نظام بانکی ایران یکی از مهمترین بخش های اقتصاد ایران است و طی دهه اخیر این صنعت رقابتی تر شده است. بنابراین برخورداری از مزیت رقابتی بیش از پیش اهمیت یافته است و بانک ها در تلاشند تا قابلیت های بهره برداری از منابع و دارایی های ناملموس خویش را ارتقا دهند. در این فضا افزایش ارزش ویژه برند یکی از اهداف بازاریابی بانک هاست. با توجه به این که شهرت بانک عامل مهمی در تقویت ارزش ویژه برند بانک ها تلقی می شود، طی این پژوهش تلاش شد تا اثر مذکور در نظام بانکی ایران ارزیابی شود. این پژوهش به روش کمی با استفاده از پرسشنامه در کلان شهر تهران با نمونه ای شامل 246 نفر انجام شد. نتایج نشان دادکه اثر شهرت بانک از دیدگاه مشتری بر ارزش ویژه کلی برند بانک مثبت است (t=6.16, b=0.56) و اثر اعتماد به برندبانک بر «شهرت بانک از دیدگاه مشتری» (t=8.93, b=0.80) به مراتب قوی تر از اثر تو صیه کلامی دیگران بر «شهرت بانک از دیدگاه مشتری» (t=3.19, b=0.22) است. تفسیر این یافته آن است که در حوزه خدمات بانکی توصیه کلامی توسط دیگران نمی تواند در اقناع مشتری برای استفاده از خدمات بانک ها چندان موثر باشد. یکی از پیشنهادهای این مقاله ضرورت ایجاد یک مقیاس بومی برای سنجش شهرت بانک از دیدگاه مشتری است. از نوآوری های پژوهش حاضر ارایه چهار سازه مختلف برای WOM است که توسط ماتریس «ماهیت - محتوای» ارتباط توضیح داده شده است.