مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,850
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,972
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

8

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آموزش هوش هیجانی، ناگویی خلقی، سلامت عمومی و پیشرفت تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 187 | صفحه پایان 198

چکیده

 روابـط بین آمـوزش هوش هیجانی, ناگویی خلـقی, سلامت عمومـی و پیشـرفت تحصیلی در دانش آموزان دبیرستانی در این پژوهش نیمه تجربی بررسی شدند. به منظور ارزشیابی ماهیت تغییر هوش هیجانی بر اساس اکتساب خودآگاهی و تحقق توان بالقوه هوش هیجانی, 40 دانش آموز دختر دبیرستانی به طور مساوی به دو گروه آزمایشی و گواه تقسیم شدند و آزمونهای اندازه خودسنجی هوش هیجانی (شات و دیگران, 1998), مقیاس ناگویی خلقی تورنتو (تیلور و باگبی, 2000), پرسشنامه سلامت عمومی (گلدبرگ, 1972) و فهرست تجدید نظر شده نشانه های مرضی (فرم کوتاه؛ نجـاریان و داودی, 1380) را تکمیل کردند. گروه آزمایشی در 10 جلسه آموزش هوش هیجانی مبتنی بر الگوی نظری سالوی و مه یر (1990), در خـلال 5 هفته شرکت کردند. در پایان آموزش, آزمونهای پیشین برای دومین بار اجرا شدند. نتایج تحلیل واریانس و کوواریانس داده ها نشان دادند که آموزش هوش هیجانی فقط افزایش مهارتهای اجتماعی (زیر مقیاس هوش هیجانی) و کاهش دشواری در توصیف احساسها (زیر مقیاس ناگویی خلقی) را به دنبال داشت. تفاوت معناداری در پیشرفت تحصیلی و سلامت عمومی گروههای آزمایشی و گواه مشاهده نشد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

نیکوگفتار، منصوره. (1388). آموزش هوش هیجانی, ناگویی خلقی, سلامت عمومی و پیشرفت تحصیلی. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، 5(19)، 187-198. SID. https://sid.ir/paper/101431/fa

Vancouver: کپی

نیکوگفتار منصوره. آموزش هوش هیجانی, ناگویی خلقی, سلامت عمومی و پیشرفت تحصیلی. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)[Internet]. 1388؛5(19):187-198. Available from: https://sid.ir/paper/101431/fa

IEEE: کپی

منصوره نیکوگفتار، “آموزش هوش هیجانی, ناگویی خلقی, سلامت عمومی و پیشرفت تحصیلی،” روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، vol. 5، no. 19، pp. 187–198، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/101431/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا