مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,802
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

393
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

انطباق و بررسی شاخص های روان سنجی پرسشنامه راهبردهای فراشناختی خواندن در میان دانش آموزان دوره متوسطه

صفحات

 صفحه شروع 163 | صفحه پایان 183

چکیده

 رابطه مفهوم فراشناخت, به عنوان مفهومی متداول در تعلیم و تربیت با پیشرفت تحصیلی انکارناپذیر است. یکی از چالشهای موجود در زمینه مطالعه فراشناخت, سنجش و ارزیابی راهبردها و دانش فراشناختی است. هدف از مطالعه حاضر, بررسی و انطباق شاخص های روایی و پایایی پرسشنامه راهبردهای فراشناختی خواندن (مختاری و ریچارد, 2002), در نمونه ای از دانش آموزان پسر دوره متوسطه شهر بندرعباس بود. آزمودنیهای پژوهش, 297 دانش آموز سال اول متوسطه بودند که به روش نمونه گیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش, پرسشنامه 30 گویه ای راهبردهای فراشناختی خواندن بود. برای بررسی روایی پرسشنامه, از روش تحلیل عاملی اکتشافی توام با چرخش واریماکس استفاده شد. شاخص های مرتبط با کفایت نمونه و متغیرها جهت تحلیل عاملی رضایت بخش بود. پس از اجرای تحلیل عاملی, سه عامل راهبردهای فراشناختی کلی, حمایتی و حل مساله در زمینه خواندن استخراج شد که حدود 59.27 درصد از واریانس کل راهبردهای فراشناختی خواندن را تبیین می کرد. همچنین بررسی پایایی پرسشنامه نیز ضرایب آلفا برابر با 0.70 و تنصیف برابر با 0.75 را به دست داد. به طور کلی نتایج پژوهش نشان داد که پرسشنامه راهبردهای فراشناختی خواندن, برای سنجش این راهبردها در میان دانش آموزان پسر دوره متوسطه شهر بندرعباس مناسب است و می تواند تا حدودی نیازهای موجود را برطرف کند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

حسین چاری، مسعود، سماوی، سیدعبدالوهاب، و کردستانی، داوود. (1389). انطباق و بررسی شاخص های روان سنجی پرسشنامه راهبردهای فراشناختی خواندن در میان دانش آموزان دوره متوسطه. مطالعات روان شناختی، 6(1)، 163-183. SID. https://sid.ir/paper/458976/fa

Vancouver: کپی

حسین چاری مسعود، سماوی سیدعبدالوهاب، کردستانی داوود. انطباق و بررسی شاخص های روان سنجی پرسشنامه راهبردهای فراشناختی خواندن در میان دانش آموزان دوره متوسطه. مطالعات روان شناختی[Internet]. 1389؛6(1):163-183. Available from: https://sid.ir/paper/458976/fa

IEEE: کپی

مسعود حسین چاری، سیدعبدالوهاب سماوی، و داوود کردستانی، “انطباق و بررسی شاخص های روان سنجی پرسشنامه راهبردهای فراشناختی خواندن در میان دانش آموزان دوره متوسطه،” مطالعات روان شناختی، vol. 6، no. 1، pp. 163–183، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/458976/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button