این پژوهش با هدف مقایسه تاثیر یادگیری از طریق همیاری با روش تلفیق سخنرانی کوتاه و پرسش و پاسخ در پیشرفت تحصیلی درس زیست شناسی انجام گرفته است. روش تحقیق شبه تجربی و جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر پایه سوم رشته علوم تجربی دوره متوسطه نظری شهر اصفهان در سال تحصیلی 1387-88 بوده است. حجم نمونه تحقیق 68 نفر بود که 30 نفر در گروه آزمایش و 38 نفر در گروه گواه قرار گرفتند. در گروه آزمایش تدریس به روش همیاری انجام شد و در گروه گواه، تدریس معمول در کلاس های درس (تلفیقی از روش سخنرانی کوتاه و پرسش و پاسخ) انجام گردید. ابزارهای تحقیق شامل متن درسی و آزمون های پیشرفت تحصیلی محقق ساخته بود که کلیه آزمون ها از نظر روایی صوری و محتوایی بررسی و مورد تایید قرار گرفتند. پایایی آزمون ها نیز با استفاده از روش دو نیمه کردن و تعیین ضرایب همبستگی و ضریب پایایی پیرسون تعیین گردید. نتایج نشان داد که در سطحP £0.05 میانگین تفاوت پیش آزمون ها و پس آزمون ها در گروه شاهد که تدریس با روش تلفیقی انجام شده بیشتر از گروه تجربی بود. به عبارتی، تدریس با روش تلفیقی در مقایسه با روش همیاری در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان موثرتر بوده است.