مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,386
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

684
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه بین عوامل استرس زای آموزشی و سلامت روان دانشجویان رشته پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی رازی کرمان در سال 1387

صفحات

 صفحه شروع 200 | صفحه پایان 209

چکیده

 مقدمه: ورود به دانشگاه همراه با تغییرات عمده ای در روابط اجتماعی, انتظارات و نقش ها می باشد که دانشجویان را مستعد به اختلالات روانی می سازد. هدف از این مطالعه, بررسی ارتباط بین سلامت روان و عوامل استرس زای آموزشی در دانشجویان دانشکده پرستاری مامایی کرمان است.روش ها: در یک مطالعه توصیفی مقطعی نمونه گیری به روش سرشماری از کلیه دانشجویانی که در سال 1387 در دانشکده پرستاری کرمان در حال تحصیل بودند, (325 نفر) انجام شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه سلامت عمومی 28 سوالی ((GHQ-28 و پرسشنامه های عوامل استرس زای آموزشی پژوهشگر ساخته جمع آوری شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و با آزمون های توصیفی و تحلیلی (کای اسکوئر و ضریب همبستگی پیرسون) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. سطح معناداری P£0.05 در نظر گرفته شد.نتایج: نتایج مطالعه نشان داد که 28 درصد دانشجویان مشکوک به اختلال روانی بودند که این میزان در زنان و مردان به ترتیب 28.9 درصد و 26.5 درصد بود. ارتباط آماری معناداری بین سلامت روانی و بیماری های جسمی قبلی وجود داشت. بین تجربه عوامل استرس زا ( شامل دوری از خانواده, نگرانی از آینده شغلی, عدم رضایت از رشته تحصیلی, و مشکل مالی, با سلامت روان ارتباط معناداری به دست آمد. همچنین همبستگی معناداری بین سلامت روان و عوامل استرس زای آموزشی (شامل نگرش نامناسب جامعه به حرفه پرستاری و مشخص نبودن نقش حرفه ای در دوران تحصیل) وجود داشت.نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه, درصدی از دانشجویان پرستاری مستعد ابتلا به مشکلات روانی هستند. بنابراین تامل در مورد عوامل استرس زای آموزشی به منظور کاهش مشکلات روانی توصیه می شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سلیمانی زاده، لاله، سلیمانی زاده، فرزانه، جوادی، مصطفی، و عباس زاده، عباس. (1390). رابطه بین عوامل استرس زای آموزشی و سلامت روان دانشجویان رشته پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی رازی کرمان در سال 1387. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 11(3 (پیاپی 32))، 200-209. SID. https://sid.ir/paper/59122/fa

    Vancouver: کپی

    سلیمانی زاده لاله، سلیمانی زاده فرزانه، جوادی مصطفی، عباس زاده عباس. رابطه بین عوامل استرس زای آموزشی و سلامت روان دانشجویان رشته پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی رازی کرمان در سال 1387. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1390؛11(3 (پیاپی 32)):200-209. Available from: https://sid.ir/paper/59122/fa

    IEEE: کپی

    لاله سلیمانی زاده، فرزانه سلیمانی زاده، مصطفی جوادی، و عباس عباس زاده، “رابطه بین عوامل استرس زای آموزشی و سلامت روان دانشجویان رشته پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی رازی کرمان در سال 1387،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 11، no. 3 (پیاپی 32)، pp. 200–209، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59122/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button