Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

725
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

597
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه حافظه فعال واج شناختی در کودکان طبیعی و کودکان مبتلا به نارساخوان مدارس ابتدایی شهر سمنان

صفحات

 صفحه شروع 433 | صفحه پایان 438

چکیده

 سابقه و هدف: حافظه فعال به توانایی ذخیره و شاهد اطلاعات برای مدت کوتاه اطلاق می شود. این حافظه رابطه بسیار نزدیکی با مهارت خواندن و سایر مهارت های تحصیلی نظیر هجی کردن, درک مطلب و ریاضیات دارد. این مطالعه به منظور بررسی و مقایسه حافظه فعال واج شناختی در کودکان طبیعی و کودکان مبتلا به نارساخوانی انجام شده است.مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی روی 30 نفر دانش آموز نارساخوان تحت پوشش مرکز اختلالات یادگیری آموزش و پرورش شهر سمنان و 60 دانش آموز ابتدایی فاقد هرگونه افت تحصیلی و مشکل هوشی به عنوان گروه شاهد انجام شد. در این پژوهش از آزمون های حافظه فعال واج شناختی مشتمل بر آزمون یاد آوری کلمات, آزمون یادآوری مستقیم اعداد و آزمون تکرار ناکلمه استفاده شد.یافته ها: دو گروه از نظر سن (0.552=p) و جنس (0.880=p) متناسب بودند. کودکان طبیعی در آزمون های یادآوری کلمات, آزمون یادآوری مستقیم اعداد و آزمون تکرار ناکلمه نسبت به کودکان نارساخوان عمل کرد بهتری داشتند و تفاوت معنی داری بین دو گروه کودکان نارسا خوان و کودکان طبیعی مشاهده شد (p<0.001).نتیجه گیری: یافته ها نشان داد کودکان نارسا خوان نسبت به کودکان طبیعی عمل کرد ضعیف تری در زیرآزمون های حافظه فعال دارند. نتایج این مطالعه می تواند در جهت افزایش آگاهی معلمین و متخصصان گفتاردرمانی برای طراحی و اجرای برنامه های آموزشی و درمانی با بهره گیری از فعالیت های مربوط به حافظه فعال برای کودکان نارساخوان و نیز سایر اختلالات یادگیری به کار گرفته شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سعدالهی، علی آقا، مخلصین، مریم، مداح، مرضیه، کسبی، فاطمه، سلمانی، معصومه، و قربانی، راهب. (1394). مقایسه حافظه فعال واج شناختی در کودکان طبیعی و کودکان مبتلا به نارساخوان مدارس ابتدایی شهر سمنان. کومش، 17(2 (پیاپی 58))، 433-438. SID. https://sid.ir/paper/37538/fa

    Vancouver: کپی

    سعدالهی علی آقا، مخلصین مریم، مداح مرضیه، کسبی فاطمه، سلمانی معصومه، قربانی راهب. مقایسه حافظه فعال واج شناختی در کودکان طبیعی و کودکان مبتلا به نارساخوان مدارس ابتدایی شهر سمنان. کومش[Internet]. 1394؛17(2 (پیاپی 58)):433-438. Available from: https://sid.ir/paper/37538/fa

    IEEE: کپی

    علی آقا سعدالهی، مریم مخلصین، مرضیه مداح، فاطمه کسبی، معصومه سلمانی، و راهب قربانی، “مقایسه حافظه فعال واج شناختی در کودکان طبیعی و کودکان مبتلا به نارساخوان مدارس ابتدایی شهر سمنان،” کومش، vol. 17، no. 2 (پیاپی 58)، pp. 433–438، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/37538/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا