیماری های مادرزادی، پیشگیری از سرطانهای شایع زنان و مردان، روابط جنسی، روابط با همسر و خانواده، قوانین اسلامی و حقوقی بود و 2 سوال باز به سایر نظرات زوجین می پرداخت. برای بررسی نتایج از آمار توصیفی و t-test استفاده گردید.نتایج: نیاز به آموزش در هر دو گروه در تمام حیطه ها بالاتر از حد متوسط بود. مقایسه نمرات آموزشی در 7 زمینه آموزشی تفاوت آماری معنی داری بین زنان و مردان را نشان نداد. بیشترین نیاز در هر دو گروه در زمینه روابط با همسر و خانواده ابراز شد (در گروه خانم ها 3.97±0.067 و آقایان 3.95±0.077).نتیجه گیری: زوجین مایل هستند آموزش ها در زمینه روابط با همسر و خانواده (بهداشت روان) پررنگ تر شود و تعداد جلسات آموزشی به سه تا چهار جلسه افزایش یابد. خانم ها و آقایان، نیاز به تهیه برنامه ها آموزشی و برگزاری جلسات آموزشی در زمینه اولویتها را احساس کرده بودند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1896

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 726 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2 (پیاپی 20)
  • صفحات: 

    255-262
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1035
  • دانلود: 

    510
چکیده: 

مقدمه: یکی از مناسب ترین شیوه های نیازسنجی، سنجش نیازهای فراگیران و تنظیم برنامه های آموزشی منطبق با نظرات آنان است. هدف این مطالعه، تعیین عناوین و محتوای برنامه های آموزش مداوم پزشکان عمومی در پنج موضوع منتخب توسط دست اندرکاران آموزش پزشکی و گروه هدف منطبق بر نیازهای واقعی پزشکان عمومی برای تجدید نظر در برنامه ریزی آموزش مداوم کشور بود.روش ها: در این پژوهش مقطعی، کاربردی و تولید محصول، 700 پزشک عمومی تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشکی استان تهران مورد بررسی قرار گرفتند. پرسشنامه ای شامل دو قسمت دموگرافیک و 80 سوال علمی در مورد آگاهی در زمینه پنج موضوع فارماکولوژی بالینی، بیماری های پوست، مسمومیت ها، اورژانس ها و پزشکی قانونی، با استفاده از لیست یا پیک آموزش دیده و ارجاع مستقیم به مطب ها ارسال و جمع آوری شد. برای گروه هدف در هر موضوع سه عنوان و جمعا پانزده محتوای آموزشی استاندارد تدوین گردید.نتایج: در گروه پزشکی قانونی، بین خبرگان و گروه مورد مطالعه تقریبا ارتباط کامل وجود داشت. در گروه پوست، پزشکی قانونی و اورژانس، بعضی از پنج اولویت اول دو گروه با هم تلاقی داشتند. در گروه فارماکولوژی هیچ تلاقی و اشتراک نظر بین خبرگان و گروه مورد مطالعه دیده نشد. در گروه مسمومیت ها در سه انتخاب برتر بین دو نظر نیز هیچ اشتراک نظر دیده نشد.نتیجه گیری: نیازهای آموزشی واقعی پزشکان عمومی در دریافت اطلاعات جدید برای افزایش توانایی آنان در ارایه خدمات بهداشتی و سطح دانش ندانسته های علمی آنان با آنچه که خبرگان و متخصصین تصور می کنند، متفاوت است. طراحی محتوی آموزشی گروه های هدف بهداشتی، مبتنی بر کاستی های واقعی دانش و عملکرد آنان بر اساس نظرسنجی و آگاهی سنجی علمی آنان صورت گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1035

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 510 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2 (پیاپی 20)
  • صفحات: 

    263-273
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1907
  • دانلود: 

    588
چکیده: 

مقدمه: ارزشیابی وضعیت برنامه آموزشی از دیدگاه دانش آموختگان می تواند موجب شناسایی نواقص این برنامه ها شده و امکان اصلاح را فراهم نماید. پژوهش حاضر با هدف تعیین تناسب اهداف برنامه های آموزشی با نیازهای حرفه ای از دیدگاه دانش آموختگان دانشکده پرستاری و مامایی خرم آباد انجام شد.روش ها: این مطالعه توصیفی - مقطعی از نوع پیمایشی در سال 86-1385 روی 407 نفر دانش آموختگان پرستاری و مامایی سال های 84-1378 انجام شد. پرسشنامه ای مشتمل بر اطلاعات فردی، تناسب اهداف برنامه های آموزشی با نیازهای حرفه ای و عناصر موثر بر کیفیت برنامه های آموزشی از دیدگاه دانش آموختگان به وسیله پست ارسال و بطور خود ایفا تکمیل گردید. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمونهای آمار توصیفی و مجذور کای تجزیه و تحلیل شد.نتایج: بیشتر دانش آموختگان پرستاری (72.9 درصد) و مامایی (72.4 درصد)، توانایی خود در مراقبت از بیمار را در حد زیاد ارزیابی نموده و کاربرد دروس کارآموزی را بیش از دروس عملی و تئوری در کارآیی حرفه ای موثر دانستند. از دیدگاه دانش آموختگان، مهارت های کسب شده در طول تحصیل، در حد متوسطی پاسخ گوی نیازهای حرفه ای آنان در محیط کار بود و عدم کسب مهارت های لازم، دانش آموختگان پرستاری (37.1 درصد) را بیش از مامایی (22.4 درصد) تحت فشار روانی قرار داده بود. بیشترین عناصر موثر بر کیفیت برنامه های آموزشی از دیدگاه دانش آموختگان، استفاده از اساتید و مربیان مجرب، امکانات آموزش بالینی و فضای مناسب، شیوه های تدریس بکار گرفته شده، امکانات آموزشی دانشکده و منابع علمی بود.نتیجه گیری: نیازهای حرفه ای دانش آموختگان پرستاری و مامایی در برنامه آموزشی، بطور جامع پوشش داده نمی شود. لزوم تغییر در برنامه آموزشی و فراهم نمودن تمهیدات لازم برای دستیابی به اهداف حرفه ای و تربیت نیروی انسانی ماهر و مولد، ضروری به نظر می رسد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1907

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 588 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 19
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2 (پیاپی 20)
  • صفحات: 

    275-284
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1227
  • دانلود: 

    636
چکیده: 

مقدمه: یکی از مهم ترین موانع استفاده از آی یودی (Intra Uterine Divice-IUD)، عدم ارایه مشاوره مطلوب است. از آن جایی که بکارگیری روش های نوین آموزش برای ایفای موثرتر نقش ماماها در ارایه مشاوره لازم می باشد، این پژوهش با هدف مقایسه تاثیر دو روش آموزش مرسوم و ایفای نقش بر میزان مهارت دانشجویان در مشاوره صورت گرفت.روش ها: در این مطالعه تجربی، 62 دانشجوی مامایی بطور تصادفی به دو گروه آموزش با ایفای نقش و مرسوم، تخصیص داده و برنامه آموزشی چهار ساعته در زمینه مشاوره آی یودی را دریافت نمودند. در ابتدا و انتهای مطالعه، مهارت دانشجویان در مشاوره ارزیابی گردید. ابزار گردآوری داده ها، فرم خودارزشیابی توانایی انجام مهارت و ای وارسی ارزشیابی عملکرد دانشجو در مشاوره قبل و بعد از گذاشتن آی یودی بود. مقایسه ها با آزمون های مجذور کای، دقیق فیشر، t-student، من ویتنی،t  زوج در نرم افزار SPSS انجام شد.نتایج: میانگین نمره مشاوره قبل و بعد از آی یودی گذاری در پیش آزمون بین دو گروه تفاوت آماری معنی داری نداشت اما در پس آزمون، اختلاف آماری معنی داری در هر دو مهارت بین دو گروه وجود داشت. بین میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون هر گروه، در هر دو مهارت، اختلاف آماری معنی داری وجود داشت.نتیجه گیری: یادگیری بیشتر مهارت مشاوره با آموزش به روش ایفای نقش است. بکارگیری این روش آموزشی برای آموزش مهارت های مشاوره ای به دانشجویان توصیه می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1227

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 636 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 13
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2 (پیاپی 20)
  • صفحات: 

    285-292
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1053
  • دانلود: 

    585
چکیده: 

مقدمه: گزارش کردن اشتباهات دارویی باعث حفظ ایمنی بیمار و همچنین به عنوان یک منبع اطلاعاتی با ارزش برای پیشگیری از اشتباهات دارویی در آینده است. هدف از این مطالعه، تعیین علل گزارش نکردن اشتباهات دارویی در دانشجویان پرستاری بود.روش ها: برای انجام این پژوهش توصیفی و مقطعی، کلیه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اراک انتخاب شدند. نظرات دانشجویان پرستاری در مورد علل گزارش نکردن اشتباهات دارویی با استفاده از پرسشنامه 17 عبارتی بر اساس مقیاس پنج درجه ای لیکرت اندازه گیری گردید. این پرسشنامه شامل سه حیطه ترس از پیامدهای گزارش دهی (10 عبارت)، عوامل مدیریتی (4 مورد) و فرآیند گزارش دهی (3 مورد) بود. داده ها با نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج: دانشجویان پرستاری تخمین زدند که 75 درصد از اشتباهات دارویی توسط دانشجویان پرستاری گزارش می شود. در میان علل مورد بررسی، حیطه ترس از پیامدهای گزارش دهی بیشترین امتیاز (4.13) را داشت. از ده عبارت موجود در حیطه ترس از پیامدهای گزارش دهی، عبارت ترس از نمره ارزشیابی و پیامدهای آموزشی، بالاترین علت گزارش نکردن اشتباهات دارویی بود. از چهار عبارت موجود در حیطه عوامل مدیریتی، دانشجویان با عبارت عدم وجود بازخورد مثبت به دنبال گزارش دهی اشتباه دارویی، بالاترین موافقت را داشتند.نتیجه گیری: بعضی از اشتباهات دارویی در دانشجویان گزارش نمی شود و ترس از پیامدهای گزارش دهی و عوامل مدیریتی دو علت مهم گزارش نکردن اشتباهات دارویی در دانشجویان پرستاری است. از آنجا که گزارش دهی اشتباهات دارویی می تواند باعث بهبود ایمنی بیماران شود، مربیان پرستاری باید یک واکنش مثبت در قبال گزارش دهی اشتباهات دارویی در دانشجویان پرستاری داشته باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1053

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 585 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 14
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2 (پیاپی 20)
  • صفحات: 

    293-303
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1496
  • دانلود: 

    610
چکیده: 

مقدمه: شرایط موثر بر آموزش و یادگیری درس اصول و فنون پرستاری می تواند در کسب شایستگی مهارت های اولیه بالینی تاثیر داشته باشد. هدف این مطالعه، تبیین تجارب و نظرات دانشجویان و مربیان پیرامون درس فن پرستاری است. روش ها: این پژوهش کیفی از نوع تجزیه و تحلیل درون مایه ای (آنالیز تم ها) بود. در این مطالعه 15 دانشجوی پرستاری، چهار مربی پرستاری، سرپرستار بخش جراحی و دو پرستار دانش آموخته دانشکده محل تحقیق، بر اساس نمونه گیری مبنی بر هدف، انتخاب و مورد مصاحبه قرار گرفتند. کلیه مصاحبه ها روی کاغذ پیاده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: با استفاده از تحلیل دست نوشته ها (آنالیز تمی) تعداد قابل توجهی درون مایه اولیه و هفت درون مایه اصلی که هر یک چند درون مایه فرعی داشتند، استخراج شد. درون مایه های اصلی شامل: عوامل آموزشی، استاندارد نبودن نحوه انجام تکنیک ها و فاصله تئوری و بالین، انگیزه، نیروی انسانی، ارتباطات، عوامل مدیریتی، تجهیزات و فضای فیزیکی بود که این درون مایه های اصلی و فرعی با جملاتی از بیانات نمونه های پژوهشی در مطالعه توضیح داده شد. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش حاکی از نقص ارتباطات در محیط آموزشی و تعامل بین استاد و دانشجو و پایین بودن سطح انگیزه در بین مربیان و دانشجویان پرستاری است که از اصول اساسی برای آموزش و یادگیری صحیح هستند. مسؤولین آموزش پرستاری روی این جنبه از فرآیند آموزشی و رفع عوامل ایجادکننده آن توجه بیشتری مبذول بدارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1496

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 610 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 16
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2 (پیاپی 20)
  • صفحات: 

    305-313
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1247
  • دانلود: 

    667
چکیده: 

مقدمه: تغییرات جسمی و عاطفی دوران بارداری زمینه را برای مشاجرات خانوادگی و خشونت، که با خطراتی چون زایمان زودرس، نوزاد نارس و افسردگی بعد از زایمان همراه است، آماده می کنند. مطالعه حاضر به منظور تعیین تاثیر آموزش تغییرات طبیعی دوران بارداری و نحوه سازگاری با آنها بر رضایت مندی زناشویی زنان باردار مراجعه کننده به مراکز خدمات بهداشتی - درمانی شهرستان شهر بابک انجام شده است.روش ها: این پژوهش نیمه تجربی با طراحی یک گروهی قبل و بعد از آموزش انجام گرفت. داده ها به کمک پرسشنامه ENRICH (Enriching, Relationship, Issues, Communication, and Happiness) از 112 زن باردار که معیارهای ورود به مطالعه را داشته به صورت تصادفی طبقه ای از سه مرکز بهداشتی نمونه گیری گردید. مداخله به صورت ارایه یک پمفلت آموزشی بود و رضایت زناشویی قبل و یک ماه بعد از مداخله گردآوری گشته و با بهره گیری از شاخص های آمار توصیفی و آزمون های ویلکاکسون، t، من یو ویتنی، ANOVA و کروسکال والیس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.نتایج: مقایسه میانگین نمرات، افزایش معنی داری، در بعد از دریافت اطلاعات نشان داد چنان که امتیاز رضایت مندی زناشویی از 168.8±28 به 187.3±18.2 افزایش یافت. در مقایسه میانگین تفاوت نمرات بر حسب متغیرهای رتبه بارداری، سن بارداری، وضعیت اشتغال زن باردار و همسر او، نگرانی در مورد زیبایی و برخورداری از حمایت اطرافیان نیز تفاوت معنی داری دیده شد.نتیجه گیری: نتایج این تحقیق ضرورت آگاهی زوج ها از تغییرات طبیعی دوران بارداری را مطرح می سازد که با انجام این مهم، مراقبین بهداشتی می توانند نقش فعالی در افزایش رضایت مندی زناشویی داشته باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1247

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 667 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 17
نویسندگان: 

مهری دهنوی علیرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2 (پیاپی 20)
  • صفحات: 

    315-322
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    652
  • دانلود: 

    499
چکیده: 

مقدمه: در مقطع کارشناسی ارشد، در سال های 86 و قبل، علاوه بر آزمون کتبی، از داوطلبان رشته های مختلف مانند مدیریت توان بخشی و آموزش پزشکی، برای مصاحبه هم دعوت به عمل می آمد. در این مطالعه سعی شده علاوه بر تعیین نقش مصاحبه در پذیرش دانشجویان رشته های آموزش پزشکی و مدیریت توان بخشی در سال های 85 و 86 به ارتباط بین مصاحبه و امتحان کتبی هم پرداخته شود.روش ها: در این مطالعه، نمرات مصاحبه، کتبی، کل و مواد کتبی به تفکیک از کارنامه ها استخراج و سپس با استفاده از نرم افزار آماری MINITAB-15 پارامترهای آماری مانند میانگین، انحراف معیار و همبستگی بین نمرات محاسبه شده است. سعی شد با استفاده از ضریب همبستگی و توزیع پراکندگی، نتایج آزمونهای آموزش پزشکی و مدیریت توان بخشی مورد بررسی قرار گیرند. در این بررسی، ارتباط مصاحبه با امتحان کتبی و نقش آنها در پذیرش این داوطلبان بررسی گردید.نتایج: مقادیر ضرایب همبستگی بین نمره مصاحبه و نمره کتبی در آزمون های آموزش پزشکی نسبت به این ضرایب در آزمون مدیریت توان بخشی بالاتر بود که مبین وجود ارتباط نزدیک تر خطی بین نمره مصاحبه و نمره کتبی در آزمون آموزش پزشکی است. در آزمون های مدیریت توان بخشی، ضرایب همبستگی و توزیع پراکندگی نشانگر عدم ارتباط منطقی بین نمرات مصاحبه و نمرات کتبی است.نتیجه گیری: با توجه به بالا بودن ضریب همبستگی نمرات مصاحبه و دروس کتبی در آزمون پزشکی، به نظر می رسد گروه مصاحبه کننده از همان مطالب آزمون کتبی استفاده نموده اند در حالی که در گروه توان بخشی، نمی توان به ارتباط معنی داری بین مصاحبه و امتحان کتبی پی برد که احتمالا مواد استفاده شده در مصاحبه و امتحان کتبی متفاوت بوده اند. عدم یک نواختی تغییرات در دو مجموعه آزمون آموزش پزشکی و مدیریت توان بخشی حاکی از عدم هماهنگی مصاحبه در گروه های مختلف است. بنابراین، باید پارامترهای آزمون مصاحبه از حالت کیفی به سمت کمی سوق پیدا کند. مصاحبه ها باید از حالت تجمعی و کیفی به صورت ساختاری، چندگانه و انفرادی درآیند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 652

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 499 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2 (پیاپی 20)
  • صفحات: 

    323-332
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2039
  • دانلود: 

    894
چکیده: 

مقدمه: اثرات آموزش مهارت های ارتباطی با الگویی خاص بر مهارت دانشجویان پرستاری در برقراری ارتباط با بیماران روانی کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. هدف این پژوهش تعیین تاثیر یک الگو برای آموزش مهارت های ارتباطی به دانشجویان پرستاری با بیماران روانی بود.روش ها: این پژوهش شبه تجربی با طرح پیش آزمون - پس آزمون بود که 49 دانشجوی سال آخر پرستاری در دو گروه شاهد (24 نفر) و تجربی (25 نفر) در آن شرکت نمودند. پس از اجرای پیش آزمون، مهارت های ارتباطی دانشجویان گروه های تجربی با الگوی در نظر گرفته شده برای آموزش مهارت های ارتباطی و دانشجویان گروه های شاهد با روش مرسوم به مدت 12 روز بالینی تحت آموزش قرار گرفتند. در نهایت، پس از اتمام دوره آموزشی، میزان پیشرفت مهارت های ارتباطی دانشجویان دو گروه مقایسه شد. برای جمع آوری داده ها از یک چک لیست تلفیقی استفاده و مهارت دانشجویان در مصاحبه با بیماران روانی مشاهده شد. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمونهای ویلکاکسون و من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج: دو روش آموزش مهارت های ارتباطی باعث ارتقای مهارت ارتباطی دانشجویان با بیماران روانی شده بودند. در مقایسه دو روش، الگوی در نظر گرفته شده برای مهارت آموزی به صورت معنی داری سطح بالاتری از مهارت های ارتباطی را در دانشجویان پرستاری ایجاد نموده بود.نتیجه گیری: علی رغم اینکه مشخص شد که الگوی در نظر گرفته شده برای مهارت آموزی تاثیر زیادی در ارتقای مهارت های ارتباطی دانشجویان پرستاری دارد، اما با توجه به کم بودن شواهد در این زمینه، انجام مطالعات بیشتر توصیه می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2039

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 894 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2 (پیاپی 20)
  • صفحات: 

    333-340
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1215
  • دانلود: 

    661
چکیده: 

مقدمه: پرورش تفکر انتقادی و فراشناخت از مهم ترین اهداف آموزش پرستاری است. این مطالعه برای بررسی تاثیر راهبرد پرسشگری متقابل هدایت شده در گروه همتایان بر مهارت های تفکر انتقادی و فراشناختی دانشجویان پرستاری طراحی گردید.روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی، گروه تجربی شامل 30 دانشجوی ترم شش پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند بودند. در این گروه دو واحد درسی با استفاده از راهبرد پرسشگری متقابل هدایت شده در گروه همتایان و در گروه شاهد که شامل 28 دانشجوی پرستاری بودند، همان دو واحد درسی به شیوه معمول سخنرانی ارایه گردید. مهارت های تفکر انتقادی با استفاده از پرسشنامه مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا (فرم ب) و آگاهی فراشناختی توسط پرسشنامه آگاهی فراشناختی قبل و بعد از مداخله در دو گروه بررسی شد. آنالیز آماری با استفاده از نرم افزار SPSS انجام گرفت. آمار توصیفی و نیز آزمون های آماری t مستقل،t  زوج، مجذور کای، من ویتنی و کاپا در این مطالعه بکار گرفته شد.نتایج: اجرای راهبرد پرسشگری متقابل هدایت شده در گروه همتایان سبب افزایش معنادار نمرات مهارت های تفکر انتقادی در گروه آزمون نسبت به گروه شاهد گردید. علی رغم افزایش میانگین نمره کلی آگاهی فراشناختی گروه تجربی در مرحله بعد از مداخله، اختلاف میانگین نمره کلی آگاهی فراشناختی در مراحل قبل و بعد گروه آزمون با گروه شاهد تفاوت معناداری نشان نداد.نتیجه گیری: بکارگیری راهبرد پرسشگری متقابل هدایت شده در گروه همتایان در آموزش دانشجویان پرستاری می تواند منجر به توسعه مهارت های تفکر انتقادی، به عنوان یکی از رسالت های مهم آموزش عالی گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1215

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 661 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 14
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2 (پیاپی 20)
  • صفحات: 

    341-350
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1776
  • دانلود: 

    619
چکیده: 

مقدمه: آموزش بالینی فرآیند پیچیده ای است که تحت تاثیر عوامل و متغیرهای زیادی قرار می گیرد. هدف این پژوهش، تعیین عوامل تنش زای آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بود.روش ها: در این مطالعه توصیفی - مقطعی، تعداد 334 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته بود. پرسشنامه از دو بخش ویژگی های فردی و 60 سوال پیرامون عوامل تنش زای آموزش بالینی در پنچ حیطه تشکیل شد. داده ها با نرم افزار SPSS و به صورت توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار و با آزمون های مجذور کای و آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل شدند.نتایج: حیطه های تجارب تحقیرآمیز، محیط آموزشی، تجربیات بالینی، احساسات ناخوشایند، و ارتباط بین فردی به ترتیب از درجه تنش زایی بالایی برخوردار بودند. بیشترین عوامل تنش زا به ترتیب شامل: تذکر استاد در حضور پرسنل و پزشکان، عدم وجود امکانات رفاهی در بخش، مشاهده زجر کشیدن بیماران بدحال، نگرانی از انتقال بیماری واگیردار، و عدم حمایت استاد از دانشجو بود.نتیجه گیری: دانشجویان علوم پزشکی در معرض عوامل تنش زای متعددی قرار دارند. ایجاد یک سیستم حمایتی در طول سال اول تحصیلی و بهبود آن در تمام طول دوره آموزش بالینی برای مهارت های مقابله ای موثر ضروری به نظر می رسد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1776

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 619 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 15
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button