مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,802
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,074
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش میانجی گرایانه بی انگیزگی در رابطه باورهای انگیزشی، پیشرفت تحصیلی و فرسودگی تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 163 | صفحه پایان 174

چکیده

 مقدمه: از آنجا که انگیزه تحصیلی یکی از مهم ترین عوامل در عملکرد تحصیلی فراگیران است, هدف پژوهش حاضر بررسی اثر باورهای انگیزشی (جهت گیری آینده و ارزش تکلیف و خودکارآمدی) بر بی انگیزگی, پیشرفت تحصیلی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد است.روش ها: در این مطالعه توصیفی- همبستگی جامعه آماری دانشجویان کارشناسی دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد در سال تحصیلی 95-1394 بودند که 370 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند (220 نفر از دانشگاه فردوسی و 150 نفر از دانشگاه علوم پزشکی). ابزار اندازه گیری پرسشنامه خودکارآمدی عمومی (GSE), انگیزش تحصیلی AMS والراند و فرسودگی تحصیلی ماسلاخ MBI (SS) و جهت گیری آینده و ارزش تکلیف پرسشنامه PISA 2006 بود. برای احراز روایی این پرسشنامه از شیوه تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. برآیندها نشان داد که پرسشنامه برازش پذیرفتنی دارد. ابزار اندازه گیری پیشرفت تحصیلی, معدل دانشجویان بود. برای تحلیل داده ها از روش آماری تحلیل مسیر استفاده شد.نتایج: نتایج نشان داد که جهت گیری آینده ( p<0.05و t=-3.27) و ارزش تکلیف ( p<0.05و t=-4.00) قادر به پیش بینی بی انگیزگی تحصیلی در جهت منفی است. خودکارآمدی عمومی در جهت منفی فرسودگی تحصیلی در دانشجویان را پیش بینی می کند ( p<0.05و t=-0.23) بی انگیزگی در جهت منفی پیشرفت تحصیلی را پیش بینی می کند (p<0.05 و t=-2.90).نتیجه گیری: با تقویت انگیزه و باورهای انگیزشی (جهت گیری آینده و ارزش تکلیف و خودکارآمدی) می توان پیشرفت تحصیلی در دانشجویان را افزایش و سطح فرسودگی تحصیلی را کاهش داد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

ناصری، فاطمه، و کارشکی، حسین. (1396). نقش میانجی گرایانه بی انگیزگی در رابطه باورهای انگیزشی, پیشرفت تحصیلی و فرسودگی تحصیلی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 17(79)، 163-174. SID. https://sid.ir/paper/59275/fa

Vancouver: کپی

ناصری فاطمه، کارشکی حسین. نقش میانجی گرایانه بی انگیزگی در رابطه باورهای انگیزشی, پیشرفت تحصیلی و فرسودگی تحصیلی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1396؛17(79):163-174. Available from: https://sid.ir/paper/59275/fa

IEEE: کپی

فاطمه ناصری، و حسین کارشکی، “نقش میانجی گرایانه بی انگیزگی در رابطه باورهای انگیزشی, پیشرفت تحصیلی و فرسودگی تحصیلی،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 17، no. 79، pp. 163–174، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59275/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button