مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,991
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,642
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

10

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه راهبردهای شناختی و فراشناختی دانش آموزان دوره متوسطه به تفکیک سطح توانایی، رشته تحصیلی و جنسیت و ارایه پیشنهادهایی در حوزه برنامه درسی

صفحات

 صفحه شروع 119 | صفحه پایان 150

چکیده

 این مقاله بر اساس پژوهشی که به منظور بررسی نقش راهبردهای شناختی و فراشناختی دانش آموزان در پیشرفت تحصیلی و رشته های تحصیلی آنان انجام یافته, تدوین شده است. نمونه مورد مطالعه شامل 2440 دانش آموز (دختر و پسر) دوره متوسطه در رشته های ریاضی, انسانی, تجربی, فنی- حرفه ای (برق, کامپیوتر و الکترونیک), و عمومی است که در دو سطح قوی و ضعیف بر اساس نمره معدل پیشرفت تحصیلی از استانهای تهران, خراسان, ایلام, اصفهان و خوزستان انتخاب شده اند.یافته های حاصل از این پژوهش عبارتند از:دانش آموزان قوی (موفق) بیش از دانش آموزان ضعیف (ناموفق) از راهبردهای شناختی مخصوص تکالیف ساده و پیچیده و راهبردهای فراشناختی استفاده می کنند.دانش آموزان رشته های ریاضی, انسانی, تجربی, فنی-حرفه ای و عمومی از راهبردهای شناختی به طور متفاوت استفاده می کنند اما در بهره گیری از راهبردهای فراشناختی مشابه یکدیگر عمل می کنند.دانش آموزان دختر بیش از دانش آموزان پسر از دو راهبرد شناختی مرور ذهنی و بسط دهی مخصوص تکالیف ساده و پیچیده و همچنین از دو راهبرد فراشناختی دانش و کنترل خود و نظم دهی استفاده می کنند اما در دیگر راهبردها تفاوتی ندارند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عباباف، زهره. (1387). مقایسه راهبردهای شناختی و فراشناختی دانش آموزان دوره متوسطه به تفکیک سطح توانایی, رشته تحصیلی و جنسیت و ارایه پیشنهادهایی در حوزه برنامه درسی. نوآوری های آموزشی، 7(25)، 119-150. SID. https://sid.ir/paper/75610/fa

    Vancouver: کپی

    عباباف زهره. مقایسه راهبردهای شناختی و فراشناختی دانش آموزان دوره متوسطه به تفکیک سطح توانایی, رشته تحصیلی و جنسیت و ارایه پیشنهادهایی در حوزه برنامه درسی. نوآوری های آموزشی[Internet]. 1387؛7(25):119-150. Available from: https://sid.ir/paper/75610/fa

    IEEE: کپی

    زهره عباباف، “مقایسه راهبردهای شناختی و فراشناختی دانش آموزان دوره متوسطه به تفکیک سطح توانایی, رشته تحصیلی و جنسیت و ارایه پیشنهادهایی در حوزه برنامه درسی،” نوآوری های آموزشی، vol. 7، no. 25، pp. 119–150، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/75610/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button