مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,320
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

662
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

6

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش مراقبت های ویژه بر استرس و کیفیت زندگی مادران کودکان فلج مغزی 12-4 ساله شهر تهران

صفحات

 صفحه شروع 48 | صفحه پایان 58

چکیده

 مقدمه: وجود کودک مبتلا به فلج مغزی, مادران را در معرض استرس های مراقبتی قرار می دهد و کیفیت زندگی آنان را در تمامی ابعاد متاثر می سازد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف, تعیین میزان تاثیر برنامه آموزش مراقبت های ویژه بر استرس و کیفیت زندگی مادران کودکان فلج مغزی انجام گردید.مواد و روش ها: این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی بود که با انتخاب تصادفی دو گروه آزمون (29 نفر) و شاهد (25 نفر) انجام شد. ابزارهای جمع آوری اطلاعات شامل پرسش نامه منابع و استرس (Questionnaire on resources and stress), پرسشنامه کیفیت زندگی SF-36 (Short form-36) و اطلاعات دموگرافیک بود. داده ها قبل و سه ماه بعد از مداخله جمع آوری و توسط نرم افزار SPSS نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: میانگین سن مادران در گروه شاهد 32.8±4.9 سال و در گروه آزمایش 35.3±4.4 سال بود و میانگین سن کودکان در گروه شاهد 6.2±2.1 و در گروه آزمایش 7.0±2.8 سال بود. آزمون آماری Independent t بین ابعاد کیفیت زندگی در دو گروه آزمون و شاهد بعد از مداخله, اختلاف معنی داری را نشان داد (P<0.05), اما تنها در دو خرده مقیاس عملکرد جسمی و سلامت عاطفی اختلاف معنی دار یافت نشد (P>0.05). همچنین در تمامی ابعاد استرس اختلاف معنی داری بین دو گروه رویت گردید (P<0.05).نتیجه گیری: اجرای برنامه آموزش مراقبت های ویژه بر کاهش استرس و ارتقای کیفیت زندگی مادران کودکان فلج مغزی موثر می باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جلیلی، نسرین، رصافیانی، مهدی، دالوند، حمید، حقگو، حجت اله، و فرضی، مرجان. (1392). بررسی تاثیر آموزش مراقبت های ویژه بر استرس و کیفیت زندگی مادران کودکان فلج مغزی 12-4 ساله شهر تهران. پژوهش در علوم توانبخشی، 9(1)، 48-58. SID. https://sid.ir/paper/143942/fa

    Vancouver: کپی

    جلیلی نسرین، رصافیانی مهدی، دالوند حمید، حقگو حجت اله، فرضی مرجان. بررسی تاثیر آموزش مراقبت های ویژه بر استرس و کیفیت زندگی مادران کودکان فلج مغزی 12-4 ساله شهر تهران. پژوهش در علوم توانبخشی[Internet]. 1392؛9(1):48-58. Available from: https://sid.ir/paper/143942/fa

    IEEE: کپی

    نسرین جلیلی، مهدی رصافیانی، حمید دالوند، حجت اله حقگو، و مرجان فرضی، “بررسی تاثیر آموزش مراقبت های ویژه بر استرس و کیفیت زندگی مادران کودکان فلج مغزی 12-4 ساله شهر تهران،” پژوهش در علوم توانبخشی، vol. 9، no. 1، pp. 48–58، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/143942/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button