مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,502
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,106
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

هنجاریابی نسخه فارسی آزمون یادگیری شنوایی ـ کلامی ری

صفحات

 صفحه شروع 307 | صفحه پایان 316

چکیده

 در مطالعه حاضر, نسخه فارسی آزمون یادگیری شنوایی ـ کلامی ری (Rey Auditory Verbal Learning Test-RAVLT) ساخته شد و هنجاریابی, تعیین پایایی و بررسی تاثیر متغیرهای سن, جنسیت و سطح تحصیلات بر آن در جمعیت سالمندان, انجام گرفت. مواد آزمون از بین خزانه ای از کلمات رایج و با فراوانی وقوع بالا که واجد خصوصیات ساده, بامعنا, واقعی و با کمترین بار هیجانی ـ عاطفی باشند, انتخاب شدند.در این مطالعه, دو نسخه متفاوت از آزمون تهیه گردید که هر نسخه از سه بخش اصلی 1- فهرست الف (15 کلمه), 2- فهرست ب (15 کلمه بسیار مشابه با فهرست الف اما متفاوت) و 3- فهرست بازشناسی (فهرست الف + فهرست ب + 20 کلمه جدید) تشکیل شده است. اجرای آزمون شامل پنج مرحله تکرار فهرست الف (مراحل I تا V), محاسبه میانگین امتیازات (مراحل I تا V), اجرای فهرست ب, یادآوری بلافاصله (VI) و یادآوری تاخیری (VII) بعد از 20 دقیقه و بازشناسی کلمات فهرست الف (مرحله VIII یا R حرف اول Recognition) است. در بخش انجام مطالعه, بررسی حاضر از مرداد تا بهمن ماه سال 1387 به طور تصادفی طبقه ای روی 250 سالمند بدون سابقه مشکلات پزشکی یا هرگونه بیماری یا عامل تاثیرگذار بر سلامت شناختی, در محدوده سنی 60 تا 80 سال در دو جنس و سه سطح تحصیلات مقدماتی, متوسطه و دانشگاهی اجرا شد. برای بررسی پایایی نتایج نیز همبستگی امتیازات دو نسخه متفاوت از آزمون با فاصله تکمیل دو ماه از یکدیگر روی 35 نفر از افراد, بررسی گردید.مشاهده سیر صعودی امتیازات آزمون در مراحل یک تا پنج به تاثیر تکرار مواد آزمون و وقوع اثر یادگیری اشاره داشت. با انجام آزمون رگرسیون خطی, سن و جنسیت بر اکثر بخش های آزمون و سطح تحصیلات بر کلیه مراحل آن, تاثیر معناداری را نشان داد (P<0.01). در آزمون همبستگی پیرسون نیز بین امتیازات دو نسخه متفاوت آزمون, همبستگی مثبت بالایی مشاهده شد (r>0.730, P<0.001) مطالعه حاضر نشان داد که نسخه فارسی آزمون یادگیری شنوایی ـ کلامی ری از اعتبار خوبی برخوردار است و می تواند برای ارزیابی و اظهار نظر نسبت به وضعیت حافظه و عملکرد یادگیری در سالمندان مورد استفاده قرار گیرد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

جعفری، زهرا، اشتفان موریتس، فیلیپ، زندی، طاهر، اکبری کامرانی، احمدعلی، و ملایری، سعید. (1389). هنجاریابی نسخه فارسی آزمون یادگیری شنوایی کلامی ری. پایش، 9(3)، 307-316. SID. https://sid.ir/paper/23271/fa

Vancouver: کپی

جعفری زهرا، اشتفان موریتس فیلیپ، زندی طاهر، اکبری کامرانی احمدعلی، ملایری سعید. هنجاریابی نسخه فارسی آزمون یادگیری شنوایی کلامی ری. پایش[Internet]. 1389؛9(3):307-316. Available from: https://sid.ir/paper/23271/fa

IEEE: کپی

زهرا جعفری، فیلیپ اشتفان موریتس، طاهر زندی، احمدعلی اکبری کامرانی، و سعید ملایری، “هنجاریابی نسخه فارسی آزمون یادگیری شنوایی کلامی ری،” پایش، vol. 9، no. 3، pp. 307–316، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/23271/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button