مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

34,696
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,064
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه الگوهای انشا نویسی در دانش آموزان پسر نارساخوان و نارسانویس پایه های چهارم و پنجم ابتدایی با دانش آموزان عادی شهر تهران در سال تحصیلی 81-80

صفحات

 صفحه شروع 75 | صفحه پایان 92

چکیده

 هدف از تحقیق حاضر بررسی و مقایسه الگوهای انشا نویسی در دانش آموزان نارساخوان و نارسانویس پایه های چهارم و پنجم دوره ابتدایی با دانش آموزان عادی شهر تهران در سال تحصیلی 81-80 بود. برای این منظور با استفاده از نمونه گیری در دسترس, در پایه های چهارم و پنجم و در هر پایه, 20 دانش آموز نارساخوان و نارسانویس که در مرکز اختلالات یادگیری یوسف آباد مورد تشخیص قرار گرفته بودند, انتخاب شدند. برای انتخاب گروه مقایسه از طریق نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای در پایه های چهارم و پنجم از هر پایه 20 دانش آموز پسر انتخاب شد و گروه ها از نظر خصوصیاتی همچون هوش و سن همتا شدند. ابزار این پژوهش را سه موضوع انشا تشکیل می داد با این عناوین: 1) انشایی درباره معلم خود بنویسید, 2) انشایی درباره خودتان بنویسید و 3) از کدام برنامه تلویزیونی خوشتان می آید, انشایی درباره آن بنویسید که این سه موضوع با توجه به سطح رشدی دانش آموزان انتخاب شدند. برای اینکه امکان کمک والدین به دانش آموز در نوشتن انشا کنترل گردد, از هر دانش آموز در سه جلسه مختلف در اتاق مشاوره مدرسه انشاها گرفته شد. سپس انشاهای گرفته شده از نظر خصوصیاتی همچون میانگین طول جملات, میانگین جملات, تعداد جملات ناتمام و جملات ساده و همچنین از نظر ویژگی های دستوری در دوازده حوزه و خصوصیات املایی در ده مورد با استفاده از آزمون تجزیه و تحلیل واریانس و توکی مورد مقایسه قرار گرفتند. نتایج این پژوهش نشان داد که عمده ترین خصوصیات انشا نویسی دانش آموزان نارساخوان و نارسانویس در پایه های چهارم و پنجم ابتدایی مربوط به مشکلات دستوری و ناتوانی در سازمان دهی متن نوشتاری, کوتاهی جملات و متن, فقدان محتوای غنی در متن, جملات ناتمام و استفاده از کلمات محاوره ای است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

سیف نراقی، مریم، و میرمهدی، سیدرضا. (1382). مقایسه الگوهای انشا نویسی در دانش آموزان پسر نارساخوان و نارسانویس پایه های چهارم و پنجم ابتدایی با دانش آموزان عادی شهر تهران در سال تحصیلی 81-80 . کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، 3(1 (پیاپی 7))، 75-92. SID. https://sid.ir/paper/422556/fa

Vancouver: کپی

سیف نراقی مریم، میرمهدی سیدرضا. مقایسه الگوهای انشا نویسی در دانش آموزان پسر نارساخوان و نارسانویس پایه های چهارم و پنجم ابتدایی با دانش آموزان عادی شهر تهران در سال تحصیلی 81-80 . کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)[Internet]. 1382؛3(1 (پیاپی 7)):75-92. Available from: https://sid.ir/paper/422556/fa

IEEE: کپی

مریم سیف نراقی، و سیدرضا میرمهدی، “مقایسه الگوهای انشا نویسی در دانش آموزان پسر نارساخوان و نارسانویس پایه های چهارم و پنجم ابتدایی با دانش آموزان عادی شهر تهران در سال تحصیلی 81-80 ،” کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، vol. 3، no. 1 (پیاپی 7)، pp. 75–92، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/422556/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button